کد خبر 110361
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
امسال 2700 حادثه طبیعی در سامانه سما ثبت شد

پرشین خودرو: رئیس مرکز اطلاعات و حوادث سازمان مدیریت بحران کشور، از ثبت 2 هزار و 714 مورد حادثه طبیعی در کشور خبر داد و گفت: این شمار حادثه طبیعی از ابتدای سال جاری تا روز 29 بهمن در سامانه مدیریت اطلاعات حوادث کشور (سما) ثبت و مستندسازی شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، مهدی رحمتی نژاد، با اعلام این خبر اظهار داشت: این تعداد حادثه طبیعی شامل زلزله، سیل و آبگرفتگی، توفان، تگرگ، آتش سوزی جنگل ها و مراتع، یخ بندان و سرمازدگی، ریزش بهمن، رانش زمین، برف و کولاک، فرونشست و آلودگی آب و هوایی در سراسر کشور بوده است.

وی با بیان اینکه حوادث طبیعی به مجموعه ای از حوادث زیانبار گفته می شود که منشاء انسانی ندارند و به طور معمول غیرقابل پیش بینی هستند یا حداقل از مدت ها قبل نمی توان وقوع آنها را پیش بینی و اعلام کرد، افزود: در سال 96 نیز، 3 هزار و 633 حادثه طبیعی در سامانه سما ثبت و مستندسازی شده بود.

رئیس مرکز اطلاعات و حوادث سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: حوادث طبیعی دارای انواع گوناگونی هستند که زلزله، سیل، توفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغییرات شدید درجه حرارت، خشکسالی و آتشفشان نمونه هایی از این بلایای طبیعی به شمار می آیند که ایران به لحاظ وضعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و ویژگی های ژئوپلتیک در زمره کشورهای بلاخیز دنیا به شمار می رود که در طول تاریخ شاهد حوادث و سوانح بسیاری بوده است.
رحمتی نژاد توضیح داد: با استناد به بند 5 و 17 از ماده 8 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور که مربوط به مستندسازی حوادث، اقدامات و تجزیه و تحلیل آنها و نیز ایجاد نظام مدیریت جامع اطلاعات به کمک شبکه های اطلاعاتی مراکز علمی - تحقیقاتی ذیربط و سازمان های اجرایی مسئول و تشکیل مرکز مدیریت اطلاعات و حوادث وابسته به سازمان است، جامعیت اطلاعات اصلی ترین عنصر و مشخصه بارز سامانه سما است.
وی افزود: در سامانه سما تمام مراحل حوادث و بحران ها شامل ثبت اطلاعات در هنگام بروز حادثه تا ثبت خسارات، بودجه، پروژه ها، تجهیزات، آموزش ها، مانورها و فعالیت های شورای هماهنگی استان ها ثبت می شود. همچنین به مواردی مثل دریافت اطلاعات از هواشناسی کشور، موسسه ژئوفیزیک، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، راهداری و حمل و نقل جاده ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی و نظایر آن پرداخته می شود.
سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ ‌کننده، سیاستگزار، هدایت ‌کننده و نظارت‌ کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.

کد خبر 110361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha