کد خبر 110279
۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
57 درصد ایرانیان فعالیت فیزیکی کافی ندارند

پرشین خودرو: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 57 درصد مردم ایرانی فعالیت فیزیکی کافی ندارند. بیش از یک چهارم جمعیت چاق هستند، حدود 30 درصد فشار خون دارند. 25 درصد گرفتار چربی خون هستند و سالانه 300 هزار نفر در کشور بر اثر بیماریهای غیرواگیر می میرند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، محمد باقر لاریجانی روز دوشنبه در همایش کشوری دیابت، افزود: دیابت پنجمین علت مرگ و میر در کشور است و 10درصد مردم ایرانی به دیابت مبتلا هستند.
وی با بیان اینکه دیابت در نقاط مرکزی کشور شیوع بالاتری دارد، اظهار داشت: دیابت در افراد بالای 50 سال بالا است. 50 درصد این افراد یا دیابت دارند یا زمینه ابتلا به این بیماری در آنها وجود دارد.

متخصص غدد ادامه داد: حدود 10درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی کشور صرف دیابت و هزینه‌های ناشی از آن می‌شود و در تهران به دلیل افزایش آگاهی بهبود رتبه در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری داشته‌ایم البته در برخی مناطق تهران مانند منطقه 12، 16 و 20 بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی که دیابت می‌تواند زمینه آن باشد وجود دارد.

لاریجانی اضافه کرد: شرایط کشور به لحاظ شیوع بیماریهای غیرواگیر از جمله دیابت خوب نیست و برخی از استانها وضع بسیار نامطلوبی دارند.
معاون وزیر بهداشت گفت: بر اساس تعهد جهانی در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر اقدامات زیادی انجام داده است و در سطح وزارت بهداشت هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته، ولی فقط این وزارتخانه نمی‌تواند نتایج موثری را به همراه داشته باشد.
این پزشک افزود: سند ملی در این زمینه در شورای عالی سلامت تصویب شد و رئیس‌ جمهوری نیز متعهد برای ادامه مسیر در این زمینه است. مهار افزایش دیابت و چاقی از هدف‌های سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: خوشبختانه کشور ما رتبه نخست منطقه و رتبه دوم جهان را برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر کسب کرده است و تلاش می‌ کنیم موفقیت‌های بیشتری در این زمینه حاصل شود.

* 60 درصد مراجعه کنندگان به مراکز دیالیز، دیابتی هستند
فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد بیماریهای خاص نیز در این همایش گفت: امروزه در مراکز دیالیز کشور مشاهده می‌شود که بیش از 60 درصد مراجعه کنندگان به این مراکز به دیابت مبتلا هستند.
وی افزود: امروزه در کشور 11 درصد مردم به دیابت مبتلا هستند که در شهرهای بزرگ نسبت به روستاها ابتلا به این بیماری بیشتر است.
هاشمی اظهار داشت: با پیشرفت تکنولوژی، جوامع شیوع بیماری‌ها از جمله دیابت افزایش چشمگیری داشته، برای مقابله با این بیماری باید ساختار شهری تغییر کند و فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از دیابت تغییر رویه افراد است به این معنا که سبک صحیح زندگی را در پیش گرفته و برای انجام ورزش به مکان‌های عمومی مراجعه کنند.
هاشمی به راه‌اندازی و رونمایی از اپلیکیشن دیابت برای معرفی مکان‌های عمومی جهت ورزش اشاره کرد و گفت: این اپلیکیشن مردم را راهنمایی می‌کند تا مکان‌های مناسب برای ورزش را پیدا کنند.

کد خبر 110279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha