نگاه رسانه های داخلی به روند افزایشی قیمت خودرو

پرشین خودرو: رسانه های داخلی با نگاهی به روند افزایشی قیمت خودروهای داخلی در روزهای پایانی سال، به تحلیل دلایل بروز موج دوم گرانی خودرو و معضلات اصلی صنعت خودروسازی پرداختند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا،  این روزها اخبار مربوط به قیمت خودرو در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است، قیمتهایی که شاید تاچند ماه پیش برای هیچ‌کس قابل باور نبود، امروز برای خودروهایی در نظر گرفته شده که متناسب با کیفیت آن‌ها نیست.
بررسی امروز(6 بهمن ماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان به بررسی علل افزایش بی ضابطه قیمت خودرو پرداخته و در این خصوص نوشتند: قیمت خودرو به هیچ وجه واقعی و حتی نزدیک به واقعیت هم نیست و اساساً با درآمد مردم و حتی با هزینه تولید هم متناسبی ندارد .
این رسانه ها عوامل غیر اقتصادی را در تعیین قیمت‌ها موثر دانسته و نقدینگی سرگردان در جامعه و حرف ها و ادعاهای برخی سیاستگذاران این بخش را در گرانی های اخیر خودرو دخیل دانسته اند.
لزوم تداوم پرداخت نقدینگی به قطعه سازان؛ عملکرد وزیر صنعت در بخش خودرو؛فروش اموال مازاد خودروسازان برای ساماندهی بازار خودرو؛هشدار وزیر دادگستری به خودروسازان؛تبدیل پراید به سمبل صنعت خودروسازی کشور؛ تحویل 120 هزار خودروی پیش فروش شده و الزام خودروسازان به اختصاص 20 درصد ظرفیت تولید روزانه به فروش‌های فوری و نقدی از دیگر محورهای مورد توجه این طیف از رسانه ها است.
رسانه های اصولگرا نیز به بررسی مشکلات اصلی صنعت خودرو پرداخته و کمبود قطعات خودروسازان و جولان افراد سودجو و دلال در بازار خودرو را از جمله معضلات اصلی این صنعت برشمردند.
این رسانه ها از پیگیری مجلس درخصوص بررسی دلایل افزایش بی رویه قیمت خودرو خبر داده و تاکید کرده اند در صورتی که بازار خودرو ساماندهی نشود، پس از بررسی بودجه، سؤال از رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی نمایندگان کلید می‌خورد.
عدم رعایت حقوق مصرف کننده از سوی خودروسازان؛شکست طرح آزاد سازی قیمت خودرو و اختصاص 20درصد تولید روزانه خودرو‌ها به فروش فوری از دیگر محورهای طرح شده در رسانه های اصولگرا است.

رسانه های اصلح طلب
............................
**علل افزایش بی ضابطه قیمت خودرو
علی خاکساری رفسنجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت ‌وگو با ایسنا با بیان اینکه قیمت خودرو به هیچ وجه واقعی و حتی نزدیک به واقعیت هم نیست گفت: قیمت خودرو اساساً با درآمد مردم و حتی با هزینه تولید هم متناسب نیست و عوامل غیر اقتصادی است که در تعیین قیمت‌ها نقش بازی می‌کنند... این افزایش قیمت‌ها هیچ توجیه اقتصادی ندارد و برخی سیاستگذاران این بخش، صرفا با حرف‌ها و ادعاهای خود بازار خودرو را آشفته می‌کنند و یک عطش غیر واقعی را بین مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورند.

روزنامه قانون زیر عنوان 'آشفته‌سازی بازار خودرو' نوشت:این روزها اخبار مربوط به قیمت خودرو در به صدر اخبار رسانه‌هاست. قیمتهایی که شاید تاچند ماه پیش برای هیچ‌کس قابل باور نبود، امروز برای خودروهایی در نظر گرفته شده که به هیچ عنوان متناسب با کیفیت آن‌ها نیست. با وجود این افزایش قیمت‌ها خودروسازان باز هم معتقدند که قیمت‌ها برای آن‌ها به ‌صرفه نیست. آن‌طور که پیداست مسئولان نیز توان هیچ اقدامی برای ساماندهی بازارخودرو ندارند و وضعیت مردم و عدم توانایی خرید خودرو از سوی مردم اولویت آن‌ها محسوب نمی‌شود و تنها تزریق پول به این صنعت برای‌شان اهمیت دارد.

عبدالله رضیان عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: افزایش قیمت موج دوم گرانی خودرو ریشه در سیاست‌ها و اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان ندارد بلکه این نقدینگی 250 هزار هزار میلیارد تومانی سرگردان است که برای حفظ ارزش خود به سمت کالاهای مختلف از جمله خودرو و ارز سوق پیدا کرده به همین دلیل طی چند روز اخیر شاهد رشد مجدد قیمت خودرو و نرخ ارز هستیم.وی افزایش تعداد ثبت‌نام‌های خودروسازان به بیش از یک میلیون دستگاه خودرو و تداوم ثبت‌نام‌های خودروسازان را نشان از افزایش تقاضا در بازار خودرو دانست و ادامه داد: با وجودی که طبق توضیحات مدیران شرکت‌های خودروساز، میزان تولید خودرو در سایپا و ایران‌خودرو از 1200 دستگاه در روز به بیش از 4100 دستگاه در روز افزایش یافته اما هجوم به بازار برای خرید و ثبت‌نام خودرو به حدی زیاد است که افزایش تولید نتوانسته عطش خریداران را سیراب کند. البته ایشان معتقد است بازار به این وضعیت باقی نمی‌ماند و به دلیل افزایش سه برابری ظرفیت تولید در شرکتهای خودروسازی و تحویل خودروهای ثبت‌نام شده به مشتریان، قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت.
(خبرآنلاین نیز بازنشر داد)

کاظم محمدی نیک‌خواه کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نوسانات بازار خودرو اظهار کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل بحران قیمت خودرو و نوساناتی که امروزه ما شاهد آن هستیم، این است که مردم نقدینگی‌هایی سرگردانی در دست دارند و دولتمردان باید شرایط اقتصادی را ثبات دهند تا بازار خودرو نیز به تبع آن کنترل شود... با توجه به این موضوع در 6 ماه اخیر شاهد نوسانات شدید در حوزه دلار و طلا بودیم و دلار حتی به مرز 20 هزار تومان هم رسید و بعد فروکش کرد در نتیجه در حال حاضر افراد برای جایگزینی نقدینگی ریالشان به خودرو پناه آوردند و روی دلار و سکه سرمایه گذاری نکردند، زیرا بازار خودرو برای نقدینگی سرگردان که در دست مردم است، جاذبه‌ دارد.

محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره قیمت‌گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار گفت: قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای 5 درصد حاشیه بازار عادلانه نیست و قطعا این فرآیند مبتنی بر هزینه‌های آزاد و متورمی است که از دیرباز در بازار تولید خودرو وجود داشته است... امروز صنعت خودرو به دلیل هزینه‌ها گرفتار تحمیل هزینه‌های مازاد شده است، این قیمت‌گذاری‌ها بعضا فاقد توجیهات اقتصادی، فنی و حقوقی است و برای اینکه هزینه‌های تحمیل‌ شده را از مردم مطالبه و آن را جبران کنند، قیمت ها را بالا می‌برند.

سیده فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و گو با ایسنا، با اشاره به انتقادات عمومی به خودروسازان درباره وضعیت پیش فروش خودرو، گفت: در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، یکی از موضوعاتی که مطرح کردیم، مسائل مربوط به ثبت‌ نام ‌کنندگان در پیش فروشهای خودروسازان بود که طی هفتههای اخیر با ارقام جدید قیمت خودروهای ثبت نامی و نیز زمانبندی جدید تحویل روبهرو شدند. نماینده تهران در مجلس با اشاره به مشکلات پیش آمده برای ثبت نام کنندگان در فرآیند پیش فروش خودرو گفت: وزارت صنعت باید به این سوال پاسخ دهد که ملاک این وزارتخانه برای تغییر قیمت خودرو قبل و بعد از دی ماه آن هم با فاصله قیمتی چند 10 میلیون تومانی چیست؟
(روزنامه ابتکار نیز این خبر را بازنشر داده است)

** لزوم تداوم پرداخت نقدینگی به قطعه سازان
آفتاب یزد در مطلبی با عنوان 'سایپا و ایران خودرو پولدار شدند' نوشت: دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: روز شنبه بیش از 500 میلیارد تومان نقدینگی به حساب قطعه سازان واریز شد و تداوم پرداخت ‌ها می‌تواند به بازگشت نیروهای تعدیل شده به سر کار، افزایش شمارگان تولید خودروها و عمل به تعهدات خودروسازان بینجامد.به گزارش اقتصادآنلاین، پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت‌های خودروساز آغاز شد. قرار شد بانک‌ ها طبق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می‌دهند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان بپردازند.

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص پرداخت نقدینگی به قطعه‌سازان گفت: تا آخر هفته چهار هزار میلیارد به قطعه‌سازان تزریق شود ضمن آنکه تاکنون 500 میلیارد آن در چند روز گذشته تخصیص داده شده است... با توجه به اختلاف حداقل 30 درصدی قیمت بازار با قیمت‌های جدید کارخانه، مردم به صورت طبیعی اقدام به خرید یا ثبت نام خودرو کردند و اکنون نیز با روند افزایشی که روزانه شاهد آن هستیم قیمت خودرو در حال افزایش است اما مردم باید از خرید هیجانی و شتابزده خودداری کنند زیرا با این تزریق نقدینگی و اصلاح قیمت قطعه‌سازی دو اتفاق مهم در صنعت و بازار خودرو رخ خواهد داد.

** عملکرد وزیر صنعت در بخش خودرو
آفتاب یزد در مطلبی با عنوان ' در بدنه وزارت صنعت بی‌انگیزگی موج می‌زند' نوشت:در حالیکه التهاب در بازار خودرو و افزایش سرسام آور قیمتها مدتی است که ذهن مردم و اهالی اقتصاد را مشغول کرده در پارلمان هم برخی نمایندگان مجلس از عملکرد وزیر صنعت به خصوص در بخش خودرو به شدت ناراضی هستند. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: به زعم نمایندگان پس از وزارت رحمانی باید مشکلات ایران خودرو و سایپا تا حدودی برطرف می‌شد در حالیکه نه تنها در حال حاضر مشکلات این حوزه حل نشده بلکه روز به روز بر مسائل آن افزوده می ‌شود. حسین مقصودی در گفت ‌و گو با خانه ملت، با انتقاد از عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر نمایندگانی که به آقای رحمانی رای اعتماد دادند پشیمان هستند چراکه ناامیدی بسیاری در جامعه به وجود آمد. نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت بی‌انگیزگی موج می‌زند، افزود: نمایندگان تصور می‌کردند آقای رحمانی با توجه به سابقه‌ای که در حوزه صنعت دارد، می‌تواند مشکلات صنعت خودروسازی را رفع و شرایط را سامان دهد این در حالی است که نه تنها این مهم محقق نشد بلکه در حال حاضر وضعیت بدتر نیز شده است.

روزنامه شرق با طرح این سوال که مدافع حقوق مصرف ‌کنندگان خودرو کیست؟ گزارش داد:وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی، دو روز قبل با اشاره به کاهش تولید روزانه خودرو به زیر هزار دستگاه، اظهار امیدواری کرد که «با رفع موانع، تولید خودروسازها تا روزانه سه‌ هزار دستگاه افزایش یابد و تب بازار خودرو فروکش کند». رحمانی تولید روزانه ایران‌خودرو و سایپا را در حال حاضر حدود دو هزار دستگاه عنوان کرد.آیا این خبر به معنای کاهش قیمت خودرو در کشور و مثلا بازگشت پراید به قیمت 25 تا 26 میلیونی چند ماه قبل است؟! یا آنکه قیمت کارخانه‌ها در تابعیت از بازار با پنج درصد زیر قیمت آن اما با روند صعودی همچنان حرکت خواهد کرد و مردم و مشتریان را به دنبال خود خواهد کشید؛ گیریم با آهنگی ملایم‌تر؟!

**فروش اموال مازاد خودروسازان برای ساماندهی بازار خودرو
تارنمای انتخاب از الزام خودروسازان به فروش اموال مازاد خود خبر داد و به نقل از ولی الله ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نوشت: باتوجه به اینکه تامین نقدینگی یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها برای ادامه حیات خودروسازی و رفع مشکلات موجود در این صنعت است، خودروسازان ملزم به فروش اموال مازاد خود شدند. ..فروش اموال مازاد و ترخیص خودروهای رسوب شده در گمرک از راهکارهای لازم برای ساماندهی بازار خودرو است.
**هشدار وزیر دادگستری به خودروسازان
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری به خودروسازان هشدار داد قیمتهای خود را متعارف و واقعی کنند. وی از صنعت خودروسازی کشور خواست قراردادهای فروش خود را هم شفاف کنند.او با اشاره به اینکه سیاستهای کلی دولت نسبت به بحث خودرو سیاستهای حمایتی است، گفت: دولت خود را مکلف می داند از خودروسازان، تا حدامکان حمایت کند تا اشتغال در این بخش آسیب نبیند. بخش عمده ای از این حمایتها، توجه به حقوق مصرف کنندگان است. با همه محدودیت هایی که وجود دارد، توقع دولت پاسخگویی خودروسازان به این کمک و مساعدت است.

**تبدیل پراید به سمبل صنعت خودروسازی کشور
روزنامه اعتماد در زیر مطلبی با عنوان 'داستان کوتاه یک غفلت' نوشت: این روزها افزایش قیمت خودرو در بازار باعث شده افکار عمومی و همچنین انرژی رسانه‌ها معطوف به این مساله شود. موضوع رشد قیمت خودرو، به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده و رسانه‌ها نیز بخش وسیعی از فضای کاری خود را به این امر اختصاص داده‌اند. جالب اینجاست که در اکثر قریب به اتفاق این تحلیل‌ها، اخبار، اظهارنظرها و نقل‌قول‌ها همیشه پای یک خودرو در میان است؛ پراید!ارزان‌ترین خودروی یک دهه اخیر در ایران که تبدیل به نماد و سنبل صنعت خودروسازی کشور شده و اگر حتی بگوییم گاهی به ‌جای واحد پولی و ملاک سنجش عیار اقتصاد ایران به‌ کار می‌رود، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. این روزها بیش از همیشه، نامش در لابه‌لای صفحات همه روزنامه‌ها، اخبار سایت‌ها و کوچه و خیابان شنیده می‌شود...قیمت پراید به عنوان ارزان‌ترین و پرمخاطب‌ترین خودروی کشور افزایش یافته ولی پرداخت صرف به موضوع افزایش قیمت این خودرو و عدم اشاره به افزایش قیمت سایر خودروها، به نظر عادی نبوده و نوعی تلاش برای انحراف افکار عمومی در آن نهفته است.

** تحویل 120 هزار خودروی پیش فروش شده
به گزارش تارنمای بهار نیوز، آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن همگن قطعه‌ سازان از تحویل 120 هزار خودرو پیش‌فروشی در هفته آینده خبر داد و نوشت: بیش از 120 هزار خودرو و برخی منابع می‌گویند 150 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل عدم تجاری شدن (کمبود قطعه) وجود دارد که با فعالیت دوباره قطعه‌سازان این خودروها به یکباره وارد بازار شده و بخش زیادی از تعهد خودروسازان انجام خواهد شد که عمده آنها خودروهای پیش فروش شده است.
** الزام خودروسازان به اختصاص 20 درصد ظرفیت تولید روزانه به فروش‌های فوری و نقدی
به گزارش روزنامه مردم سالاری، فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت از الزام خودروسازان به اختصاص 20 درصد ظرفیت تولید روزانه به فروش‌های فوری و نقدی خبر داد و گفت: خریداران با هر کدملی و کدپستی، تنها یک خودرو می‌توانند خریداری کنند... بازار خودرو هر سال با نزدیک شدن به ایام سال نو، به طور طبیعی دچار افزایش قیمت می‌شود که این مساله با توجه به کاهش تولید در ماه‌های گذشته که ناشی از تحریم‌های غرب و تعهدات معوقه خودروسازان به خریداران است، منجر به عدم عرضه خودرو به صورت فروش فوری، توسط خودروسازان شده است. بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصمیم به فروش بخشی از تولید خودروسازان معادل 20 درصد ظرفیت تولید، به عنوان فروش فوری و اختصاص 80 درصد آن به ایفای تعهدات معوقه گذشته، گرفته که به نظر می‌رسد با عرضه مستمر خودرو با این روش، التهاب بازار با افت چشمگیری روبرو خواهد شد.

رسانه های اصولگرا
..........................
**مشکلات اصلی صنعت خودرو
به گزارش خبرگزاری مهر، سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: مشکل اصلی صنعت خودرو، در خارج از شرکت های خودروسازی است و توسط تعدادی افراد سودجو و دلال در بازار شکل گرفته است و با ایجاد نوسان در قیمت ها، نظام اقتصادی حوزه خودرو در کشور را دچار اخلال کرده اند و قطعا در این زمان به حضور سازمان های نظارتی چون تعزیرات حکومتی جهت کنترل امور نیاز است.
(تارنمای راه دانا بازنشر داد)
رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه یکی از مشکلات در این بخش بحث کمبود قطعات خودروسازان است، اضافه کرد: شرکت‌های قطعه‌ساز طلب‌های زیادی از خودروسازان داشتند که همین باعث شده بود که قطعه‌سازان با کمبود نقدینگی و در نتیجه تولید قطعه مواجه شوند و نتوانند قطعات مورد نیاز خودرو سازان را تامین کنند.وی با بیان اینکه در همین زمینه دولت مصوبه‌ای داشت تا 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار خودرو‌سازان برای پرداخت به قطعه سازان قرار دهد تا بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند تا آنها بتوانند به تولید قطعه بپردازند.

**مجلس پیگیر دلایل افزایش بی رویه قیمت خودرو
ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مأموریت لاریجانی به این کمیسیون برای بررسی وضعیت افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، گفت: طبق تصمیم هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مقرر شده تا جلسه ویژه‌ای در این کمیسیون برای بررسی وضعیت قیمت انواع خودرو برگزار شود. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است آقای رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (یکشنبه، 5 اسفند) در جلسه ویژه‌ کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی نوسانات و افزایش بی‌رویه خودرو حضور یابد...قرار است در این جلسه آقای رحمانی، وزیر صنعت، توضیحاتی درباره روند قیمت‌گذاری خودرو و علل افزایش بی‌سابقه آن، توضیحاتی به اعضای کمیسیون ارائه دهد. تعدادی از نمایندگان نیز دیدگاه‌های و انتقادات خود را پیرامون این موضوع مطرح می‌کنند.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، گفت: اخیراً شرکت‌های خودروسازی ثبت‌نام فوری خودرو انجام داده‌اند این در حالی است که آنها به تعهدات گذشته خود عمل نکرده‌اند که بهتر است به‌جای ثبت‌نام فوری خودرو‌های ثبت‌نام‌شده را تحویل دهند...در صورتی که بازار خودرو ساماندهی نشود، پس از بررسی بودجه، سؤال از رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی نمایندگان کلید می‌خورد.
(کیهان نیز بازنشر داد)

**عدم رعایت حقوق مصرف کننده از سوی خودروسازان
مجید ارغنده‌ پور دبیر همایش ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در گفت ‌و گو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سؤال که در شرایط امروز که مردم به ‌شدت از گرانی در حوزه‌هایی مثل گرانی خودرو، لبنیات، گوشت و... گلایه‌مندند، چطور می‌توان گواهی رعایت حقوق مصرف‌کننده به این بنگاه‌ها داد تأکید کرد: نه امسال و نه در سال ‌های گذشته، هیچ‌گاه خودروسازان در این همایش برگزیده نشده‌اند و به سطح رعایت حقوق مصرف‌کننده نرسیده‌اند.
(کیهان نیز این خبر را بازنشر داد)
**شکست طرح آزاد سازی قیمت خودرو
روزنامه وطن امروز از شکست طرح آزادسازی قیمت خودرو گزارش داد و نوشت: این روزها بعد از بازار گوشت، بازار خودرو را باید ملتهب‌ترین بازار ایران بدانیم، چرا که نرخ‌ها در بازار به صورت روزانه در حال تغییر است و وزارت صمت منفعل‌تر از همیشه در حال رصد این بازار است. پرایدی که سال گذشته 22 میلیون تومان قیمت داشت هم‌اکنون در آستانه 50 میلیون تومان قرار دارد و حتی خبرهایی مانند فروش فوری خودروسازان هم نتوانسته از این التهاب کم کند. آشفته‌بازار خودرو احتمال استیضاح رضا رحمانی، وزیر صنعت را در مجلس افزایش داده و باید بپذیریم طرح فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار به شکست کامل رسیده است. رحمانی اعتقاد داشت بازار آزاد با رساندن قیمت‌های کارخانه به قیمت‌های بازار، آرام می‌شود اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه دنباله‌روی خودروسازان از دلالان موجب آشفتگی بیشتر شد تا شاهد بی‌سابقه‌ترین قیمت‌ها باشیم.

**اختصاص 20درصد تولید روزانه خودرو‌ها به فروش فوری
به گزارش خبرگزاری دانشجو، معاون وزیر صنعت از الزام خودروسازان به اختصاص 20 درصد ظرفیت تولید روزانه به فروش‌های فوری و نقدی خبر داد و گفت: خریداران با هر کدملی و کدپستی، تنها یک خودرو می‌توانند خریداری کنند.فرشاد مقیمی با اشاره به وضعیت بازار خودرو و برخی آشفتگی‌هایی که در این بازار وجود دارد، گفت: بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصمیم به فروش بخشی از تولید خودروسازان معادل 20 درصد ظرفیت تولید، به عنوان فروش فوری و اختصاص 80 درصد آن به ایفای تعهدات معوقه گذشته، گرفته که به نظر می‌رسد با عرضه مستمر خودرو با این روش، التهاب بازار با افت چشمگیری روبرو خواهد شد.وی تصریح کرد: همچنین اعمال محدودیت‌هایی بر روی ثبت‌نام از طریق اینترنت مانند اختصاص یک کد ملی یا کد پستی فقط برای یک بار جهت ثبت نام خرید خودرو، باعث می‌شود تا خودرو‌های تولیدی، به جای بازار دلالی به مشتری نهایی تحویل گردد.

کد خبر 110826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha