اولین نشست هم اندیشی مدیران حمل و نقل ریلی شهری برگزار شد

پرشین خودرو: اولین نشست هم اندیشی مدیران حمل و نقل ریلی شهری به میزبانی نوبخت مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو برگزار شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه،  در اولین نشست هم اندیشی مدیران دستگاه‌های اجرایی، تولید کنندگان، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و طراحان حمل و نقل ریلی شهری با اشاره به همگرایی هرچه بیشتر بخش‌های صنعت، دانشگاه و بازار در راستای بومی سازی قطعات و محصولات ریلی، تاکید شد: با تکیه بر توان داخلی می‌توان در داخل و خارج از کشور تولید ثروت کرد.

این نشست به همت انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی و به میزبانی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و با حضور مجد الدین، مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص کانون ها، افندی زاده، قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، بهره دار، رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی، فاضل، رئیس دانشکده راه آهن و کانون دانش، صنعت و بازار، نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو، محمد رجبی، مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا و علی امام، مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فاضل، رئیس دانشکده راه آهن و کانون دانش، صنعت و بازار با اشاره به اینکه ایجاد زمینه مساعد در خصوص به کارگیری توان داخلی برای تعمیرات و نگهداری ارز در داخل و جلوگیری از خروج آن و همچنین ایجاد زمینه مساعد در اشتغال مستقیم و غیر مستقیم مهمترین برنامه‌های این کانون به شمار می‌آید، گفت: تلاش داریم تا ضمن شناسایی چالش ها، بین ارگان‌های مختلف همگرایی و هم افزایی ایجاد کنیم تا با کمک دانشگاه، شاهد توسعه بازار و صنعت حمل و نقل ریلی شهری باشیم.

وی ادامه داد: ساماندهی و رتبه بندی موثر انجمن‌های علمی و شرکت‌های دانش بنیان و موسسات پژوهشی غیر دولتی و حمایت از ارجاع کار به آن‌ها براساس راهبرد‌های ملی ارائه شده در نقشه جامع علمی کشور مهمترین اهداف ما در کانون دانش، صنعت و بازار محسوب می‌شود.

بهره دار، رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی و نایب رئیس کانون دانش، صنعت و بازار نیز در ادامه با تاکید بر نقش پر رنگ NGO‌ها در دانش محور کردن همه فعالیت‌ها در کشور، بیان داشت: باید از توان تخصصی، فنی و ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد استفاده بهینه‌ای داشته باشیم چرا که این مجموعه‌ها قادر به برقراری ارتباط با خارج از کشور و تامین نیاز‌های داخلی هستند.

به گفته بهره دار، NGO‌ها فارغ از حساسیت‌های سازمانی قادر به ارایه بهترین خدمات مشاوره‌ای به دستگاه‌های اجرایی کشور هستند، بنابراین باید از ظرفیت‌های آن‌ها در راستای بهبود تصمیم سازی‌ها در بخش‌های مختلف بهره گرفته شود.

افندی زاده، قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس پنل اولین نشست هم اندیشی مدیران دستگاه‌های اجرایی، تولید کنندگان، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و طراحان حمل و نقل ریلی شهری نیز در ادامه با بیان اینکه در بخش صنعت؛ دارای تجربیات بسیار گرانقدری هستیم، گفت: باید با کمک دانشگاه و همکاری بازار از این تجربیات در راستای برطرف کردن نیاز‌های کشور در بخش ریلی کمک بگیریم.

به گفته افندی زاده "کانون دانش، صنعت و بازار" از پتاسیل قوی برخوردار است که می‌تواند با دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور متناسب با معیار جهانی و در جهت پاسخگویی به نیاز‌های جامعه و بازار کار داخلی و بین المللی حرکت کند.

علی امام، مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) نیز در ادامه این نشست در خصوص بومی سازی قطعات و محصولات حمل و نقل ریلی شهری به ارایه توضیحاتی پرداخت وتصریح کرد: امروزه نقش حمل و نقل ریلی در توسعه پایدار امری اجتناب ناپذیر است چرا که این بخش سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی و رشد زیر مجموعه‌های اقتصادی کشور دارد؛ بنابراین باید با داخلی سازی در زمینه تکنولوژی‌های سخت افزاری و نرم افزاری در راستای توسعه حمل و نقل ریلی گام برداریم.

 

مترو

 


وی در عین حال با اشاره به ضرورت تفکیک بومی سازی واقعی و مجازی، بیان داشت: باید از شرایط به وجود آمده در کشور بهره گرفته و تهدید‌ها و تحریم‌های دشمنان را به فرصتی برای رشد و توسعه تبدیل کنیم.

مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، با اشاره به دو و نیم میلیون سفر روزانه با وسیله حمل و نقل ریلی در شهر تهران، گفت: این امر حساسیت‌های زیادی را در حفظ سلامت و ایمنی شهروندان ایجاد کرده است، بنابراین لازم است در بومی سازی تجهیزات و قطعات مربوط به حمل و نقل ریلی، کیفیت محصولات نیزمورد توجه قرار گیرد.

وی به ضرورت راه اندازی آزمایشگاه مرجع از سوی دولت برای تست محصولات و تولیدات داخلی در حمل و نقل ریلی شهری اشاره و خاطر نشان کرد: این امر منجر به آن می‌شود که در مرحله ساخت و کنترل تجهیزات دچار کوچکترین مشکل و مساله‌ای نشویم.

امام اظهار امیدورای کرد: اولین نشست هم اندیشی مدیران دستگاه‌های اجرایی، تولید کنندگان، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و طراحان حمل و نقل ریلی شهری سرآغازی برای ارتباطات هرچه بیشتر این بخش‌ها و مجموعه‌ها در راستای برون رفت از مسایل و مشکلات و همچنین توسعه بومی سازی حمل و نقل ریلی شهری در زمینه‌های ساختمانی و تجهیزاتی باشد.

همچنین نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو نیز با اشاره به ضرورت افزایش سهم بومی سازی در مترو، گفت:کانون "دانش، صنعت و بازار" زمینه مناسبی را برای تولید کنندگان فراهم کرده است و امیدواریم بازار رقابتی در بخش حمل و نقل ریلی شهری فراهم شود تا شاهد توسعه این صنعت در کشور باشیم.

نوبخت ادامه داد: متروی تهران از دانش کافی در زمینه بهره برداری برخوردار است و تلاش ما حمایت از تولیدات داخلی است.

محمد رجبی، مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا نیز با اشاره به اینکه باید مشوق‌های لازم را برای جلب سرمایه گذاران فراهم شود، گفت: متاسفانه در این زمینه نگاه یکپارچه‌ای از سوی دست اندرکاران وجود ندارد.

مجد الدین، مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص کانون‌ها نیز با تاکید بر اینکه در تمامی بخش‌ها باید تکیه ما به توان داخلی باشد، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: ما در رستاخیز علمی به سر می‌بریم که باید آن را تمدن ساز کنیم و این تمدن سازی رخ نمی‌دهد مگرتوسط فن آوران، خبرگان و دلسوزان جامعه.

وی با اشاره به اینکه نهضت علمی ما از دهه سوم پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده است، افزود: ما از نظر علمی و فناوری در جایگاه ارزشمندی قرار داریم، اما متاسفانه توان اقتصادی ما به این اندازه رشد نکرده است.

وی تصریح کرد: همکاری و تعامل دانشگاه، بازار و صنعت؛ می‌تواند منجر به خلق ثروت در داخل و خارج از کشور شود.

گفتنی است در پایان این نشست؛ ضمن تقدیر از نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو به عنوان مدیر نمونه، بیانیه اولین نشست هم اندیشی مدیران دستگاه‌های اجرایی، تولید کنندگان، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و طراحان حمل و نقل ریلی شهری نیز قرائت شد.

کد خبر 110379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha