طرح ساماندهی صنعت خودرو از دستور بررسی امسال مجلس خارج شد!

پرشین خودرو: طرح ساماندهی صنعت خودرو مشکل امروز خودروسازی در کشور را حل نمی کند چرا که طرحی دراز مدت برای بازار و صنعت خودرو است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با وجود گذشت یک ماه از ارجاع دوباره طرح ساماندهی صنعت خودرو به کمیسیون صنایع و در شرایطی که صنعت خودرو هر روز با مشکلات بیشتری در حوزه تولید و بازار روبرو است بر خلاف وعده ها و انتظارات نه تنها خبری از تصویب نهایی این طرح نیست بلکه برخی طراحان این طرح بر این باورند که با تغییرات ایجاد شده دیگر طرح اولیه خاصیت اصلی را از دست داده و به نفع مصرف کنندگان بازار خودرو نخواهد بود.

اوایل امسال بود که طرح ساماندهی بازار خودرو که پس از تصویب یک فوریت آن برای بررسی بیشتر به کمیته ای در کمیسیون صنایع ارجاع شد اما در جریان همین بررسی ها و پس از ماهها فراز و نشیب این طرح که بیشتر توجه آن روی کاهش تعرفه و موضوع واردات خودرو بود، با هویتی جدید در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و به «طرح ساماندهی صنعت خودرو» تغییر یافت تا بیشتر تمرکز آن نیز بر وضعیت زنجیره خودروسازی باشد.

پس از این تصمیم و تغییر هویت طرح در نهایت این طرح در اوایل بهمن ماه امسال در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت اما نمایندگان مجلس در نشست علنی پس از بررسی موادی از جزئیات طرح ساماندهی صنعت خودرو نهایتا با پیشنهاد رئیس مجلس طرح مذکور را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع دادند تا با توجه به تغییراتی که در محتوای ماده 2 طرح ساماندهی صنعت خودرو ایجاد شده این مساله مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و ابهامات آن در کمیسیون صنایع رفع شود.

 



حال با وجود گذشت یک ماه از ارجاع مجدد این طرح به کمیسیون صنایع و مشکلات کنونی صنعت خودرو و وعده برخی نمایندگان مبنی بر تصویب سریع این طرح در مجلس ، یکی از اعضای کمیسیون صنایع در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اعلام می کند: با توجه به موارد مهم در دستور کار نمایندگان، طرح ساماندهی صنعت خودرو به نوبت بررسی یک ماه پایانی سال نخواهد رسید و احتمالا در اردیبهشت ماه سال آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

عبدالله رضیان در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به مسائل کنونی صنعت خودرو در خصوص تاثیر تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو بر اوضاع فعلی بازار خودرو می گوید: طرح ساماندهی صنعت خودرو مشکل امروز خودروسازی در کشور را حل نمی کند چرا که طرحی دراز مدت برای بازار و صنعت خودرو است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید می کند: امروز تعرفه و ممنوعیتی که در واردات خودرو اعمال شده مصوبه شورای سران قوا است و ربطی به مجلس ندارد و در صورتی که طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس هم تصویب شود به جهت اینکه اختیارات این بخش توسط مقام معظم رهبری به شورای سران قوا واگذار شده و ممنوعیت اخیر نیز توسط سران قوا اعمال شده است بنابراین تا زمانی که این ممنوعیت وجود دارد قانون امکان اجرا نخواهد داشت.

رضیان با اشاره به اهمیت بررسی بودجه، نوبت بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو را سال آینده اعلام کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو که به دنبال برخی ابهامات در صحن علنی مجدد به کمیسیون صنایع بازگشته است با توجه به موارد مهم در دستور کار احتمالا نوبت بررسی و تصویب نهایی آن به اوایل سال آینده خواهد رسید .

به گفته وی با رفع ابهامات یکی از مواد طرح ساماندهی صنعت خودرو تنها این مورد تعرفه واردات را کاهش خواهد داد.

کد خبر 110358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha