کد خبر 110356
۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۱
امید به کشف داروی آلزایمر شدت گرفت

پرشین خودرو: نتایج آزمایش‌های گروهی از محققان در تورنتو کانادا بر روی حیوانات نشان می‌دهد یک داروی جدید می‌تواند اثرات بیماری آلزایمر را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. محققان امیدوار به تأیید این دارو بر روی انسان هستند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، اختلالات سنی مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی می‌تواند منجر به از دست دادن حافظه شود. با این حال، گروهی از محققان مرکز اعتیاد و سلامت روان(CAMH) در تورنتو کانادا ادعا می‌کنند که یک داروی جدیدی ایجاد کرده‌اند که نه تنها نشانه‌های از دست دادن حافظه را بهبود می‌بخشد، بلکه سلول‌های مغزی که در بخش یادگیری و حافظه قرار دارند، جوان سازی می‌کنند. آزمایش این داروی جدید در حال حاضر بر روی نمونه موش‌های آزمایشگاهی انجام شده و اگر در آزمایشات بر روی انسان تأیید شود، درمان هدفمند این بیماری می‌تواند زندگی میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را بهبود ببخشد.

محققان پیش از این نشان داده بودند که اختلال در گیرنده‌های مغز در سیستم انتقال دهنده عصبی GABA با علائم خلقی و حافظه در افراد مبتلا به افسردگی یا پیری ارتباط دارد. گابا یک میانجی عصبی مهم در سیستم عصبی مرکزی پستانداران است که عموماً نقش مهاری دارد یعنی موجب مهار تحریکات نورون‌ها یا تضعیف آن‌ها می‌شود. گابا ناقل عصبی اصلی به وجود آورنده IPSPs در نورون‌های مغز است و در نخاع نیز اهمیت دارد.

در حالی که داروهای آلزایمر اثر گسترده‌ای بر روی مغز دارند، داروهای جدید به طور خاص گیرنده‌های گابا را در هیپوکامپ هدف می‌گیرند. این ناحیه مغز نقش کلیدی در حافظه و نحوه کسب دانش دارد.

در مطالعات این دانشمندان، هنگامی که یک دوز از این مولکول‌های جدید در یک مدل حیوانی مبتلا به از دست رفتن حافظه ناشی از استرس اعمال شد، عملکرد حافظه در عرض ۳۰ دقیقه به سطح پایه بازگشت. در آزمایش دیگری که بر روی موش‌های پیر انجام گرفت، این دارو به سرعت کاهش حافظه را کاهش داد و به سطوح قابل مقایسه با موش‌های جوان رساند. نویسندگان گزارش دادند این پیشرفت‌ها بیش از دو ماه از درمان روزانه ادامه داشت.

محققان انتظار دارند که آزمایشات بالینی طی دو سال آینده ادامه یابد. اگر اثرات این دارو بر روی انسان مثبت باشد، پیامدهای آن می‌تواند بسیار بزرگ باشد.

بیماری نقص شناختی یکی از اصلی‌ترین بیماری‌های پیری است. با کشف این داروی مؤثر میلیون‌ها نفر می‌توانند زندگی خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشند. به علاوه، دلیلی وجود دارد که بر این باور باشیم که این درمان همچنین می‌تواند از دست دادن حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر اولیه را جلوگیری کند و به طور بالقوه باعث تأخیر در شروع این بیماری شود.

کد خبر 110356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha