کد خبر 110389
۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۸
افزایش دقت ربات‌ها با کمک امواج رادیویی

پرشین خودرو: پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی، سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند با کمک امواج رادیویی، سرعت و دقت ربات‌ها را افزایش دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، پژوهشگران دانشگاه "ام.ای.تی"(MIT)، سیستم جدیدی ابداع کرده‌اند که برچسب‌های "سامانه بازشناسی با امواج رادیویی"(RFID) را به کار می‌گیرد تا به ربات‌های خانگی کمک کند اشیا را با سرعت و دقت پیش‌بینی نشده به کار گیرند. این سیستم می‌تواند به همکاری و دقت ربات‌ها در بسته‌بندی و سوار کردن قطعات و به پهپادها در عملیات جستجو و نجات کمک کند.

پژوهشگران در پروژه خود نشان دادند که ربات‌ها با استفاده از این سیستم می‌توانند محل قرار گرفتن اشیای برچسب‌گذاری شده را به سرعت پیدا کنند.

در این سیستم موسوم به "توربوترک"(TurboTrack)، یک برچسب سامانه بازشناسی با امواج رادیویی قرار دارد. یک سیگنال بی‌سیم توسط سیستم به برچسب و اشیای نزدیک ارسال می‌شود و دوباره به سیستم بازمی‌گردد. یک الگوریتم، همه سیگنال‌های منعکس شده را برای یافتن واکنش برچسب بررسی می‌کند. سپس در محاسبات نهایی، از حرکت برچسب استفاده می‌شود تا به دقت مکان‌یابی را بهبود بخشند.

پژوهشگران باور دارند که این سیستم می‌تواند برای کارهای رباتیک، جایگزین "بینایی رایانه‌ای"(Computer vision) شود. بینایی رایانه‌ای به خاطر شباهت به بینایی انسان، محدود به آنچه می‌بیند است و نمی‌تواند اشیایی که در محیط‌های شلوغ و در هم ریخته قرار دارند، ببیند. سیگنال‌های فرکانس رادیویی، چنین محدودیت‌هایی ندارند و می‌توانند اشیا را در میان در هم ریختگی‌های محیط تشخیص دهند.

"فادل ادیب"(Fadel Adib)، استادیار دانشگاه ام.آی.تی و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ربات‌ها با استفاده از سیگنال‌های رادیویی می‌توانند کارهای انسانی و حتی مافوق توانایی انسان را انجام دهند.

پژوهشگران در این پروژه، از روشی موسوم به "تصویربرداری مافوق واضح"(SR) استفاده کردند. این روش کمک می‌کند که تصاویر از چندین زاویه به یکدیگر متصل شوند تا یک تصویر با وضوح بیشتر به دست آید.

ادیب افزود: ایده ما این است که سیستم‌های مافوق واضح را برای سیگنال‌های رادیویی به کار ببریم. بدین ترتیب، هنگامی که چشم‌اندازهای بیشتری بررسی شوند، می‌توان از آنها برای داشتن دقت بیشتر بهره‌برداری کرد.

"ژیهونگ لو"(Zhihong Luo)، از پژوهشگران این پروژه گفت: با این سیستم می‌توان تعداد زیادی از پهپادها را با روش‌های خاصی به کار گرفت تا بتوانند در محیط‌های شلوغ و حتی فضاهایی که از دید پنهان هستند، به پرواز درآیند.

کد خبر 110389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha