کد خبر 110374
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
میزان مصرف روزانه بنزین در کشور اعلام شد

پرشین خودرو: در سال ۱۳۹۷ میانگین مصرف بنزین روزانه ٨٧ میلیون لیتر و میانگین تولید در بهمن ماه سال 1397، روزانه ١٠٣ میلیون لیتر بوده است‌ که این ارقام به گفته معاون وزیر نفت، نشان‌دهنده فاصله مطلوب تولید و مصرف است و به پایداری تولید و ذخیره‌سازی بنزین در کشور انجامیده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی - معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران - مقدار ارزش افزوده ایجاد شده از محل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای کشور را سالانه ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ارزش افزوده ایجاد شده از محل راه‌اندازی فازهای سه‌گانه این پالایشگاه امنیت انرژی کشور را تضمین می‌کند.سوخت وی با تاکید بر این‌که با راه‌اندازی فاز سوم این پالایشگاه دیگر واردکننده بنزین نیستیم، افزود: تا مهرماه امسال ایران همواره واردکننده بنزین بود، اما با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای نخستین بار در سال ٩٧ دیگر واردکننده بنزین نیستیم که البته مواردی همچون سهمیه‌بندی بنزین در سال‌های گذشته، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، متنوع‌سازی سبد سوخت و توسعه صنعت سی‌ان‌جی از عوامل موثر در به صفر رساندن واردات بنزین بوده است.

راه‌اندازی نشدن ستاره روزانه ۶,۵ میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل می‌کرد

وی با اشاره به این‌که در صورت نبود پالایشگاه ستاره خلیج فارس امروز مجبور بودیم روزانه ٣۶ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم و این مقدار روزانه ١٨ میلیون دلار و سالانه ۶.۵ میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل می‌کرد، گفت: اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه‌اندازی نمی‌شد، امروز هم‌چنان واردکننده بنزین بودیم، افزون بر آن، هزینه‌های زیادی از محل برداشت کمتر از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، اجاره کشتی‌های بزرگ برای نگهداری میعانات گازی و تحویل سوخت مایع به مصرف‌کنندگان بر کشور تحمیل می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: با دریافت فرآورده‌های تولید پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، ذخایر بنزین کشور در وضع مطلوبی قرار گرفته و امکان صادرات بنزین نیز فراهم شده است.

صادق‌آبادی، با اشاره به جبران کمبود خوراک پتروشیمی‌ها از محل تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: با بهبود فناوری در فازهای موجود پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و راه‌اندازی فاز چهارم، می‌توانیم برداشت بیش‌تری از میدان مشترک پارس جنوبی داشته‌ باشیم و ظرفیت پالایشی روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در این پالایشگاه محقق خواهد شد.

 

سوخت

 


وی افزود: افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با راه‌اندازی فاز چهارم این پالایشگاه و رفع گلوگاه‌های فازهای یکم تا سوم این پالایشگاه و نیز اجرای پروژه‌های کاهش نفت‌کوره در پالایشگاه‌هایی نظیر اصفهان، بندرعباس، تبریز و ... به‌منظور ایجاد ارزش افزوده از مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های کوتاه‌مدت صنعت پالایش ایران است که البته پروژه‌های کاهش نفت کوره دارای پیچیدگی‌های بسیاری است و به منابع مالی نیاز دارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به این‌که چنانچه سالانه ٨ تا ٩ درصد به مصرف بنزین کشور اضافه شود، باید سالانه یک فاز پالایشگاهی را وارد مدار کنیم که این امکان‌پذیر نیست، تاکید کرد: با توجه به شیب تند مصرف سوخت، در صورت به‌کار نگرفتن برنامه‌ها و راهکارهای مهار مصرف، فاصله مطلوب ایجاد شده بین تولید و مصرف بنزین کشور در شرایط کنونی تا دو سال آینده از میان می‌رود.

جذابیت اقتصادی دلیل اصلی قاچاق سوخت

بنا بر اعلام وزارت نفت، صادق‌آبادی با اشاره به اهمیت به کارگیری سیاست‌های مصرف بهینه سوخت در کشور گفت: سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت نیز به تنهایی کنترل‌کننده مصرف بنزین در کشور نیست و باید سیاست‌های مختلفی را به‌طور همزمان اجرا کرد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که جذابیت اقتصادی وجود دارد، قاچاق سوخت نیز وجود خواهد داشت، تاکید کرد: کارت هوشمند سوخت به‌تنهایی متضمن کاهش قاچاق فرآورده در کشور نیست.

او هم‌چنین درباره ارتباط صنعت پالایش با بخش‌های دانشگاهی کشور گفت: پژوهش در صنعت باید مسئله‌محور باشد و بتواند مشکلات را حل کند؛ برای نمونه در مسئله آلودگی‌های منطقه ری بیشترین همکاری با جهاد دانشگاهی انجام و منبع آلودگی شناسایی شد.

کد خبر 110374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha