شهرداری ۱۰ هزار تومان یارانه بلیط مترو می‌پردازد

پرشین خودرو: رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در حال حاضر شهرداری بالغ بر ۱۰ هزار تومان یارانه بلیط مترو را می پردازد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، سید محمود میر لوحی رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا با بیان این که حمل و نقل عمومی همواره در اولویت مدیریت شهری بوده و همانطور که به استحضار شهروندان رسید در برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز تاکید و توجه ویژه ای به این مهم شده است گفت: تلاش ما بر این است که سهم جابجایی شهروندان از مترو و اتوبوس بالغ بر ۵۰ درصد شود یعنی ۳۰ درصد مترو و ۲۰ درصد اتوبوسرانی که اگر به این نصاب برسیم کار بزرگی توانسته ایم انجام دهیم.

به گفته میرلوحی آنچه مورد اهمیت است گران تمام شدن بهای بلیط برای مدیریت شهری است. وقتی من صحبت از بهای ۱۰ هزار تومان برای بلیط مترو کردم امروز شهردار تهران اعلام می کند که بهای بلیط مترو ۱۱ هزار تومان است حال آنکه متوسط نرخ بلیط و آنچه از مردم دریافت می شود بالغ بر ۷۰۰ تومان می شود که حتی در فاصله بین دو ایستگاه این رقم تا ۳۴۰ تومان هم کاهش می یابد. به بیانی شهرداری تهران در حال حاضر ۱۰ هزار تومان یارانه برای بلیط مترو می پردازد و این در شرایطی است که دولت سهم خود در این زمینه را نپرداخته است.

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران افزود: طبق قانون، یک سوم بهای بلیط را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم را مردم باید پرداخت کنند حال آنکه دولت سهم خود را نپرداخته و مردم هم بر اساس بهای واقعی بلیط سهم خود را نمی پردازند و لذا شهرداری یارانه فراوان در این بخش می پردازد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بر اساس قانون دولت می بایست از طریق پیش بینی فاینانس، اوراق قرضه و موارد اینچنینی ۵۰ درصد خرید واگن، بخش عمران حمل و نقل از قبیل ساخت تونل و ریل گذاری و نیز فراهم آوردن تجهیزات را متقبل شود اما از دوره آقای احمدی نژاد این مهم میسر و محقق نشده است.

 

مترو

 


میرلوحی گفت: هر چند که شرایط رو به بهبود است و برای اولین بار با دریافت ۱۶۰۰ میلیارد تومان از طرف دولت بخشی از طلب های شهرداری پرداخت شود که در همین راستا ۲۵۰۰ میلیارد تومان دیگر هم آماده نهایی شدن است. اما همچنان در تامین بهای بلیط با مشکل مواجه هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تمامی این مسایل مبین این امر است که شهرداری در پرداخت بهای بلیط مترو و اتوبوس تنها است و این در حالی است که ما نمی خواهیم در شرایط حاضر فشاری بر مردم وارد شود که اگر قرار بر پرداخت یک سوم سهم مردم بود می بایست ۳۷۰۰ تومان بهای بلیط برای شهروندان تعیین می شد.

میر لوحی در ادامه گفت: یکی از پیشنهاد این است که افزایش بهای بلیط حمل و نقل عمومی برای سال آینده به اندازه تورم باشد اما تلاش ما بر این است که افزایش بهای بلیط ناوگان به گونه ای باشد که در شرایط اقتصادی حاضر فشاری بر مردم وارد نشود.

رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا در پایان سخنان خود تاکید کرد: به رغم تلاش مدیریت شهری در سال گذشته در راستای کاهش سرفاصله قطار ها در مترو شاهد این بودیم که افزایش تعداد مسافران اتفاق نیافتاد و این نشان می دهد که باید تصمیماتی جدید در خیابان ها اعمال شود. این قابل توجه کسانی است که می گویند اول مترو را توسعه دهیم بعد اقدامات بازدارنده در محدودیت تردد خودروهای شخصی ایجاد کنیم. لذا به رغم تلاش ما در جهت کاهش سرفاصله قطار ها افزایش مسافر در مترو نداشتیم و این مهم نیازمند تدابیر جدید می باشد.

کد خبر 110401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha