کد خبر 110355
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸
نروژ در زیر آب جاده می سازد

پرشین خودرو:نروژ دارای مناظر کم‌نظیر کوهستانی، کوههای یخی و دره‌هایی عمیق و مملو از آب مشهور به «فیورد» یا «آبدره» است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از عصر ایران، اگرچه این آبدره‌ها یا در واقع باریکه‌های عمیق از دریا که به داخل خشکی نفوذ کرده و اطراف آن را دیواره‌هایی با شیب تند گرفته، بر زیبایی‌های نروژ افزوده‌اند اما رفت و آمد را در این کشورِ واقع در شمال اروپا بسیار سخت کرده‌اند.

به دلیل همین آبدره‌ها، ساکنان نروژ مجبورند مسیر ۷۰۰ مایلی میان جنوبی‌ترین و شمالی‌ترین نقطۀ کشور را با کشتی با صرف نزدیک به ۲۱ ساعت زمان طی کنند.

راه دیگری وجود ندارد و به دلیل شیب تند و عمق زیاد دره‌های فیورد، امکان ساخت پل روی آنها برای تسهیل رفت و آمد ممکن نیست. به همین دلیل روزانه هفت کشتی این مسیر را با سرعت ۳۰ مایل در ساعت طی می‌کنند و به جابجایی ساکنان مشغولند.

دولت نروژ قصد دارد برای حل این مشکل، پروژه‌ای ۴۰ میلیارد دلاری را به اجرا بگذارد و در چهارچوب این پروژه، مجموعه‌ای از تونل‌های شناور زیر آبی را جایگزین کشتی‌های آبدره‌ها کند.

این تونل‌های بتنی که اولین تونل‌های شناور جهان خواهند بود، به ارتفاع صد پا (حدود ۳۱ متر) در زیر سطح آب پایین می‌روند و در داخل آنها جاده‌هایی برای حرکت خودروها ساخته می‌شود.

با این کار زمان سفر بین شهرهای نروژ به نصف کاهش می‌یابد و همزمان محیط زیست منطقه نیز دستخوش تغییر نمی‌شود.

اگرچه اسم این سازه «تونل شناور» است اما درواقع شناور نیست. این تونل‌ها با مجموعه‌ای از کابل‌ها به بستر دریا و یا به پونتون‌های شناور در سطح دریا که در فواصل تقریبا ۸۰۰ فوتی از یکدیگر قرار دارند، وصل و ثابت شده‌اند. به این ترتیب حرکت کشتی‌ها و حتی حرکت زیردریایی‌ها تاثیری بر موقعیت جغرافیایی تونل‌ها نخواهد داشت.

مطالعات و شبیه سازی‌های لازم برای تامین ایمنی تونل‌های شناور انجام شده است. این تونل‌ها در مقابل هر نوع انفجار یا حادثۀ غرق کشتی در اطراف آن مقاوم هستند.

دیگر اینکه این سازه‌ها نیز مانند تونل‌های معمولی دارای راه‌های اضطراری هستند و رانندگان می‌توانند در صورت حادثه، خود را به سطح آب برسانند.

قرار است پس از ساخت اولین قسمتِ این تونل شناور، تمام سناریوهای احتمالیِ خطرآفرین نیز عملا روی آن آزمایش شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، بهره برداری از این تونل در سال ۲۰۵۰ میلادی آغاز خواهد شد.

به گفتۀ مهندسان این پروژه، اگرچه نروژ در ساخت تونل شناور پیشتاز بوده اما تنها کشورِ فعال در این زمینه نیست. چین و ایتالیا نیز در تلاش برای اجرایی کردن پروژه‌هایی مشابه هستند.

کد خبر 110355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha