یارانه بنزین به دهک‌های پایین جامعه اختصاص یابد

پرشین خودرو: نماینده مردم آباده در مجلس گفت: ناظرین سنتی وزارت صنعت بهره‌وری نداشته و تاثیری بر بهبود تنظیم بازار نداشته‌اند لذا باید یک سیستم هماهنگ برای تنظیم بازار داشته باشیم که به صورت اتوماتیک کار را انجام دهد که البته لازمه آن دولت الکترونیک است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه آینده کشور کاملا روشن است و در عین حال نمی‌توان گفت که همه مسئولان خطا کرده‌اند گفت: مسئولان و مدیران با توجه به یک بازار بزرگ 700 میلیونی در خاورمیانه و وجود منابع عظیم کشور از جمله منابع زیرزمینی باید از همه توان و ظرفیت‌ها برای بالا بردن رفاه و کاهش فقر مطلق در جامعه تلاش کنند تا وضعیت اشتغال و معیشت مردم بهبود پیدا کند.

وی درباره تورم و گرانی‌های موجود در جامعه که کمر مردم را شکسته است افزود: متاسفانه برخوردها به موقع و قاطع و در راستای حمایت از تولید در کشورمان صورت نمی‌گیرد ضمن اینکه اولین عیبی که در نظارت هست موازی کاری بین دستگاه‌ها و دستگاه‌های نظارتی که در حوزه تنظیم بازار فعالند با هم رقیب هستند. از طرفی اهدافی که برای این کار پیش‌بینی شده با امکانات آنها متناسب نیست لذا باید ابتدا این موضوعات را هماهنگ کرده و نقایص را برطرف کنیم.

مردم از عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی ناراحتند

زارع با بیان اینکه امسال هنگام تنظیم بودجه از ۲۴ میلیارد دلار درآمد نفت‌، ۱۴ میلیارد دلار آن به یارانه کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان تخصیص یافت تصریح کرد: ۱۴ میلیارد دلار، با ارز ۸۲۰۰ تومان نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومان ۵۶ هزار میلیارد تومان اختلاف دارد.

وی اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای سودجو به جای اینکه کالاهای اساسی در حوزه بهداشت و یا دیگر بخش ها با ارز ۴۲۰۰ تومان در اختیار مردم قرار دهند ولی با ارز ۸۲۰۰ تومان عرضه می‌کنند گفت: عملکرد دستگاه‌های نظارتی در این رابطه ضعیف است هم توان برخورد ندارند و هم علمی نیستند که مردم هم از این وضعیت به شدت ناراحت هستند.

زارع با اشاره به اینکه برخی افراد کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنند سپس آن را با ارز ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به دست مردم می‌دهند اظهار داشت: این موضوع یکی از عواملی است که معیشت مردم را تحت فشار قرار می‌دهد این در حالی است که نظارت از ابتدا تا زمانی که محصول به دست مردم می‌رسد ضعیف است البته این ناکارآمدی‌ها به دلیل عدم استفاده از افراد شایسته در این جایگاه است . به همین دلیل لازم است در این راستا امکانات را بیشتر کرده و از افرادی که تفکر حمایت از تولید، حمایت از مصرف، حمایت از معیشت مردم و حمایت از رشد اقتصاد را دارند استفاده کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در حوزه نظارت از نظر قانون و مصوبه هیچگونه ضعفی نداریم، افزود: در حوزه نظارت ضعف از اشخاص ناظر است. ضمن اینکه باید مشخص شود که چندین هزار ناظر در وزارت صنعت آیا بهره‌وری داشته‌اند؟ آیا اینها اثری بر بهبود وضعیت تنظیم بازار داشته‌اند؟

وی خاطرنشان کرد: برخوردهای متعصبانه و جزیره‌ای برای برخورد با بازار فایده‌ای ندارد لذا ما باید یک سیستم هماهنگ برای تنظیم بازار داشته باشیم که به صورت اتوماتیک کار نظارت را انجام دهد که البته لازمه آن دولت الکترونیک است که هنوز پیاده نشده است همچنین نظارت سنتی به شکل رو در رو و معمول رانت ایجاد می‌کند که باید از آن عبور کنیم.

زارع افزود: صدها پرونده از تخلفات به قوه قضاییه می‌رود و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما افرادی که به صورت کلان از منابع و امکانات کشور استفاده می‌کنند و خدماتی هم به مردم نمی‌دهند باید از دایره مدیریت کور خارج شود ضمن اینکه باید کادرسازی کنیم و به جای آنها از افراد شایسته استفاده کرد تا منابع اختصاص یافته مانند ۵۶ هزار میلیارد تومان بین مردم به درستی توزیع شود.

یارانه بنزین و کالاهای اساسی باید به دهک‌های پایین جامعه اختصاص یابد

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین می‌دهیم که متاسفانه افراد فاقد خودرو از این یارانه استفاده نمی‌کنند افزود: آیا افراد محروم از این یارانه استفاده می‌کنند؟ آیا افرادی که وضعیت معیشتی نامطلوبی دارند از این یارانه استفاده می‌کنند؟ این موضوع باعث می‌شود که ضریب جینی کاهش پیدا کند و فقیر به سمت فقر و پولدار به سمت پول بیشتر حرکت می‌کنند که البته اینها به خاطر ضعف در نظارت است لذا باید تصمیمی اتخاذ کنیم که یارانه بنزین، یارانه کالاهای اساسی به دهک‌های پایین جامعه که بی‌بضاعت و نیازمند هستند، برسد.

نماینده مردم آباده گفت: مجلس یک دستگاه نظارتی است و باید ان‌شاءالله بودجه در صحن علنی مجلس طوری پیش برود که به نفع جامعه باشد ضمن اینکه بهتر است افرادی که به نمایندگان دسترسی دارند به آنها برای اداره کشور و نوع بودجه‌ریزی پیشنهاد بدهند.

سوءمدیریت‌ها دلیل اصلی مشکل اشتغال و معیشت

زارع در ارزیابی خود از حضور گسترده مردم در یوم‌الله ۲۲ بهمن امسال اظهار داشت: هر ساله مراسم یوم‌الله ۲۲ بهمن با شکوه و عظمت بالایی برگزار می‌شود و امسال نیز مردم چهلمین سال پیروزی انقلاب را با حضور حماسی خود جشن گرفتند.

وی ادامه داد: مسیر انقلاب همان مسیر اسلام ناب محمدی است ضمن اینکه این مسیر نورانی از ابتدا و زمان پیامبر شروع و نقطه اوج آن در ۲۲ بهمن سال ۵۷ بود که منجر به پیروزی این انقلاب شد همچنین این مسیر کاملا روشنی بوده و مردم علاقه‌مند به مشارکت در این انقلاب و امتداد این مسیر بوده و بر همین اساس تصمیم می‌گیرند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مردم هیچ نگرانی بابت انقلاب و مسیر نورانی آن ندارند، افزود: در طول این ۴۰ سال شاید مجلسی‌ها، دولتی‌ها و قوه قضاییه و سایر ارکان نظام در تصمیم‌گیری‌ها اشتباهاتی داشته‌اند که باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکل اشتغال و معیشت و شرایط کنونی کشور به خاطر سوءمدیریت و یا بی‌توجهی مسئولان است گفت: این مشکلات ربطی به مسیر و آرمان‌های انقلاب ندارد و نباید پای نظام گذاشته شود ضمن اینکه مردم با راهپیمایی‌های 22 بهمن امسال نشان دادند‌ و گفتند که مسیر و آرمان‌های انقلاب خود را رها نخواهند کرد.

 

سوخت

 

انقلاب اسلامی تبدیل به الگویی برای کشورها منطقه و دنیا شده است

زارع با تاکید بر اینکه مردم ایران در جشن ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب نشان دادند که همواره ولایتمدار بوده و در ادامه مسیر انقلاب اسلامی دست از آرمان‌ها و اصول و عقاید خود برنخواهند داشت و راه شهدا را ادامه خواهند داد اظهار داشت: این مسیر نورانی تبدیل به الگویی برای کشورهای منطقه و دنیا شده است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه آینده نظام روشن است و بر همین اساس نقشه راه را مشخص کردند، اظهار داشت: حضور گسترده مردم تمام نقشه‌ها و توطئه‌‌های‌ دشمنان را خنثی کرده و باعث ناامیدی دشمنان شده است لذا این نظام یک نظام الهی و برپایه مردم‌سالاری دینی استوار بوده و استکبار می‌داند که جمهوری اسلامی قطعاً در آینده تأثیر خودش را بر تمام مردم و کشورهای دنیا خواهد گذاشت لذا این موضوع باعث ترس و وحشت آنها شده است.

نماینده مردم آباده ادامه داد: کشورهایی که ۷ هزار میلیارد برای دشمنی و ضربه زدن به نظام هزینه کردند متوجه شدند که این کارها بی‌فایده است ضمن اینکه ملت ایران در مقابل ظلم و ستم و کودک‌کشی و جنایات آنها ایستاده و جلوی خونریزی را می‌گیرد و معادلات آینده دنیا به ویژه در منطقه خاورمیانه به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد خورد.

زارع با اشاره به تجربه گسترده جمهوری اسلامی در چهار دهه حکومتداری تأکید کرد: با ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی مسئولان و مدیران کشور باید چند اصل را در نظر بگیرند که از جمله آنها معیشت، حمایت از تولید، اشتغال و... است و برای رسیدن به این اهداف باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد.

در بخش تولید نیازمند تحول هستیم

وی با بیان اینکه مقوله اقتصاد مقاومتی هم اکنون مورد توجه جهانیان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ما باید اهداف‌مان را در سند چشم‌انداز 1404، برنامه‌های توسعه‌ای‌ کشور، اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی بدون اتکا به بیگانگان پیش ببریم و در این راه از تمامی پتانسیل‌‌های داخلی بهره بگیریم و اختلافات را کنار گذاشته و از شایسته‌سالاری جوانان و دانشگاهیان در بدنه نظام استفاده کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امید عده‌ای در داخل به بیگانگان بود و بر همین دلیل برنامه‌هایشان را بر اساس استراتژی‌های خارجی‌ها تنظیم کردند ولی وقتی فهمیدند که به نقطه صفر رسیدند متوجه شدند که باید از ظرفیت‌های داخلی برای رفع مشکلات استفاده کرد.

زارع با بیان اینکه کشور ایران با داشتن یک درصد از جمعیت جهان و ۱۰ درصد کل منابع دنیا از ظرفیت‌های خدادادی بی‌شماری برخوردار است، گفت: ما در بخش تولید نیازمند تحول هستیم چراکه تولید منجر به دانایی شده و می‌تواند چرخ معیشت و اشتغال جامعه را به حرکت درآورد.
 

کد خبر 110278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha