کد خبر 110914
۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
صدور مجوز ترانزیت به سوریه از خاک عراق

پرشین خودرو: رئیس گمرک اقلیم کردستان عراق از امضای بخشنامه برای ترانزیت 200 هزار تن کالای ایرانی از منطقه به سوریه با هدف تسهیل تزانزیت کالاهای ایرانی خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، «سامان عبدالرحمن عزیز» در نشستی که در گمرک ایران با هیات بلند پایه گمرک اقلیم کردستان عراق، مدیران گمرکات مرزی و معاونین استانداری کردستان و کرمانشاه برگزار کرده بود، همچنین از توافق با دولت مرکزی عراق برای اعمال قوانین یکسان گمرکی خبر داد.

وی افزود: اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی برای اعمال قوانین یکسان به توافق رسیده و خوشبختانه از 10 روز پیش این قوانین یکسان اعمال می شود.

رئیس گمرک اقلیم کردستان عراق ادامه داد: بخشنامه اخیر در خصوص یکپارچگی قوانین گمرکات عراق کمی با شتابزدگی ابلاغ و اجرایی شد و ما به زودی نواقص آن را بر طرف خواهیم کرد.
عبدالحرمان عزیز در خصوص ترانزیت محموله های ایرانی به سوریه و ترکیه و اخذ دو نوع عوارض از تجار ایرانی را عدم هماهنگی دولت مرکزی عراق عنوان و تاکید کرد: این مشکل حل شده و به زودی اجرایی می شود .
رئیس گمرک اقلیم کردستان عراق اضافه کرد: ما با وزیر اقتصاد اقلیم در حال رایزنی هستیم که با مسئولیت خودمان تسهیلاتی را ایجاد کنیم و هم اکنون در سه مرز مشترک ما نمایندگی مستقر هستند و کارشان را برای ارائه تسهیلات به بازرگانان آغاز کرده اند.
وی در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در گمرکات اقلیم گفت: اولین قدم ما در اقلیم یکپارچه سازی رویه ها بود و در گام بعدی استقرار ایکس ری در مرزهای گمرکی و اسکن تمامی کالاها به خصوص کالاهای نفتی بوده است .

** پیش بینی صادرات 10 میلیارد دلار به عراق تا پایان سال
رئیس کل گمرک ایران نیز در این نشست با اعلام اینکه سهم عراق از صادرات ایران در 11 ماهه امسال به هشت میلیاردو200میلیون دلار رسیده، خواهان توسعه همکاری های مشترک 2 کشور شد و گفت: همکاری و یکپارچگی سازمان های دخیل در تشریفات گمرکی را در داخل کشورها و میان گمرکات دو طرف لازم و ضروری است.
معاون وزیر اقتصاد افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی گمرک هر یک روز توقف کالا در گمرک، یک درصد هزینه کالا را بالا می برد و ما باید با توسعه همکاری های مشترک معطلی در مرزهای گمرکی را به حداقل برسانیم.
وی با بیان اینکه صادرات غیر نفتی ایران در 11 ماهه امسال به 40 میلیارد دلار است، گفت: سهم عراق از صادرات غیرنفتی 8 میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یافته است و پیش بینی می شود، این رقم تا پایان سال به 10 میلیارد دلار برسد.
میراشرفی افزود: عراق در حوزه صادرات انواع کالا فقط با اختلاف 100 میلیون دلار پس از چین در رتبه دوم قرار گرفته و 8 میلیارد و 200 میلیون دلار از صادرات کشورمان را به خود اختصاص داده است.
به گفته رئیس کل گمرک این آمار حکایت از آن دارد که عراق به زودی شریک اول تجاری ایران در بخش صادرات غیر نفتی خواهد بود .
وی همچنین به افزایش 10 درصدی ترانزیت انواع کالا به عراق اشاره کرد و خواستار رفع موانع گمرکی میان ایران و عراق شد.
براساس این گزارش؛ ایجاد دروازه مشترک مرزی، تنظیم ساعات کاری دو طرف و همچنین افزایش این ساعت در صورت لزوم به 24 ساعت پیشنهاد دیگر رئیس کل گمرک ایران به رئیس گمرک اقلیم کردستان بود.
میر اشرفی ادامه داد: نیاز داریم قوانین و مقرارات به موقع و کامل به اطلاع ما برسد تا در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته ومشکلات کمتری را در این خصوص شاهد باشیم.
در ادامه این جلسه نتایج کارگروه های مشترک بررسی و با ارائه راهکارهای مناسب مقرر شد تصمیمات و پیشنهادات مطرح شده در گمرکات مرزی اجرایی شود .

کد خبر 110914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha