کد خبر 110450
۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸
با تاریخچه جیپ در ایران آشنا شوید+ تصویر

پرشین خودرو: جیپ یکی از کاربردی‌ترین خودروهای ساخته‌شده به‌دست بشر است که در ایران نیز سابقه بسیار طولانی دارد. اولین جیپ‌ها در دهه 20 و برای استفاده نظامی وارد ایران شدند. بعدازآن و با بازگشایی خط تولید خودروهای جیپ به‌دست آقای اخوان در اواسط دهه 30 جیپ به یکی از مهم‌ترین خودروهای ایران تبدیل شد که در مسیرهای صعب‌العبور و جاده‌های نه‌چندان هموار ایران سلطنت می‌کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خبرآنلاین، محبوبیت جیپ با ورود شاسی بلندهای لوکس آهو در دهه 40 افزایش پیدا کرد و بعدازآن نیز در دهه 50 به اوج خود رسید. از آن زمان تاکنون بازار خریدوفروش جیپ در ایران هوادار زیادی داشته است و هم‌اکنون نیز جیپ‌های کلاسیک ایران در بین آفرود سواران از محبوبیت بالایی برخوردار است.


 

جیپ

 

ورود جیپ به ایران

جیپ در جنگ جهانی دوم همچون یک ناجی برای آمریکایی‌ها و متحدان آن‌ها وارد جبهه‌های نبرد شد و افسانه‌سازی خود را شروع کرد. آمریکایی‌ها این خودروی کاربردی را در اختیار ارتش انگلستان و روسیه نیز قرار داده بودند و در زمان اشغال ایران به‌دست قوای متفقین این خودرو نیز برای حمل افسرهای انگلیسی و روسی وارد ایران شد. به همین دلیل اولین ورود جیپ به ایران چندان خوشایند نبود، اما خیلی زود به دلیل کاربردهای زیاد این خودرو، ارتش ایران نیز اقدام به استفاده از آن‌ها در دهه 20 کرد.



جیپ

 

مونتاژ جیپ در ایران؛ شهباز ایرانی!

بعد از ساخته‌شدن جیپ‌های cj یا همان جیپ‌های شهری که برای استفاده غیرنظامی در زمان بعد از جنگ به بازار عرضه‌شده بودند، ورود این خودروها به ایران و استفاده از آن‌ها در مناطق مختلف افزایش پیدا کرد. در اواسط دهه 30 یکی از کارآفرینان برتر ایرانی به نام جعفر اخوان با خرید امتیاز مونتاژ جیپ در ایران شرکت پارس‌خودرو امروزی را تأسیس کرد. در ابتدا این کارخانه تنها به واردات جیپ‌های ویلیس و تأمین قطعات آن‌ها مشغول بود.

اما بعد از مدتی جیپ‌های cj-5 با نام شهباز در ایران تولید شدند. در آن زمان تنها دو کارخانه جیپسازی ایران و برزیل در خارج از خاک آمریکا تولید جیپ را بر عهده داشتند. فروش جیپ شهباز در آن سال‌ها یک رکورد محسوب می‌شد و نشان‌دهنده علاقه ایرانی‌ها به این خودروی آمریکایی ایرانی بود. چهار چرخ متحرک شهباز به آن برتری خاصی داده بود که می‌توانست تقریباً در هر شرایط آب و هوایی به‌خوبی از عهده وظایف خود برآید.



جیپ
اولین شاسی بلندهای لوکس؛ جیپ آهو و جیپ سیمرغ

جیپ در دهه 60 میلادی و هم‌زمان با دهه 40 شمسی تولید شاسی بلندهای لوکس را آغاز کرد. جیپ واگنیر درزمانی که شاسی بلندها به امکانات رفاهی خاصی مجهز نبودند به‌نوعی انقلابی را در طراحی و کاربرد خودروهای شاسی‌بلند ایجاد کرد. خرید جیپ واگنیر نه‌تنها مناسب افراد ماجراجو بود بلکه می‌توانست برای خانواده‌ها نیز یک انتخاب ایدئال باشد. کابین مجهز به امکانات رفاهی بیشتر به همراه صندلی‌های جادار و راحت و همچنین طراحی زیبا واگنیر را به یک خودروی منحصربه‌فرد تبدیل کرده بود. بلافاصله بعد از عرضه موفق این خودرو در آمریکا، جیپسازی ایران نیز اقدام به تولید این خودرو با نام سیمرغ کرد.
 

جیپ

 


تولید این خودرو از سال 1341 شروع شد و نمونه ایرانی گرند واگنیر نیز با نام آهو در سال 1345 به روی خط تولید رفت. در آن زمان ایران صاحب اولین خط مونتاژ این خودروها در خارج از خاک آمریکا شده بود. این خودروهای کلاسیک هنوز هم محبوبیت بالایی دارند و می‌توانید آگهی‌های فروش جیپ آهو و جیپ سیمرغ در سایت دیوار مشاهده کنید.
 

جیب

 


تغییر نام جیپ سازی ایران به پارس‌خودرو و تولید جیپ صحرا در دهه 70 شمسی

بعد از انقلاب، نام جیپسازی ایران به پارس‌خودرو تغییر پیدا کرد. تولید جیپ آهو تا سال 1364 و تولید جیپ سیمرغ تا سال 1359 در ایران ادامه داشت. بعدازآن برای مدتی جیپ توسن در ایران مونتاژ می‌شد. با شروع جنگ، جیپ‌های نظامی ایران با موتور میتسوبیشی روی خط تولید قرار گرفتند و در اواسط جنگ جیپ‌های توپ‌دار نیز وارد جبهه‌ها شدند. در این زمان نمونه‌های گلدن ایگل و رنه گید ساخت آمریکا در تعداد محدودی وارد ایران شد که هم‌اکنون نیز جزو خودروهای کلاسیک باارزش بازار محسوب می‌شوند. با پایان جنگ و شروع دهه هفتاد شمسی تولید جیپ صحرا آغاز شد که بیشترین تولید جیپ بعد از انقلاب را به خود اختصاص داده است. درنهایت نیز جیپ جوانان آخرین جیپ مونتاژی ایران بود که در سال ۱۳۷۸ خط تولید آن شروع به کارکرد.

در حال حاضر بیشتر جیپ‌های ایران نمونه‌های کلاسیک قدیمی هستند. بااین‌حال اگر قصد خرید جیپ در مدل‌های جدید را داشته باشید می‌توانید نمونه‌های خاصی از آن‌ها را در بازار ایران پیدا کنید.

کد خبر 110450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha