افزایش ۴۰۰ میلیون لیتری ذخایر بنزین نسبت به سال قبل

پرشین خودرو: مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش با اشاره به میزان تولید و مصرف فرآورده‌های نفتی در سال جاری گفت: با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ذخیره‌سازی بنزین در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۴۰۰ میلیون لیتر افزایش یافت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، مجتبی دلبری مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل در پالایشگاه‌های کشور در سال ۹۷، ظرفیت مناسبی برای ذخیره‌سازی فرآورده در کشور ایجاد شد.

دلبری افزود: با افزایش تولید بنزین از محل راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، خوشبختانه در سال ۹۷ ذخیره‌سازی بسیار مناسبی در بخش بنزین انجام شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۴۰۰ میلیون لیتر افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در بخش نفت‌گاز نیز تولید پالایشگاهی بیشتر از مقدار مصرف داخلی بوده و بخشی از آن در صادرات به‌کار گرفته می‌شود، گفت: در بخش نفت کوره نیز روزانه ۵۵ میلیون لیتر فرآورده مازاد تولید می‌شود که از این ظرفیت برای صادرات استفاده می‌شود. 

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از نیروگاه‌‌های پرمصرف که در زمان بحران دچار قطعی گاز می‌شوند، به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی متصل هستند که به‌طور مستقیم سوخت مایع موردنیاز خود را با خط لوله تامین می‌کنند، گفت: همچنین ذخیره‌سازی مناسبی در بخش نفت کوره انجام شد و ظرفیت ذخیره‌سازی نفت‌گاز در بخش نیروگاهی در سال ۹۷ نیز یک میلیارد لیتر بیشتر از پارسال (۹۶) بوده است.

دلبری تاکید کرد: از ابتدای سال ۹۷ به‌طور میانگین روزانه ۹۸ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر نفت‌گاز در کشور تولید شده که با توجه به مصرف روزانه ۸۱ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتری نفت‌گاز در سال ۹۷، حدود ۱۶ میلیون لیتر فرآورده مازاد داشتیم که بخشی در نیروگاه‌ها ذخیره‌سازی و بخشی هم در انبار مخازن راهبردی ذخیره‌سازی شده است.

وی همچنین درباره مقدار تولید نفت‌کوره کشور در سال ۹۷ گفت: از ابتدای سال ۹۷ به‌طور میانگین روزانه ۶۰ میلیون لیتر نفت‌کوره در کشور تولید شده که با توجه به مصرف روزانه ۱۰ میلیون لیتری، ظرفیت مازاد ۵۰ میلیون لیتری برای این فرآورده در سال ۹۷ وجود داشته است.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مقدار تولید نفت سفید کشور در سال ۹۷ را به‌طور میانگین روزانه ۷ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: به‌طور میانگین روزانه ۴ میلیون لیتر نفت‌سفید در کشور مصرف شده است که این رقم ظرفیت مناسبی برای ذخیره‌سازی به‌ویژه در فصول سرد سال ایجاد کرده است.

*از واردات فرآورده بی‌نیاز هستیم

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه خوشبختانه هم اکنون ما بی‌نیاز از واردات فرآورده هستیم، گفت: این در حالی است که تا چند سال گذشته ما برای تامین مصرف داخلی نیاز به واردات بنزین داشتیم، اما از مهرماه سال ۹۷ واردات بنزین به صفر رسید و در بخش نفت‌گاز، نفت‌کوره و فرآورده‌های ویژه در هفت ماه امسال صادرات نیز داشته‌ایم.

دلبری درباره وضع تولید گاز مایع در کشور گفت: به‌طور میانگین روزانه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع در کشور تولید می‌شود که با احتساب مصرف هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تن کمتر از این مقدار، خوشبختانه موازنه تولید و مصرف در این بخش نیز مثبت است.

وی از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش مصرف فرآورده در کشور را مدیریت صحیح مصرف سوخت و متعادل کردن قیمت سوخت عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت خوب سی‌ان‌جی، سوق دادن مصرف‌کننده‌ها به استفاده از سی‌ان‌جی راهکار موثری به نظر می‌رسد، این در حالی است که پارسال باوجود افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین کشور، شاهد تنها افزایش ۲ درصدی در مصرف گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) بودیم که نشان می‌دهد در این بخش  باید سیاست‌های تشویقی به کارگرفته شود.

دلبری یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در طول سال‌های گذشته را واگذاری نفتکش به رانندگان و پیمانکاران از سال ۶۱ با توجه به جذاب نبودن کرایه‌های حمل پرداختی و کمبود نفتکش در سال‌های اولیه انقلاب عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست از سال ۶۱ تا ۷۵ حدود ۶ هزار انواع نفتکش و در مرحله دوم از سال ۸۳ تا ۹۵ حدود ۵ هزار دستگاه نفتکش به رانندگان و پیمانکاران واگذار شد.

وی تشکیل ناوگان سوخت‌رسانی به استعداد حدود ۱۴ هزار دستگاه نفتکش، توزیع روزانه حدود ۱۸۰میلیون لیتر سوخت مایع با نفتکش‌های جاده پیما، تشکیل حدود ۲۰۰ شرکت حمل‌ونقل مواد نفتی و حرکت به سوی پیمان‌های حقوقی به جای پیمان‌های حقیقی در پیمانکاری حمل مواد نفتی، شناسایی، بازدید و ثبت بیش از ۳۰ هزار مسیر حمل فرآورده در سامانه پرداخت کرایه‌، نصب سامانه ضدجرقه ADR به روی بیش از ۵ هزار دستگاه نفتکش را از دیگر اقدام‌ها و دستاوردهای این مدیریت عنوان کرد و افزود: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تنها شرکتی در کشور است که ناوگان حمل مواد خطرناک خود را به این سامانه تجهیز کرده است.

دلبری با اشاره به پیش‌بینی تمهیدات لازم برای سوخت‌رسانی زمستانی در آخرین ماه‌های تابستان گفت: تمهیدات لازم درباره ذخیره‌سازی نفت سفید که به عنوان سوخت حرارتی خانوار در مناطق فاقد شبکه گاز شهری استفاده می‌شود، همه‌ساله انجام شده و در مناطق سردسیری شمال‌غرب و غرب که بیشترین سرانه مصرف مناطق سخت‌گذر را دارند، ذخیره‌سازی می‌شود و خوشبختانه شهریورماه امسال به اندازه کافی سوخت زمستانی در این مناطق و دیگر نقاط کشور ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه ارزان‌ترین روش انتقال فرآورده به ترتیب خط لوله، کشتی، ریلی و بعد نفتکش است، گفت: با توجه به اینکه انتقال فرآورده با نفتکش گران‌ترین روش به شمار می‌رود، سیاست ما انتقال حداکثر فرآورده از طریق خط لوله، در جزایر و بنادر جنوبی با کشتی و در مناطقی که انبارها به خطوط ریلی متصل هستند، با واگن‌های مخزندار سوخت و راه‌آهن و برای دیگر مصرف‌کننده‌ها از طریق حمل‌و‌نقل جاده‌ای است.

کد خبر 109808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha