کد خبر 110664
۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
اصلاح استاندارد معاینه فنی در خودروهای سنگین

پرشین خودرو: آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها تک‌علتی نیست. از همین رو نمی‌توان تمام آلودگی را متوجه خودروهای سنگین بدانیم اما به هر حال خودروهای سنگین هم یکی از آلاینده‌های هوا به شمار می‌روند.

به گزارش پرشین خودرو یوسف رشیدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشته است: درباره چگونگی کنترل آلایندگی این خودروها تاکنون مباحث متعددی مطرح شده است. از طرح‌هایی مانند جایگزینی خودروهای فرسوده تا استفاده از فیلتر دوده و گرفتن معاینه فنی و جریمه خودروها طرح‌هایی بوده که مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر من در شرایط کنونی کشور که دولت با تنگناهای اقتصادی روبه‌رو است طرح‌هایی مانند جایگزینی خودروهای فرسوده نمی‌تواند به سرعت اجرایی شود. در نتیجه به نظر می‌رسد دولت باید توجهش را صرف استفاده از طرح‌های نرم‌افزاری کند. برای این کار دو اولویت بیش از سایر موارد اهمیت دارد. نکته اول لزوم اجرای قانون نصب فیلتر دوده مصوب سال 1393 است. متولی اجرای این قانون وزارت کشور است و نظارت هم بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. متاسفانه الزام خودرو به نصب فیلتر دوده در شهرداری تهران هم هنوز به طور کامل تبدیل به رویه مستمر نشده است. در این خصوص باید وزارت کشور اهتمام بیشتری نشان دهد و یک بار برای همیشه الزام نصب فیلتر دوده به‌طور گسترده مورد توجه قرار گیرد.

 

معاینه فنی

 


در این راه ادعاهایی مانند اثربخش نبودن نصب فیلتر دوده در کنترل ذرات معلق را هم نباید جدی گرفت زیرا درباره بدیهیات نباید صحبت کرد زیرا اثربخشی فیلتر دوده در تمام دنیا مورد تایید مراکز معتبر بین‌المللی است. فیلترهای استاندارد بعضا تا 99 درصد ذرات معلق را می‌گیرد پس نباید تجربه‌های جهانی را انکار کنیم. مگر اینکه از فیلترهای غیراستاندارد استفاده شود که خب روشن است استفاده از آنها نمی‌تواند نتیجه بخش باشد.

اولویت دوم اصلاح خطوط معاینه فنی خودروهای سنگین است. قبل از این استانداردهای معاینه فنی خودروهای سبک چند بار در کشور اصلاح شده است. اکنون باید معاینه فنی خودروهای سنگین ارتقا یابد. اینکه یک خودروی سنگین یک معاینه فنی غیراستاندارد داشته باشد و هوا را هم آلوده کند فایده ندارد. سازمان حفاظت محیط زیست باید حدود مجاز معاینه فنی خودروهای دیزل را با توجه به ذرات معلقی که تولید می‌کنند بازنگری و اصلاح کند. از آنجا که مشکل اصلی شهر تهران ذرات معلق است؛ اگر این استانداردها بهبود پیدا کند می‌توان تا حد قابل قبولی آلودگی خودروهای دیزل را کاهش داد. در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست این استانداردها را به شکل مطلوبی بازنگری و اصلاح کند؛ آن وقت در گام بعد می‌توان از پلیس انتظار داشت که به‌طور جدی‌تری خودروهای فاقد معاینه را جریمه کند. بدون رعایت آن پیش‌نیازها اما اصرار به اصلاح میزان جرایم مربوط به خودروهای فاقد معاینه فنی اثربخشی لازم را در پی نخواهد داشت.

کد خبر 110664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha