کد خبر 109641
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۴
تولید ضربان ساز قلبی که با خود قلب شارژ می‌شود

پرشین خودرو: میلیون ها نفر در سراسر جهان برای تداوم حیات به دستگاه های ضربان ساز یا تنظیم کننده ضربان قلب نیاز دارند. اما تامین مرتب انرژی مورد نیاز این دستگاه ها چالشی مهم است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، میلیون ها نفر در سراسر جهان برای تداوم حیات به دستگاه های ضربان ساز یا تنظیم کننده ضربان قلب نیاز دارند. اما تامین مرتب انرژی مورد نیاز این دستگاه ها چالشی مهم است. دستگاه های یادشده معمولا با باتری شارژ می شوند و باتری های آنها باید هر 5 تا 10 سال عوض شوند. همین مساله ضرورت جراحی فرد بیمار را به وجود می آورد.
انجام این جراحی‌ها نه تنها پرهزینه است، بلکه خطر ایجاد عفونت و برخی عوارض جانبی را نیز در پی دارد. اما حالا گروهی از دانشمندان موفق به تولید دستگاه ضربان ساز زیستی خاصی شده اند که شارژ شدن آن از طریق انرژی ناشی از تپش خود قلب صورت می‌گیرد.

مهندسان کالج دارموث آمریکا کیت خاصی را برای این دستگاه ضربان ساز طراحی کرده اند که انرژی جنبشی قلب را به برق مبدل می‌کند و از آن می توان برای تامین الکتریسیته انواع دستگاه هایی که در بدن کاشته می شوند، استفاده کرد.

برای تکمیل کارکردهای دستگاه ضربان ساز از یک قطعه پلیمری فیزوالکتریک به نام PVDF استفاده می شود که می تواند کوچک ترین حرکت جنبشی یا مکانیکی را به برق مبدل کند.

در این ضربان ساز تازه حسگرهایی نیز نصب شده که قادر به جمع آوری آنی داده های قلب بیماران و انتقال آنها به پزشکان هستند. انتظار می رود این محصولات تازه و ارزان ظرف پنج سال آینده در دسترس قرار بگیرند.

کد خبر 109641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha