تهیه طرح ساماندهی و به‌سازی خیابان لاله زار شمالی

پرشین خودرو: معاون شهرسازی شهردار تهران از تهیه طرح ساماندهی و بهسازی محور لاله زار شمالی حدفاصل خیابان انقلاب تا خیابان جمهوری با لحاظ کردن ویژگیهای تاریخی، گردشگری، تفرجگاهی، اقتصادی و ...خبرداد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در بازدید میدانی از لاله زار شمالی در راستای تهیه طرح ساماندهی و بهسازی خیابان فوق که با حضور شادمهری مدیربافت و بناهای تاریخی شهر تهران و ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شد، گفت: لاله‌زار برخلاف بسیاری از خیابان‌های اصلی تهران قدیم که در دوره پهلوی ساخته شدند، خیابانی است قاجاری که در شمال باروی صفوی ساخته شد. در واقع، لاله‌زار پس از انتخاب تهران به پایتختی (دارالخلافه) شکل گرفت، زمانی که با انتخاب نقشه‌ای سیاسی و اداری، نقشه‌ای اقتصادی و اجتماعی تهران نیز برجسته‌تر شد و توسعه شهر از حصار صفوی فراتر رفت و قصرها و خانه‌های اعیانی در امتداد لاله‌زار و جاده شمیران شکل گرفت.

وی افزود: وضعیت کنونی لاله‌زار بیانگر روشن غفلت از حفاظت یک خیابان تاریخی است. تغییر نقش محور فرهنگی – گردشگری لاله‌زار به بورس کالاهای برقی از میدان توپخانه و پشت شهرداری شروع شد و در امتداد لاله‌زار پیشروی کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در روند تغییرات ابتدا، از یک سو سینماها و تئاترهای معتبر قدیم، جای خود را به نمایش فیلم و نمایش های سطحی داده و از سوی دیگر کافه‌ها و هتل‌هایی که محل تجمع نویسندگان و هنرمندان بودند به کافه‌های فاقد هویت و اصالت تاریخی تبدیل شده اند.

گلپایگانی با اشاره به اینکه خیابان لاله زار در برگیرنده چهار دوره تاریخی از نماهای شهری تهران است، افزود: این نماها شامل دوره قاجاریه که در تداوم معماری ایرانی بوده است، دوره پهلوی اول که آغاز رویکرد به سمت معماری پیش از مدرن غرب است، دوره پهلوی دوم که در این دوره شاهد شکل گیری غالب معماری فاقد هویت و ارزش هستیم و دوره معاصر که اهمیت اجتماعی و کالبدی لاله زار از رونق افتاده، هست می باشد.

وی تأکید کرد: خیابان لاله‌زار به عنوان یک بازار تخصصی و متمرکز که محل عرضه و توزیع کالاهای الکتریکی صنعتی و مصرفی در مقیاس عملکردی کشوری است در طی زمان به مرور شکل گرفته و با تقویت روابط صنفی و اجتماعی بین اعضاء آن، نوعی اجتماع محلی با هویت و تعلق شغلی و اجتماعی خاصی را در این محدوده شکل داده است.

گلپایگانی در ادامه توضیح داد: در اجتماع محلی که حول محور راسته تجاری و عملکردی خیابان لاله‌زار به مرور زمان شکل گرفته است به تدریج ارزش ها و میراث فرهنگی که در غالب هویت و خاطره‌های جمعی از گذشته شکل گرفته بود از دست رفته و در مقابل آن با استقرار کاربری ها و عملکردهای نامتجانس با هویت تاریخی این بافت، وضعیت ها و الگوهای رفتاری متفاوتی شکل گرفته که دربردارنده موانع و تهدیدهایی برای ارزش ها و منافع اجتماعی است.

معاون شهردار تهران تأکید کرد: طرح ساماندهی، بهسازی و نوسازی خیابان لاله‌زار با رویکرد تسهیل حرکت پیاده، آرام سازی حرکت سواره، رفع نابسامانی‌های کالبدی و فضایی این محور از طریق چشم‌اندازسازی و اقداماتی جامع و یکپارچه و رعایت چارچوب اسناد بالادست تهیه شده است.

وی گفت: تهیه طرح بازپیرایی و ساماندهی محور لاله زار، با توجه به خواست مردم و کسبه به صورت مرحله ای مورد توجه قرار گرفته است به گونه ای که آسیبی به کسب و کار موجود در لاله زار وارد نشود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران یاد آورشد: در تهیه این طرح شناسایی و احیای بناهای واجد ارزش در محدوده طرح در جهت رونق بخشی به فعالیت ها؛ از موضوعاتی است که به آن توجه شده است. بر این اساس احیاء و بهره برداری ازبناهای با ارزشی همچون خانه اتحادیه، خانه پیرنیا؛ موزه سینما متروپل، هتل لاله وکافه پارس و تئاتر نصر می تواند در ارتقاء کیفیت محور تاثیر گذار باشند.

وی گفت: تهیه طرح ساماندهی و بهسازی خیابان لاله زار (حد فاصل خیابان انقلاب تا خیابان جمهوری اسلامی) از حدود شش ماه پیش شروع شده و بعد از آن وارد فاز اجرائی می شود.

کد خبر 110404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha