مشکلات این روزهای صنعت خودرو در روزنامه‌های امروز

پرشین خودرو: مشکلات بوجود آمده از سوی خودرو سازان در جریان پیش فروش خودرو، اعم از گران شدن محصولات و تاخیر در زمان تحویل خودروهای مشتریان، مورد توجه و بررسی در رسانه ها داخلی قرار گرفته است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، بررسی امروز چهارشنبه 17 بهمن نشان می دهد که رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب با اشاره به وضعیت پرونده نگین خودرو آفتاب؛ دردسرهای آذویکو برای مشتریان خودروی ام‌جی360 و توصیه دادستان تهران درخصوص پیش فروش خودرو؛ به بررسی مشکلات خودروهای پیش فروش شده پرداخته است.
همچنین این رسانه ها با اشاره به تحریم های آمریکا علیه کشورمان بر تاثیر این تحریم ها بر استاندارد سازی خوردوها و قیمت خودروهای پیش فروش شده، پرداخته اند.
علل بوجود آمدن سلاطین در اقتصاد؛ افزایش تولید روزانه خودرو؛ خصوصی شدن شرکت های خودروسازی تا پایان سال 98؛ مدیریت صنعت خودروسازی؛ از دیگر محورهای مورد بررسی در رسانه های اصلاح طلب است.
رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز علاوه به بررسی مشکلات خودروهای پیش فروش شده، به سخنان رییس سازمان ملی استاندار ایران پرداخته و آورده اند که'پیروزبخت' با بیان اینکه هنوز مشخص نیست چه خودروهایی از رده خارج خواهد شد، گفت: به محض مشخص شدن تکلیف استانداردهای هشتادوپنج‌گانه در این باره تصمیم خواهیم گرفت.
'بررسی شکایت مردم از خودروسازان در مجلس' موضوع دیگری است که این رسانه ها در مطالب خود به آن پرداخته اند.
رسانه های اصلاح طلب
..............................
** بررسی مشکلات خودروهای پیش فروش شده

به گزارش روزنامه ابتکار، داود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص مشکلات خودروسازی و آغاز مجدد پیش فروش خودرو، گفت: جلسهای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌های خودروسازی، سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسی کل کشور و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به منظور حل مشکلات صنعت خودروسازی برگزار خواهد شد. وی در پاسخ به اینکه آیا مشکلات خودروهای پیش فروش شده قابل حل است، اظهار کرد: بخش اعظم مشکلات این حوزه حل و مقرر شد خودروهای پیش فروش شده با قیمت‌های قبلی به خریداران تحویل داده شود؛ در یک جدول زمانبندی تا پایان خرداد ماه محصولات خریداری شده به مردم تحویل داده می شود.

به گزارش روزنامه آرمان به نقل از ایلنا، جعفری دولت آبادی دادستان تهران در برنامه رادیویی پارکشهر در پاسخ به سئوالی در مورد پرونده نگین خودرو آفتاب اظهار کرد: دو نفر از متهمان در بازداشت هستند، 3519 شاکی دارد و رد مال سنگینی در این پرونده هست.... مهمترین مشکل پرونده کمبود مال برای توقیف است که البته این موضوع در همه پرونده‌های بزرگ مالی وجود دارد چراکه تعداد شکات زیاد و اموال شناسایی شده تکافوی بدهی ها را نمی‌دهد.
جعفری دولت آبادی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اینکه وزارت صمت اعلام کرده خودروسازان داخلی حق پیش فروش ندارند با توجه به اینکه پیش فروش‌ها آغاز شده آیا منعی از سوی دادستانی اعلام شده است؟ گفت: در این رابطه از سوی دادستانی منعی گذاشته نشده، ولی با توجه به تجربه تلخ پیش فروش‌ها تاکید کردیم پیش فروش‌ها بر اساس توان و امکانات باشد.

روزنامه مردم‌سالاری، نیز در مطلبی با عنوان 'دردسرهای آذویکو برای مشتریان خودروی ام‌جی 360' نوشت: شرکت صنعت خودروی آذربایجان که در تابستان امسال اعلام کرده بود، هیچ نگرانی و محدودیتی از بابت تحریم‌ها ندارد و تا ده برابر خودروهای پیش‌فروش شده، قطعه در انبار دارد، با تأخیر بسیار زیاد در تحویل خودروهای ثبت‌نامی، مشتریان خود را به دردسر انداخته است! به گزارش مردم سالاری آنلاین، شرکت صنعت خودروی آذربایجان (آذویکو) که تولیدکننده خودروهای ام‌جی در ایران است، خُلف وعده‌های بسیاری در تحویل خودروهای مشتریان قراردادهای پیش‌فروش خود داشته است.

** تاثیر تحریم بر خودرو
روزنامه ایران در مصاحبه تفصیلی با رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت آورده است: یکی از کارهایی که شما انجام دادید و به مذاق خودروسازان خوش نیامد، کاهش قیمت خودروهای ثبت‌نام قطعی بود. زمانی که با افزایش قیمت خودرو موافقت شد، خودروسازان از مردم طلب پول کردند و در پی تحصنی که صورت گرفت دستور برگشت قیمت برای مردم تا دی ماه را دادید. ...هر چند این اتفاق برای مردم خوشایند بود. اکنون که از این دستور فاصله گرفتیم چه نگاهی دارید؟ باید کارمان به دور از جوسازی‌ها باشد و امور قاطعانه پیگیری شود. تصمیم ما در مورد خودرو درست بود. خودروسازان باید از مردم عذرخواهی می‌کردند باید توضیح می‌دادند که تحریم‌ها با این صنعت چه کرده و قول می‌دادند که جبران می‌کنند. از آنها خواسته‌ام محکم باشند و بگویند که به همه تعهدات خود عمل می‌کنند. ...به‌نظر می‌رسد شما خودتان از منتقدین خودروسازان هستید. آیا ادامه فعالیت خودروسازان با توجه به وضعیتی که پیش آمده ضروری است؟ من منتقد عملکردآنها [خودروسازان] هستم ولی ماهیت‌شان را زیر سؤال نمی‌برم. فعالیت خودروسازان به سود مردم است. گردش مالی ایران خودرو حدود 120تا130 هزار میلیارد تومان است که با ارز نیمایی 13تا14 میلیارد دلار می‌شود. یعنی اگر همین صنعت نبود، ‌باید این همه دلار از کشور خارج می‌شد. در حالی که اکنون 3تا4 میلیارد دلار در حوزه خودرو خروج ارز داریم.

روزنامه دنیای اقتصادی در مطلبی به ' توقف تولید خودروهای غیراستاندارد به تعویق افتاد' پرداخت و نوشت: با گذشت حدود یک‌ماه و نیم از ضرب‌الاجل تعیین شده، رئیس سازمان ملی استاندارد از شرایط جدیدی در اخذ استانداردهای 85‌گانه خودرویی سخن به میان می‌آورد. براساس شرایط جدید برخی از آزمون‌های استانداردهای 85گانه در داخل و برخی دیگر باید در خارج از کشور انجام شوند. همچنین اجرای برخی از این استانداردها مستلزم استفاده از قطعاتی است که کاربردهای دوگانه دارد و به دلیل تحریم‌ها خودروسازان را با مشکلاتی مواجه کرده است. خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌ها عمده‌ترین دلیلی است که به گفته سیاست‌گذار باعث تغییر در فرآیند استانداردسازی خودروهای داخلی شده است. البته تنگنای تحریم‌ها تنها منجر به‌ تغییر فاز کسب استانداردهای خودرویی نشده؛ چرا که به گفته متولیان، امکان‌سنجی آزمون‌ها در خارج از کشور سخت شده است. چاره تصمیم‌سازان برای عبور از این مسیر سنگلاخی و سخت، مذاکره با برخی کشورها در راستای اجرایی شدن آزمون‌های مربوطه و کسب نمره قبولی است. توقف تولید خودروهای غیراستاندارد درحالی به تعویق افتاد که به‌ گفته نیره پیروزبخت، سازمان متبوعش به اعلام استانداردهایی که خودروسازان قادر به پاس کردن آنها نیستند اقدام نخواهد کرد.

همچنین به گزارش بهار نیوز، معاون صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد در سالی که تحریم های سخت علیه کشور وجود دارد، بتوانیم کیفیت خودروی داخلی را بالا ببریم، اذعان کرد: به طور معمول همیشه ما در شرایطی که در تنگنا و سختی بوده ایم توانسته ایم توانمندی ها و استعدادهای خود را بیشتر نشان دهیم و فکر می کنم امسال نیز بتوانیم با وجود محدودیت های موجود خلاقیت بیشتری در صنعت خودرو داشته باشیم.... در واقع تحریم ها دو روی یک سکه است که یک روی آن محدودیت و روی دیگر آن فرصت هاست و همین امر موجب شد که در برخی از صنایع، شاهد رونق پس از تحریم ها باشیم. حتی توانمندی های ما برای صادرات در برخی از تولیدات ایرانی افزایش یافت.وی اضافه کرد: در برخی صنایع همچون کیف و کفش در شرایط خوبی قرار داریم و قبول ندارم که صنایع دچار رکود و مشکل است بلکه این موضوع باید به صورت موردی بررسی شود و شرایط در صنایع مختلف متفاوت است.معاون صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: حلقه گم شده بین صنایع کشور باید پیدا شود تا بتوانیم به صورت زنجیره ای موجب رونق صنایع کشور شویم و شاهد از بین رفتن از هم گسستگی کنونی باشیم.

** علل بوجود آمدن سلاطین در اقتصاد

ابتکار تیتر نخست خود را به مطلبی با عنوان 'گم‌شدن سلطان خودرو در مجمع‌السلاطین بازار' اختصاص داده است. در بخشی از این مطلب آمده است: پس از کم‌رنگ شدن اخبار مربوط به سلطان سکه و قیر، زمزمه‌هایی از سلطان خودرو به میان آمده است. ماه گذشته خبری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید که نشان‌دهنده احتکار چند ده خودروی صفر بدون پلاک در یک پارکینگ بود که به نظر می‌رسید وجود این تعداد خودروی صفر از یک سلطان خودرو خبر می‌دهند.
به گزارش این روزنامه، مهدی تقوی، کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص شکل‌گیری سلاطین در بازارهای مختلف ازجمله بازار خودرو به «ابتکار» می‌گوید: وی می‌افزاید: اگر همانند ایالات متحده تولید خودرو ما زیاد بود، افراد تنها در زمان نیاز خودرویی را خریداری می‌کردند. اما در ایران چون تولیدات کالاها ازجمله خودرو با محدودیت روبه‌رو شده است و افراد با دردسرهای فراوانی می‌توانند صاحب یک خودرو شوند....اینکه چرا اینگونه اخلال‌ها در جامعه پیش می‌آید و روز‌به‌روز هم افزایش پیدا می‌کنند، به این دلیل است که برخی از افراد اقلامی را احتکار می‌کنند و باعث افزایش قیمت آن کالا می‌شوند....برخی از کارشناسان وابستگی ایران به درآمدهای نفتی را باعث به‌وجود آمدن سلطان در اقتصاد می‌دانند، موضوعی که به نظر می‌رسد باید برای کنترل آن و جلوگیری از رشد بیشتر سلاطین در نظام اقتصادی تمهیداتی اندیشید.

** افزایش تولید روزانه خودرو

به گزارش روزنامه جهان صنعت، «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید روزانه خودرو خبر داد و گفت: این اتفاق، خبر خوبی برای مصرف کنندگان و جامعه صنعت خودرویی کشور است. «رضا رحمانی» که در جمع مدیران معاونت امور صنایع وزارتخانه سخن می گفت افزود: با تلاش معاونت امور صنایع و دستورات رئیس جمهوری در این بخش، با تعیین شدن تکالیف خودروسازان برای ایفای تعهدات خود به مشتریان، موضوع به خوبی مدیریت شد.

** خصوصی شدن شرکت های خودروسازی تا پایان سال 98
به گزارش بهار نیوز، مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت های خودروسازی تا پایان سال 98 بطور کامل خصوصی می شوند. وی اظهار کرد: به صورت جدی پیگیر دستیابی به تعهدات و هدفگذاری های مطرح شده در جدول دستورالعمل های صنعت خودرو هستیم و در همین رابطه، افزایش کیفیت خودرو را دنبال می کنیم.

 

خودروسازان

 

** مدیریت صنعت خودروسازی

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی به مقایسه دوگانه موشک- پراید، پرداخت و نوشت: دوگانه‌ای که سال‌هاست هم مردم، هم برخی مسئولان و هم رسانه‌ها را به خود مشغول کرده است.
به گزارش این روزنامه، آن‌ها بانیان یا صاحبان این دو صنعت را باهم مقایسه می‌کنند و می‌گویند آنچه باعث این دوگانه شده است نحوه مدیریت این دو است. به این عبارت که برخلاف گروه دوم که نوع هدف در صنعت را مطرح می‌کنند، این دسته معتقدند اگر همان مدیران موشک ساز، مدیران خودرو سازی ایران شوند می‌توانند صنعت خودروسازی کشور را همانگونه به پیشرفت برسانند که موشک را رساندند.این عده قدرت صنعت موشکی را در مباحثی چون مدیریت جهادی، اراده ملی، عدم نگاه به غرب و دست بیگانه، اتکا به توان داخلی، شایسته سالاری و از این قبیل واژه‌هایی که بارها و بارها شنیده‌ایم خلاصه می‌کنند. ...در این میان رسانه‌هایی مثل کیهان پا را از این موضوع فراتر می‌گذارند و در گزارشی با عنوان اگر میدان بدهید سازندگان موشک و ماهواره، اقتصاد را هم می‌سازند، این موضوع را مطرح می‌کند که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بررسی موفقیت‌های کشور نشان می‌دهد این توفیقات در حوزه‌هایی رخ داده که جوانان انقلابی وارد شدند و ناکامی‌ها در حوزه‌هایی بوده که مدیران عافیت‌طلب و غربگرا حضور داشتند.
اما غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این دوگانه به نکته دیگری اشاره می‌کند و به آفتاب یزد می‌گوید: «در طول همه این سال‌ها، سیاست تقویت و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور در مسائل نظامی پیش رفت تا کشور بتواند بنیه دفاعی قوی داشته باشد. ....طبیعتا اگر همین ظرفیت ملی به هر بخشی از بخش‌‌های دیگر بسیج می‌شد. این پیشرفت در آن بخش‌ها نیز تکرار می‌شد، نقش اصلی را در صنعت موشکی جامعه دانشگاه، متخصص و کل ایران ایجاد کرده است. بنابراین من این دوگانگی موشک پراید را که عده‌ای با نیاتی خاصی ایجاد می‌کنند و می‌گویند که اگر این کشور را صرفا در اختیار یک جریان قرار بدهیم تا خوب اداره شود، نمی‌پسندم.»

رسانه های اصولگرا
.........................
** بررسی خودروهای پیش فروش شده

به گزارش مشرق نیوز، خودروسازان مکلف به تحویل خودرو با ‌قیمت قراردادی قبلی به خریداران شدند. عباس تابش معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت گفت: قطع به یقین تمام خودروهای غیرمشمولی که در ماه تحویل و سررسید حواله‌ هایشان روی سایت قیمت داشته‌اند باید بر اساس آن، خودروهای مردم را تحویل دهند.به گزارش مشرق، عباس تابش در حاشیه بازدید از کارخانه بهداشتی افرند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خودروساز مکلف است که به تعهداتش عمل کند و حق ندارد قبل از اجرای تعهدات قبل، تعهدات جدیدش را عملی کند.

خبرگزاری تسنیم نیز به موضوع 'شکایت مردم از خودروسازان به مجلس رسید' پرداخت و نوشت: ولی داداشی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از تعداد زیادی شکایات مردمی از خودروسازان به این کمیسیون خبر داد و گفت: طی ماه‌های اخیر شکایات متعددی پیرامون کیفیت، نحوه فروش، خدمات پس از فروش، قیمت‌گذاری و مواردی نظایر آن به کمیسیون اصل 90 واصل شده است. وی با بیان اینکه کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس مأمور رسیدگی به شکایات مردمی درباره وضعیت خودروسازی‌‌ها شده است، اظهار داشت: اخیرا یکی از شرکت‌های خودروسازی به دلیل گرانفروشی با حکم سازمان تعزیرات جریمه‌ای 26 میلیاردی شده که این موضوع نیز در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد. عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: وضعیت خودروسازی در کشور اسف‌بار است که باید این وضعیت ساماندهی شود.

** سخنان رییس سازمان ملی استاندار ایران

به گزارش روزنامه وطن امروز، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: هنوز مشخص نیست چه خودروهایی از تولید خارج می‌شود... 55 استاندارد در حوزه خودرو وجود داشته که با مطرح شدن موضوع استانداردهای سوخت، مقرر شد که استانداردهای هشتادوپنج‌گانه تدوین و اجرایی شود. این استانداردها، استانداردهای پیش پا افتاده و کوچکی نیست و باید حتما واحدهای خودروساز بتوانند به صورت همه‌جانبه روی خودروها کار کنند. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: از اول دی‌ماه شروع به بررسی خودروسازان کردیم، به این معنا که تعدادی از آزمون‌ها در داخل کشور و تعدادی دیگر در خارج کشور انجام می‌شود اما اکنون در شرایط تحریم هستیم و در حال چانه‌زنی هستیم تا بتوانیم بخشی از این استاندارد‌ها را رعایت کرده و حتی آزمایش‌ها و واحد‌های بازرسی اروپایی را فعال کنیم....تلاش می‌کنیم تحریم جلوی فعالیت ایمنی و کیفیت را نگیرد. پیروزبخت با بیان اینکه هنوز مشخص نیست چه خودروهایی از رده خارج خواهد شد، گفت: به محض مشخص شدن تکلیف استانداردهای هشتادوپنج‌گانه در این باره تصمیم خواهیم گرفت.
روزنامه جوان نیز سخنان رئیس سازمان ملی استاندارد را بازتاب داده است.

کد خبر 109660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha