راه اندازی آزمایشگاه جامع الکترومغناطیسی در حوزه فضایی ایران

پرشین خودرو: آزمایشگاه جامع سازگاری الکترومغناطیسی در حوزه فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، این آزمایشگاه به عنوان مرکز تجمیع، یکپارچه سازی و آزمون سامانه های فضایی کشور صبح امروز دوشنبه با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران و سایر مسئولان حوزه ارتباطات کشور به بهره برداری رسید.

تامین نیازهای آزمون سامانه های فضایی کشور به عنوان یکی از مصداق های مهم در توسعه فناوری های فضایی از جمله اهداف راه اندازی این آزمایشگاه اعلام شد.

آزمون تداخل و سازگاری الکترومغناطیسی جزء جدایی ناپذیر پروژه های فضایی و بخشی از روند اجرایی استانداردسازی محصولات مجازی است که با توجه به خلاء وجود یک آزمایشگاه جامع برای پوشش کامل این آزمون ها در کشور، پژوهشگاه فضایی ایران راه اندازی آزمایشگاه EMC را در دستور کار قرار داد.

گفته شده است که این آزمایشگاه کامل ترین نمونه در نوع خود در کشور محسوب می شود و توانایی ایجاد آزمون های تداخل و سازگاری الکترومغناطیسی ماهواره ها با استاندارد فضایی را دارد.

در این مراسم همچنین از سامانه نرم افزاری شبیه ساز ماهواره رونمایی شد.

این سامانه یک بسته نرم افزاری است که در پژوهشگاه سامانه های ماهواره ای پژوهشگاه فضایی ایران توسعه یافته و امکان بررسی و تحلیل عملکرد زیرسیستم های فضایی را فراهم می کند.

در همین حال، رادیوتلسکوپ نیز یکی دیگر از دستاوردهای محققان پژوهشگاه فضایی ایران است که امروز با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد.

این پروژه نوعی آنتن رادیویی است که در طیف فرکانسی رادیویی به منظور کشف و جمع آوری اطلاعات از منابع رادیویی در فضا استفاده می کند و ایستگاه رصدخانه رادیویی را طی مراحل فنی برای جلوگیری از تداخل با امواج الکترومغناطیسی ادوات دیگر، مکان یابی می کند.

کد خبر 110778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha