کد خبر 110642
۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
راه هایی موثر برای کاهش مصرف سوخت خودرو

پرشین خودرو: از سوی برخی کارشناسان مصرف بالای سوخت خودرو‌ها یکی از عوامل مهم در شدت گرفتن شیب مصرف بنزین در کشور است، به همین خاطر به بررسی میزان مصرف بنزین در خودرو‌های متفاوت پرداختیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از میزان، شدت مصرف مهارنشدنی بنزین در کشور طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از معضلات حوزه انرژی طی بازه‌های زمانی مختلف و به مناسب‌های گوناگون مطرح بوده و کارشناسان برای این موضوع چاره اندیشی متعددی کرده اند که بخش اعظم آن متوجه خودرو‌ها است.

خودرو‌هایی که به دلیل عمر بالا و یا تکنولوژی مورد استفاده برای تولید، میزان مصرف بیشتر از حد متوسط جهانی دارند که سبب فاصله گرفتن میزان متوسط کل مصرف بنزین کشور در مقایسه با متوسط جهانی شده، به گونه‌ای که رقم آن در ایران به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر و برای سایر کشور‌ها ۷ لیتر اعلام شده است.

آسیب شناسی دلایل بالا بودن مصرف بنزین از وجود مواردی مانند مصرف بالای خودرو‌های عرضه شده به بازار، عمر بالای خودرو‌های مورد استفاده، تکنولوژی قدیمی ساخت خودروها، جایگزین نشدن فناوری روز و سوخت‌های پاک به جای بنزین و فرهنگ نامناسب رانندگی اشاره کرد.

مواردی که با وجود سهیم بودن مالکان خودرو و شرکت‌های تولیدکننده آن، بنا بر اعلام و تاکید بیژن زنگنه وزیر نفت دلیل رشد مصرف بنزین را باید در کارخانه‌های تولید خودرو پیگیری کرد.

برای سنجش میزان مصرف سوت خودر‌ها به صورت سوخت ترکیبی یعنی مصرف بنزین هنگام رانندگی در ترافیک و داخل شهر و هم در اتوبان و خارج از شهر در صورت ملاک قرار می‌گیرد که به صورت متوسط میزان مصرف را مشخص می‌کند.

 

کاهش سوخت

 


گفتنی است مصرف سوخت خودرو‌ها در شرایطی مختلف رانندگی در داخل یا برون شهری، سربالایی، کولر گرفتن، ترافیک متغییر از حد متوسط است.

نگاهی به میزان مصرف ترکیبی خودرو‌ها براساس اعلام کارخانه سازنده برای خودرو‌های پرتقاضا و پرتیراژ مانند سمند ال ایکس به میزان ۸٫۳۴ لیتر، سمند ۸٫۷ لیتر، پرشیا ۸٫۱۵ لیتر، پژو ۴۰۵ به میزان ۹ لیتر، پراید به میزان ۶٫۴۴ لیتر، تیبا به میزان ۶٫۹۵ لیتر، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به میزان ۶٫۴ لیتر، ال ۹۰ به میزان ۶٫۹ لیتر است.

همچنین، مصرف سوخت ترکیبی برای سایر گروه‌های خودرویی مانند نیو مزدا ۳ به میزان ۷.۶ لیتر، سوزوکی گرند ویتارا ۹ لیتر، سوخت هیوندای i۲۰ به میزان ۵.۵ لیتر، کیا سراتو ۷.۷ لیتر، تیگو ۵ به میزان ۸.۹ لیتر، جک s۵ به میزان ۸.۵ لیتر، هیوندا i۱۰ به میزان ۵.۹ لیتر، آریزو ۵ به میزان ۶.۸ لیتر برلیانس H۳۳۰ به میزان ۶.۷ لیتر، لیفان X۶۰ به میزان ۸.۲ لیتر، رنو ساندرو ۸.۳ لیتر ثبت شده است.

کارشناسان این حوزه برای کاهش مصرف بنزین خودرو‌ها در کنار رانندگی با سرعت مناسب که کاهش ۳۳ درصدی سوخت را به دنبال دارد راهکار‌هایی مانند کاهش وزن خودرو، پارک کردن خودرو در جای خنک، تنظیم باد لاستیک، تنظیم موتور خودرو، تعویض شمع‌های خراب، تعویض فیلتر هوا و فیلتر سوخت، کاهش مصرف کولر، استفاده از لاستیک‌های باریک، استفاده از نقشه برای کاهش طول مسیر، جلوگیری از تغییر دنده ناگهانی و بالا دادن شیشه خودرو را برای مدیریت مصرف بنزین معرفی می‌کنند.

کد خبر 110642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha