قطعه‌سازی مهم‌ترین چالش فرآیند تولید موتور خودرو هستند

پرشین خودرو: عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل قطعه‌سازی را مهم‌ترین چالش فرآیند تولید موتور خودرو در ایران دانست و افزود: قسمت عمده قطعات (به جز مواد معدودی) در داخل ساخته می‌شوند و آنچه اکنون بیشتر قطعه‌سازان ما را آزار می‌دهد، تأمین نقدینگی و واردات مواد اولیه از خارج کشور است.

به گزارش پرشین خودرو به  نقل از ایسنا، امید جهانیان  در رابطه با ساختار موتورهای درون‌سوز اظهار کرد: موتور درون‌سوز قلب تپنده هر خودرو است، در واقع نیروی محرکه خودرو از موتور تأمین می‌شود و وظیفه تبدیل انرژی گرمایی سوخت را به انرژی مکانیکی دارد.

وی با اشاره به چالش‌های پیرامون ساخت موتور، اظهار کرد: در حال حاضر موتورهای ساخته شده در موضوع آلایندگی و مصرف سوخت دچار چالش‌های جدی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه موتورها به دو دسته درون‌سوز و برون‌سوز تقسیم می‌شوند، افزود: دسته‌ای که انرژی گرمایی را تبدیل به احتراق و حرکت می‌کنند که به این‌ها موتور درون‌سوز می‌گوئیم و در مقابل موتورهای برون‌سوز را داریم که گرما به ماده‌ای واسط داده می‌شود و آن ماده واسط توان حرکت را تولید می‌کند.

جهانیان با بیان اینکه در طراحی و توسعه فرآیندهای موتور مشکل چندانی نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین چالشی که در راه ساخت و تولید موتور داریم، فرآیند قطعه‌سازی و ایجاد شرکت‌های قطعه‌ساز است.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از تولید داخل به جای واردات، ایجاد تفکر سیستمی در زمینه قطعه‌سازی به گونه‌ای که همزمان با توسعه و پیشرفت قطعه‌ساز و امکان تأمین مواد اولیه آن نیز وجود داشته باشد، تأمین منابع مالی و تسویه بدهی‌ها می‌تواند به رونق بخش صنعت خودروسازی در کشور بینجامد.

وی با اشاره به چالش‌های ساخت و تولید صنعت خودروسازی در کشور گفت: مشکلات اقتصادی و نقدینگی و تأمین مواد اولیه از مهم‌ترین عوامل چالش برانگیز صنعت خودروی کشور است.

استاد مکانیک دانشگاه نوشیروانی بابل همچنین یادآور شد: ما جز معدود کشورهایی هستیم که به فناوری ساخت موتور رسیدیم و موتورهای ملی داریم که به نام خودمان ثبت است.

 

خودرو

 


جهانیان با بیان اینکه مهم‌ترین چالش‌های ساخت موتورهای درون‌سوز در حال حاضر، ساخت و تأمین قطعات در داخل کشور است، افزود: باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که خودکفایی در ساخت و تأمین قطعه صرفاً به داشتن دانش کافی در خصوص ساخت آن محدود نمی‌شود، بلکه باید در تهیه مواد اولیه مورد نیاز و تولید انبوه آن (با توجه به تعداد تولید خودرو در کشور) نیز توانمند باشیم و این امر مستلزم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر خانواده موتور ملی را در اختیار داریم که شامل موتورهای بنزینی موتور EF7 تنفس طبیعی، موتور XUM ، موتور EF7-TC (توربوشارژ) و موتور دیزل سواری ( EFD ) که با نام و برند ایران در حال تولید بوده و در تمام دنیا به نام ما ثبت شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل افزود: توانایی ساخت و مونتاژ موتور L90-EU IV ، موتور M13 CNG base (پایه گازسوز)، موتور M15GS-EU IV ، موتور Z24- EU IV و موتور M13GS- EU IV نیز در کشور وجود دارد که به شرط تأمین پیش‌نیازهای اساسی، می‌تواند همه نیازهای کشور را تأمین کند.

جهانیان با اشاره به مقوله ارتباط دانشگاه و صنعت، گفت: یک چالش دیرینه در کشور ما وجود دارد که برطرف شدن آن نیازمند تغییری اساسی در دیدگاه هر دو طرف است.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با در اختیار داشتن اعضای هیئت علمی جوان و متخصص، چند سالی است که فعالیت‌های پژوهشی خود در حوزه موتورهای درون‌سوز را آغاز نموده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه این دانشگاه موفق شده است که آزمایشگاه پژوهشی موتورهای درون‌سوز را راه‌اندازی نماید، تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی‌ارشد مشغول تکمیل رساله و پایان‌نامه خود پیرامون موضوع موتورهای درون‌سوز هستند.

جهانیان یادآور شد: همچنین طی برگزاری دومین همایش ملی موتورهای درون‌سوز، تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه و شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) منعقد شد که امیدواریم سرفصل تازه‌ای در استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاهی در صنعت کشور باشد.

کد خبر 110194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha