کد خبر 110211
۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۲
تولید باتری های کاغذی خورشیدی با گرافن

پرشین خودرو: محققان برای اولین بار توانسته اند با استفاده از گرافن باتری های کاغذی و باریکی بسازند که شارژ آنها با استفاده از انرژی خورشیدی انجام می شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر،  تا چهار سال قبل گرافن ماده ای بسیار ترد و شکننده محسوب می شد که تولید محصولاتی منعطف و محکم با استفاده از آن تنها یک رویا محسوب می شد، اما حالا شرایط در این زمینه کاملا تغییر کرده است.

پژوهشگران دانشگاه گلاسکو توانسته اند با استفاده از گرافن باتری های منعطفی تولید کنند که از ظرفیت بالایی برای ذخیره سازی انرژی نیز برخوردار است. این باتری های منعطف با استفاده از نور خورشید شارژ می شوند و از آنها می توان در انواع پوشیدنی های هوشمند و غیره استفاده کرد.

باتری های پرظرفیت مذکور با استفاده از گرافن و پلی اورتان تولید شده اند و هزینه تولید آنها نیز پایین است و می توان امیدوار بود که در آینده در بسیاری از صنایع و حرفه ها جایگزین باتری های معمولی لیتیومی شوند. باتری های کاغذی لیتیومی می توانند انرژی خورشیدی دریافتی را برای ماه های متمادی در درون خود ذخیره کنند و به محض آنکه در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند، مجددا شارژ می شوند.

در جریان آزمایش های انجام شده در این زمینه مشخص شده که این باتری های گرافنی برای ۱۵ هزار بار شارژ مکرر قابل استفاده هستند؛ بدون آنکه ظرفیت ذخیره سازی خود را از دست بدهند. این در حالی است که باتری های لیتیومی عادی بعد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار استفاده برای شارژ به تدریج توانایی ذخیره سازی خود را از دست می دهند.

میزان خروجی باتری های گرافنی خورشیدی برابر با ۲.۵ ولت است که برای روشن کردن ۸۴ لامپ ال ای دی کافی است. البته این میزان انرژی برای تامین برق ساعت های هوشمند که به ۳.۷ تا ۳.۸ ولت باتری نیاز دارند، کافی نیست. اما انتظار می رود در آینده این چالش هم برطرف شود.

کد خبر 110211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha