غفلت از تولید، معضل بزرگ این روزهای خودروسازان

پرشین خودرو: عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد خودروسازان باید هفته ای یک بار قیمت های جدید را با فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار ارائه کنند تا حاشیه سود برای دلالان کاهش یابد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، «امیرحسن کاکایی» افزود: آمار و ارقامی که در موضوع پیش فروش قیمت خودروها از سوی خودروسازان ارائه می شود در برخی موارد موید پنج درصد زیر قیمت بازار نیست و شاهدیم برخی خودروها با ارقامی به مراتب بالاتر به فروش گذاشته می شوند.
به گفته وی، قرار گرفتن در فضای تورمی، از مردم افرادی با هوش بالای مالی ساخته و به همین دلیل حتی نوسان های اندک در قیمت ها موجب «هیجانی» شدن بازار می شود.
کاکایی به رشد قیمت ها در بازار برخلاف انتظارات اشاره کرد و یادآور شد: از آنجایی که پیش فروش ها و فروش های فوری خودروسازان بتازگی آغاز شده برای قضاوت زود است، اما شرایط نشان داد که دولت باید برای سرمایه های سرگردان در دست مردم فکر اساسی داشته باشد.
وی با اشاره به کاهش سود سپرده های بانکی، خارج شدن پول از بانک ها را طبیعی برشمرد و گفت: به دلیل محدودیت ها و کنترل بازار سکه و ارز، همچنین نقدشوندگی پایین بازار مسکن، در حال حاضر بازار دیگری جز خودرو برای سرمایه های سرگردان وجود ندارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بر این اساس دولت در شرایط کنونی چاره ای جز «افزایش نرخ بهره بانک ها» یا «تحمل آشفته بازار کنونی قیمت خودرو» ندارد.
وی اظهار داشت: باید شرایطی فراهم کرد که پول ها از بانک ها خارج نشود یا بازارهای جدیدی ایجاد کرد.
کاکایی به مشکلات صنعت خودرو و سایر صنایع همچون نفت و گاز و پتروشیمی بویژه در مقوله سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارها می تواند دخیل کردن مردم در اقدام های توسعه ای در این بخش ها و استفاده از سرمایه های سرگردان آنان باشد، مشروط به اینکه دولت به ضمانت آن بپردازد.
وی یادآور شد: طراحی و اجرای هر پلتفرم جدید در صنعت خودروسازی دستکم نیازمند سه هزار میلیارد تومان سرمایه است و شاهدیم در سال های گذشته 2 پلتفرم جدید ایران خودرو و سایپا با توقف مواجه شده است.
 پایه و شالوده اصلی که ممکن است بر اساس آن چندین مدل خودرو تولید و ساخته شوند در اصطلاح پلتفرم نامیده می‌شود. در واقع پلتفرم مجموعه پیشرانه، جعبه دنده، شاسی و سیستم انتقال قدرت را در برمی گیرد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: روزانه 500 تا یک هزار دستگاه خودرو از سوی 2 خودروساز بزرگ کشور فروخته می شود و فروش بیش از این تعداد به دلیل کمبود قطعه برای تکمیل خودروهای ناقص امکانپذیر نیست.

 

خودروسازان

 

کاکایی گفت: در روزهای گذشته خودروی پراید تا 51 میلیون تومان در بازار قیمت خورد، اما همه می دانند که ارزش واقعی این خودرو نیست و با متعادل شدن تدریجی قیمت ها، خریداران متضرر خواهند شد.
 گروه های صنعتی ایران خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت از سه شنبه هفته گذشته (28 بهمن ماه) فروش فوری برخی محصولات خود را به صورت اینترنتی آغاز کردند.
این استاد دانشگاه به پرداخت تدریجی چهار هزار میلیارد تومان از سوی خودروسازان به قطعه سازان در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: اگر پول لازم را به سرعت به قطعه سازان برسانیم، تکمیل خودروهای پرتیراژ و پرمتقاضی سرعت می گیرد و مشکل در این بخش کاهش می یابد.
وی تاکید کرد: اگر سود را در بازار خودرو کاهش دهیم، افراد خودروها را از پارکینگ ها خارج می کنند که به کاهش بیش از پیش قیمت ها خواهد انجامید.
این کارشناس خودرو پیش بینی کرد بازار تا یکی 2 هفته آینده به شرایط تعادل نزدیک شود و قیمت ها منطقی تر شوند، اما این مهم با ثبات در برنامه های پیش فروش و فروش فوری خودروسازان و شفافیت در ارائه قیمت های پنج درصد زیر قیمت بازار میسر می شود.

** غفلت از تولید، معضل بزرگ این روزها
کاکایی در ادامه بیان داشت: این روزها وضعیت بازار و فروش خودرو به دغدغه اصلی تبدیل شده و هیچ کس به فکر تولید نیست.
وی ادامه داد: مشکلات کنونی خودروسازان از مسائلی همچون تحریم ها نشات می گیرد که خارج از توان آنهاست وبویژه برای فناوری هایی که در کشور موجود نیست باید فکر اساسی کرد، همچنین صنعت قطعه سازی در یک سال گذشته به شدت تضعیف شده و همه این مسائل بر عملکرد خودروسازان تاثیر منفی داشته است.


این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: آنچه از داخلی سازی در صنعت خودرو بر زمین مانده و دردسر ساز شده، مربوط به بخش های غیراقتصادی است و در این زمینه دولت باید برای جلب و جذب سرمایه ها در این بخش به ارائه مشوق هایی بپردازد، زیرا بسیاری از آنها به راحتی در دسترس نیست.
از آغاز امسال تا پایان دی ماه 812 هزار و 979 دستگاه انوع خودرو در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال 35.4 درصد کاهش نشان می دهد.

کد خبر 110760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha