تحویل خودروهای با ثبت سفارش جعلی به سازمان اموال تملیکی

پرشین خودرو: مدیرکل مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک ایران در حالی در قالب یک بخشنامه از تحویل خودروهای در گمرک مانده با ثبت جعلی به سازمان اموال تملیکی خبر داده که مشخص نیست چرا این اقدام با تاخیر صورت گرفته است؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، بر اساس بخشنامه مدیر کل مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک ایران، پرونده قاچاق خودروهای ثبت سفارش تایید نشده توسط وزارت صنعت، در شعبه 5 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت تحت رسیدگی قرار دارد و خودروهای مربوطه به هیچ عنوان مشمول مصوبات هیئت دولت(همچنین دستور العمل وزارت صنعت) در خصوص ترخیص خودروهای در گمرک مانده نمی‌شوند. لذا بایستی از هرگونه اقدام در خصوص ترخیص خودروهای مذکور جلوگیری شود.


کسب درآمد 5600 میلیاردی از ترخیص خودرو با وجود ممنوعیت واردات

در ادامه این بخشنامه آمده است، ضمنا بایستی از اعلام و تحویل خودروهای مذکور به نمایندگی های استانی سازمان اموال تملیکی به عنوان کالای متروکه به طور جد خودداری شود. همچنین خودروهای قاچاق مورد نظر بایستی بر اساس ماده 53 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحویل نمایندگی های سازمان اموال تمیلکی شوند.

 

سند

 


بر اساس ماده 53 قانون مذکور، دستگاههای کاشف و ضابطین موظفند کالاهای قاچاق مکشوفه و کلیه اموال منقول و غیرمنقول و وسایل نقلیه‏ اعم از زمینی، دریایی و هوایی را که در اجرای این قانون، توقیف می‏‌شوند، به‌استثنای کالای ممنوع و وسایل نقلیه موضوع ماده(56) این قانون، همراه با رونوشت صورتجلسه کشف و توقیف و تشخیص اولیه ارزش کالا، بلافاصله پس از کشف، تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نمایند.

شفاف سازی با مصاحبه دو ماه قبل رئیس سازمان اموال تملیکی

این در حالی است که حدود 2 ماه قبل رئیس سازمان اموال تملیکی درگفتگو با تسنیم گفته بود تا کنون هیچ خودرویی تحویل این سازمان نشده است. مدیرعامل سازمان اموال تملیکی اضافه کرد، هر کالایی که به‌ظن قاچاق توقیف شود باید تا زمان تعیین تکلیف آن به سازمان اموال تملیکی ارائه شود. دستگاه‌های کاشف وظیفه دارند خودرو یا هر کالایی را که به‌ظن قاچاق توقیف شده به این سازمان تحویل داده تا فرایند رسیدگی به آن در مراجع ذی‌صلاح تکمیل شود.


 طی سالهای 95 و 96 حدود 6400 خودرو با ثبت سفارش فاقد اعتبار وارد کشور شد و حدود 1900 دستگاه بعد از اظهار از گمرک ترخیص شده است. ظاهراً باید 4500 دستگاه خودرو در گمرک و محوطه گمرکی و بندری که با ثبت سفارشهای جعلی وارد شده‌اند موجود باشند. اما هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت اظهار و دریافت کوتاژ 4500 خودروی دیگر در دست نیست، به‌عبارت دیگر اگر در خصوص این 4500 خودرو علاوه بر ثبت سفارش فاقد اعتبار، کوتاژ نیز صادر شده باشد قاعدتاً این خودروها شامل شرایط ظن قاچاق بوده و باید تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شد.

در حال حاضر با گذشت حدود 8 ماه از اعلام جرم قاچاق خودروهای موجود در گمرک که با ثبت سفارشهای فاقد اعتبار وارد شده‌اند، خودروهای مذکور به سازمان اموال تملیکی تحویل خواهند شد.

کد خبر 110283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha