ترخیص ماهانه 1 میلیارد دلار کالای اساسی از گمرک

پرشین خودرو: رئیس کل گمرک ایران از افزایش 2 درصدی ترخیص کالای اساسی در 10 ماه سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت به طور میانگین ارزش دلاری کالاهای اساسی ترخیص شده از گمرکات کشور ماهانه یک میلیارد دلار بوده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، مهدی میر اشرفی اظهار داشت: ترخیص 25 قلم کالاهای اساسی از گمرکات کشور در این مدت 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی میانگین ماهیانه ارزش کالاهای اساسی ترخیص شده از گمرکات را یک میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: هیچ گونه کمبودی در کالاهای اساسی در کشور نباید وجود داشته باشد چرا که به اندازه سال گذشته و حتی در برخی از اقلام بیشتر از سال پیش واردات داشتیم و ارز مورد نیاز آن تاکنون تامین شده است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه نگاه گمرک ایران بیشتر به کشورهای همسایه خود است، اضافه کرد: با توجه به اینکه با کشور عراق به لحاظ مسایل فرهنگی، اجتماعی، دینی و مذهبی اشتراکات زیادی داریم به همین دلیل بیشترین توجه در تجارت خارجی در ایران به سمت این کشور است.

میراشرفی یادآور شد: براساس برآوردهای انجام شده تا پایان سال جاری حجم صادرات کالا به عراق به 9 تا 10 میلیارد دلار خواهد رسید که حدود 50 درصد آن از طریق مرز باشماق صادر می شود.

وی گفت: همه دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی از جمله گمرک باید عنایت ویژه به مرزهای مشترک ایران با عراق داشته باشند.

وی به وضعیت مرز باشماق مریوان و بازارچه مله خورد سروآباد در استان کردستان اشاره کرد و افزود: مرز باشماق یکی از بزرگترین مرزهای ایران اسلامی با کشور عراق است.

میراشرفی اضافه کرد: در بازدیدی که روز یکشنبه هفته جاری از مرز باشماق مریوان داشتیم، از نزدیک در جریان مشکلات گمرکی این مرز قرار گرفتیم.

رئیس کل گمرک ایران یادآور شد: گمرک به سمت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه هایی همچون تجهیز گمرکات کشور به دستگاه ایکس ری پیش خواهد رفت.

وی افزود: علاوه بر ایکس ری هایی که در مرز باشماق داریم بخش خصوصی را هم ترغیب خواهیم کرد در دیگر مرزهایی که توجیه دارند اقدام به نصب این دستگاه کنند.

میراشرفی اضافه کرد: در خصوص ساماندهی و استفاده از شیوه جدید ارزیابی کالاها به سمتی خواهیم رفت که از پتانسیل مرز در راستای آبادانی کشور و استان های مرزی همچون کردستان نهایت استفاده شود.

وی گفت: در مورد بازارچه های مرزی هم گمرک نگاه کمک به مردم مرزشنین را دارد لذا در راستای رونق این بازارچه ها و رعایت قوانین و مقررات تجاری در آن نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم.

ایجاد دروازه مشترک مرزی بین ایران و عراق

رئیس کل گمرک ایران به تشریح ایجاد دروازه مشترک مرزی نیز پرداخت و افزود: به منظور تسهیل تجارت در مرزها در دو مسیر باید گام برداریم یکی از آنها هماهنگی ها در بین دستگاه های داخلی است که این مهم مدیریت واحد مرزی را به دنبال خواهد داشت.

میراشرفی اضافه کرد: مسیر بعدی هماهنگ شدن با گمرک کشور مقابل است که این به معنای ایجاد دروازه مشترک تجاری خواهد بود.

وی یادآور شد: هفته آینده مسئولان گمرک اقلیم کردستان عراق در گمرک ایران حضور پیدا می کنند و در خصوص برنامه ای که ما بتوانیم دروازه مشترکی داشته باشیم، بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

رئیس کل گمرکات ایران اظهار داشت: با تحقق برنامه مذکور علاوه بر کاهش کنترل شاهد تسهیل تجارت در مرز، کاهش مدت زمان ترخیص کالا و به تبع انتفاع تجار، بازرگانان و مصرف کنندگان خواهیم بود.

رئیس کل گمرک ایران در سفر خود به کردستان از مرز باشماق مریوان، بازارچه مرزی مله خورد سروآباد نیز بازدید کرد و نشستی با تجار و بازرگانان در نقطه صفر مرزی مریوان داشت . بازدید از ساختمان از گمرک سنندج و نشست با فعالان اقتصادی استان کردستان و همچنین دیدار با تجار و بازرگانان استان همدان در مسیر برگشت از دیگر برنامه های رئیس کل گمرک ایران در این سفر بود .

مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران را در این سفر مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی و احمد ذاکری سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع گمرک همراهی می‌کردند.

کد خبر 110378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha