کد خبر 110053
۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
10 هشدار مهم به سیل‌زدگان

پرشین خودرو: در روزهای اخیر سیل و آبگرفتگی خسارات زیادی به برخی از شهرها و روستاها در دست کم نیمی از استان‌های کشور وارده کرده است، در همین راستا نیز لازم است ساکنان مناطق سیل زده برای مواجهه با این پدیده اقداماتی را انجام دهند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، سیل اخیر در کشور تاکنون منجر به جان‌باختن حداقل شش نفر در شهرهای مختلف شده است و همین امر ضرورت آمادگی در برابر این پدیده را به خوبی اثبات می‌کند. این موضوع سبب شد تا ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین اصولی را که برای حفاظت از جان پس از وقوع سیل باید انجام شود، مرور کنیم.

۱- هنگام وقوع سیلاب رسانه‌های محلی نسبت به جاری شدن سیلاب هشدارهای لازم را ارائه می‌کنند و به همین دلیل لازم است که ساکنان این مناطق به جای توجه به شایعات، اخبار را از رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

۲- مواد غذایی که با سیلاب در تماس بوده‌اند، قابلیت مصرف ندارند و باید آنها را دور ریخت، در غیر این صورت احتمال مسمومیت و عوارض آن برای مصرف کنندگان وجود دارد. آلودگی آب نیز خطر جدی است و باید حتماً از منابع پاک نسبت به مصرف آن به ویژه آب آشامیدنی استفاده کرد.

۳- افراد پیاده در زمان جاری شدن سیل و همچنین تا زمان تخلیه آب از معابر نباید از نقاطی که سطح آب در آن بالاتر از زانوست، عبور کنند.

۴- هنگام وقوع سیل، باید کلید برق، شیر اصلی آب و گاز را بست و وسایل برقی را از پریز بیرون کشید، چراکه آب رسانای قوی جریان برق است و احتمال برق گرفتگی در این شرایط بسیار بالاست.

۵- اگر سیل در روستاها یا بستر رودها رخ داده باید توجه کرد که به هیچ عنوان نباید از پل‌های چوبی و حتی پل‌های باقدمت زیاد و نا ایمن عبور کرد. ضمن اینکه توصیه می‌شود که تا جای ممکن از روی پل‌ها عبور نشود.

۶- افرادی بسیاری به دلیل حضور در خودروی شخصی و عدم خروج به موقع از آن هنگام سیل جان خود را از دست داده‌اند، بنابراین اگر خودرو، در آب‌هایی که سطح آنها بالا می‌آید، گیر کرده است، باید فوراً آن را رها کرده و به محل مرتفع رفت.

۷- بعد از وقوع سیل باید از خطوط و دکل‌های برق فشار قوی دوری کرد.

۸- باید از ساختمان‌هایی که اطرافش را آب احاطه کرده است، دور شد و به هیچ عنوان به آن نزدیک نشد، چرا که احتمال ریزش سقف و دیوارهای آن وجود دارد.

۹- پس از وقوع سیل باید مراقب لوازم برقی بود و حتماً قبل از استفاده آن کنترل و خشک کرد، گاهی رطوبت احتمال برق گرفتگی را افزایش می‌دهد.

۱۰- افرادی که مجبور به ترک منزل و اسکان اضطراری شده‌اند، حتماً از راهنمایی امدادگران برای انتخاب محل اسکان استفاده کنند و توجه داشته باشند که به هیچ عنوان در مسیل و کنار رودها مستقر نشوند.

کد خبر 110053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha