کد خبر 110885
۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
واکنش رهبران عالی پاکستان به حمله هوایی هند

پرشین خودرو: مقام های عالی دولت و رهبران احزاب سیاسی پاکستان روز سه شنبه با محکومیت تجاوز نظامی هند به خاک پاکستان گفتند نیروهای مسلح این کشور آماده پاسخ به هرگونه تجاوز و حمله خارجی هستند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرانا، عمران خان' نخست وزیر این کشور قرار است امروز نشست فوق العاده ای را برای بررسی تنش نظامی پاکستان و هند برگزار کند.
رسانه های هندی به نقل از مقامات این کشور ادعا کردند که در حمله صبح امروز (سه شنبه ) جنگنده های نیروی هوایی این کشور به پایگاه شبه نظامیان در خاک پاکستان بین 200 تا 300 شبه نظامی کشته شدند.
در عین حال سخنگوی ارتش پاکستان امروز اعلام کرد جنگنده های هندی در نیمه شب حریم هوایی پاکستان را در امتداد خط کنترل مرزی نقض کردند و با مشاهده واکنش سریع جنگنده های پاکستانی به سرعت مجبور به ترک منطقه شدند.

بسیاری از رهبران سیاسی پاکستان از جمله 'عارف علوی' رئیس جمهوری، روسای مجالس ملی و ایالتی و روسای احزاب مختلف این کشور اقدام هند مبنی بر نقض حریم هوایی پاکستان و ایجاد تنش میان دو کشور را محکوم کردند.
احزاب مطرح پاکستانی به ویژه حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم با قدرانی از واکنش فوری نیروی هوایی این کشور به تجاوز جنگنده های هندی، گفتند پاکستان به هر قیمتی از خاک خود دفاع خواهد کرد.
رئیس جمهوری پاکستان گفت کشورش هیچ نگرش منفی نسبت به کشوری نداریم اما راه دفاع از کشور را به خوبی می دانیم.

'شاه محمود قریشی' وزیر امور خارجه پاکستان خطاب به هند هشدار داد که از دست جنگ طلبی بردار و با چنین اقدامات تحریک آمیز، پاکستان را مورد آزمایش قرار ندهد.
'آصف علی زرداری' رئیس جمهوری سابق پاکستان نیز با انتقاد از رویکرد تهاجمی دولت مودی در هند گفت دهلی نو نباید به خاطر سیاست های داخلی خود امنیت منطقه را با خطر مواجه کند.
بسیاری از نمایندگان مجلس ملی پاکستان چه از حزب حاکم و چه جناح مخالف نیز امروز با ابراز همبستگی خود با نیروهای مسلح پاکستان اعلام کردند که پاکستان مانند گذشته به هر نوع تهاجم نظامی هند باید سریعا پاسخ دهد.
در همین حال نمایندگان مجلس ایالتی پنجاب پاکستان نیز در محکومیت تهاجم نظامی هند قطعنامه صادر کردند.

علامه 'راجا ناصر عباس جعفری' دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین، از احزاب پیشروی شیعیان پاکستان نیز امروز در بیانیه، اقدام هند برای نقض حریم هوایی پاکستان را به شدت محکوم کرد.
وی از تصمیم سازمان همکاری کشورهای اسلامی برای دعوت از هند در اجلاس آتی وزرای خارجه این سازمان به شدت انتقاد کرد و گفت نقش سازمان همکاری کشورهای اسلامی درخصوص تنش های اخیر میان اسلام آباد و دهلی، شرم آور است.
وزیر امور خارجه پاکستان نیز پیش تر با همتایان چینی، انگلیسی و لهستانی خود تلفنی رایزنی کرده و درخصوص اوضاع امنیتی در امتداد خط کنترل مرزی، کشمیر و اتهامات اخیر دهلی نو علیه اسلام آباد گفت وگو کرد.
رویارویی نظامی پاکستان و هند، تنش ها میان این دو کشور همسایه را وارد مرحله جدیدی کرد. هند پس از حمله تروریستی اخیر در پلواما کشمیر پاکستان را به واکنش متقابل نظامی تهدید کرده بود.
عمران خان در واکنش به مواضع اخیر دهلی و تهدید به اقدام نظامی در داخل خاک پاکستان، هشدار داد که هند دست از جنگ طلبی بردارد در غیراین صورت پاکستان قاطعانه به هرگونه تجاوز پاسخ خواهد داد.

**حمله هوایی امروز هند علیه پاکستان به نقل از رسانه های هندی
روزنامه 'هندوستان تایمز' روز سه شنبه به نقل از مقامات هندی اعلام کرد 12 جنگنده میراژ 2000 نیروی هوایی هند در ساعت 4 صبح امروز(سه شنبه )سه پایگاه شبه نظامیان در مناطق 'بالاکوت'، 'مظفرآباد' و 'چاکوتی' در خاک پاکستان را بمباران کردند.
به گفته یک مقام نظامی هند،جنگنده های نیروی هوایی مجهز به بمب های لیزری بودند.پایگاه گروه تروریستی جیش محمد در منطقه بالاکوت بزرگ ترین پایگاه این گروه محسوب می شود.
شهر بالاکوت واقع در استان خیبر پختونخوا پاکستان در 50 کیلومتری خط واقعی کنترل در منطقه کشمیر قرار دارد.

این نخستین بار از سال 1971 تاکنون است که جنگنده های نیروی هوایی هند از خط واقعی کنترل عبور کرده و وارد حریم هوایی پاکستان شده اند.
در همین حال مقامات هندی دسترسی به اینترنت را در منطقه کشمیر مسدود کرده اند.تمام پایگاه های نیروی هوایی هند در ایالت های پنجاب و هاریانا به حالت آماده باش درآمده اند.
اس سرینیواسان فرمانده پایگاه نیروی هوایی هند در چندیگر گفت: ما برای بدترین شرایط آماده هستیم.

به گفته مقامات هندی، پاکستان برای مقابله با جنگنده های میراژ 2000 هند، جنگنده های اف 16 خود را به منطقه اعزام کرده است، اما این جنگنده ها نتوانسته اند از بمباران اهداف مشخص شده جلوگیری کنند.
نارندرا مودی نخست وزیر هند صبح امروز یک جلسه فوری با مقامات دولتی و امنیتی هند برگزار کرده است.

**حادثه کشمیر و افزایش تنش ها
در پی حمله انتحاری در کشمیر و کشته شدن 44 تن از نظامیان هندی، تنش ها میان دهلی نو و اسلام آباد بالا رفت. دولت پاکستان در پاسخ متقابل به اقدام هند برای فراخوانی سفیرش از اسلام آباد، هفته گذشته سفیر خود را از هند بازگرداند.

**پیشینه اختلافات دو کشور
استقلال پاکستان و جدایی از هند در سال 1947 میلادی، وقوع چندین جنگ میان دو کشور، رقابت در آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، بازداشت صیادان در آبهای آزاد، موضوع برداشت از حوزه های آبی مشترک، مشکلات اخذ روادید تجاری، اقدامات تروریستی در دو کشور، قربانی شدن شهروندان پاکستانی و هندی و انگشت اتهام بسوی اتباع دو کشور در این حملات و درگیری ها میان مرزبانان هند و پاکستان را می توان از دلایل عمده سردی روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور همسایه در منطقه جنوب آسیا عنوان کرد.
این درحالی است که روابط هند و پاکستان طی چند دهه گذشته همواره شاهد تنش های متعددی بوده، تنش هایی که حتی موجب صف آرایی نیروهای نظامی دو کشور در منطقه مرزی شده است و این بار نیز هند پس از حمله در منطقه پولواما، پاکستان را به واکنش متقابل تهدید کرد.

کد خبر 110885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha