کاهش ترافیک و مصرف سوخت مهمترین دستاورد خط آهن قزوین - رشت

پرشین خودرو: کاهش ترافیک در مسیر قزوین - رشت و دستاوردهای زیست محیطی ناشی از آن، استفاده از حمل و نقل ارزان و ایمن و صرفه جویی در مصرف سوخت از مهم ترین دستاوردهای آغاز سیر قطارهای مسافری و باری در این مسیر ریلی است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در منطقه و ارتباط آن با آب های خلیج فارس و دریایی عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از مهمترین مسیر ترانزیتی بین المللی در منطقه تبدیل کرده است و باید از این ظرفیت برای افزاشی درآمدهای ارزی کشور به خوبی استفاده شود.
راه آهن ایران از غرب کشور به ترکیه و از انجا به اروپا، از شمال غربی از طریق جلفا و آستارا به جمهوری آذربایجان و روسیه، از شمال از طریق بنادر امیرآباد و ترکمن به دریای خزر و ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه، روسیه و چین، از جنوب شرقی از طریق میرجاوه به پاکستان و از جنوب از طریق بندر عباس و بنادرامام خمینی و خرمشهر به آب های آزاد جهان دسترسی کاملی دارد.
گستردگی ایران و دسترسی آن به آب های آزاد بین المللی و ظرفیت های ترانزیتی آن توسعه خطوط راه آهن را در کشور ضروری کرده تا با توسعه شبکه ریلی سهم صنعت حمل ونقل ریلی کشور در جابجایی بار و مسافربیش از پیش تقویت شود که در این میان خط آهن قزوین - رشت در شمال کشور می تواند در افزایش سهم این بخش در حمل و نقل بار و مسافر نقش مهمی را ایفا کند.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن درباره اهمیت این مسیر ریلی می گوید: در دالان ارتباطی شمال - جنوب، خط آهن رشت - قزوین از مزیت های اقتصادی و ترانزیتی بالایی برخوردار است و انتظار داریم با بهره برداری از این خط ریلی در شمال کشور ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و روسیه از مسیر ایران افزایش پیدا کند.
«مازیار یزدانی» با اشاره صرفه جویی های اقتصادی تردد قطار در مسیر قزوین - رشت یادآورشد: در صورتی که تردد در این خط ریلی آغاز شود، عبور خودرو در این مسیر کاهش می یابد و این در کاهش سوانح رانندگی در این مسیر پرتردد تاثیرگذار خواهد بود.
وی اظهار داشت: پس از نصب علایم، سیستم های ارتباطی و سایر الزام های بهره برداری، در اسفند ماه سال جاری شاهد تردد قطارهای مسافری در مسیر ریلی قزوین - رشت خواهیم بود.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن اظهارداشت: طبق برنامه قرار است پس از بهره برداری کامل از این خط آهن و تکمیل اقدامات مورد نیاز ایمنی، نخستین قطار مسافری از رشت عازم مشهد مقدس شود.
خط آهن قزوین - رشت به طول 165 کیلومتر ابتدای آذرماه سال جاری با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت.
خط ریلی قزوین - رشت در قالب هشت قطعه ساخته و از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت از محور آذربایجان منشعب شده است؛ این مسیر ریلی، از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول 30 کیلومتر یک خطه ، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول 40 کیلومتر دو خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یک خطه طراحی شده است.

 

راه آهن


معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از اجرای مرحله نهایی راه‌آهن قزوین- رشت پیش از افتتاح گفت: این مسیر ریلی آماده افتتاح است و در چند روز باقیمانده تا بهره‌برداری مراحل نهایی کار نیز به اتمام می‌رسد.
«خیر اله خادمی» در بازدید از اجرای مرحله نهایی پروژه افزود: با افتتاح این مسیر ریلی رشت به‌عنوان چهارمین مرکز استان در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه حمل‌ و نقل به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه این خط آهن با اتصال به آستارا و از آنجا به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه درنهایت به اروپا خواهد رسید، گفت: این خط ریلی تأثیر مهمی در شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی دارد و مسیر انتقال بار از هند به اروپا را نصف و هزینه‌های حمل را نیز ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی استان گیلان را به ‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور معرفی کرد و اظهار داشت: با توجه به زیبایی‌های طبیعی مسیر این خط ریلی خود می‌تواند مقصد گردشگری باشد و با در نظر گرفتن شرایط، پیش‌بینی جا‌به‌جایی بار و مسافر بالایی از طریق این خط صورت می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تأکید کرد: راه‌آهن قزوین - رشت یک ابر پروژه عمرانی کشور است که به لحاظ طول تونل‌ها و پل‌های خاص بزرگ‌ترین پروژه ریلی کشور محسوب می‌شود.
برخی از کارشناسان حوزه زیر ساخت های حمل و نقل ارزش روز خط آهن قزوین - رشت را بیش از چهار هزار میلیارد تومان برآورد کرده اند و استفاده از حمل و نقل ارزان و ایمن و صرفه جویی در مصرف سوخت را از مهمترین دستاوردهای آن می دانند.
خط آهن قزوین - رشت برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین آغاز و با عبور از منطقه کوهین، لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت می‌رسد.
50 درصد این خط در دشت، 10 درصد آن در تپه ماهور و 40 درصد در مناطق کوهستانی قرار گرفته و 80 پل به طول 13 هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول 22 هزار متر از مشخصات فنی این پروژه ملی است.
احداث این پروژه ملی به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گیلان به شبکه ریلی و به دلیل ایجاد یک دالان ریلی بین المللی در مسیر شمال به جنوب برای صادرات و ترانزیت کالا از خلیج فارس به طرف روسیه کشورهای آسیای میانه و اروپا از اهمیت بالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
پل شاهرود به طول 600 متر با معماری قدیمی یکی از زیباترین ابنیه های این خط است که با هزینه ای معادل 14 میلیارد تومان توسط شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه آهن در کنار آزادراه قزوین - رشت احداث شده است.

کد خبر 110576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha