کد خبر 110917
۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
ورود گردشگران به جزیره شیدور ممنوع شد

پرشین خودرو: اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ورود گردشگران به جزیره غیرمسکونی «شیدور» را در آستانه تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها ممنوع اعلام کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ورود گردشگران به جزیره غیرمسکونی «شیدور» را در آستانه تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها ممنوع اعلام کرد.

شیدرو یا مارو علاوه بر پرندگان مهاجر و لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در معرض انقراض، محل زادآوری مارها است، لاک‌پشت‌ها تنها در بخش کوچک ماسه‌ای شیدور می‌توانستند تخم‌گذاری کنند. از آنجا که بقیه ساحل شیدور صخره‌ای است گردشگران هم همین بخش را برای تفریح و شب‌مانی انتخاب می‌کردند.

به گفته فعالان حوزه محیط‌زیست، گردشگران با قایق‌های محلی، خود را به جزیره می‌رساندند و بعد از شب‌مانی، مرجان‌های آن را برای آکواریوم‌های شخصی می‌بردند. شیدور بین لاوان و هندورابی قرار دارد و یکی از چهار جزیره مرجانی خلیج‌فارس است.

معاون فنی محیط‌زیست هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه محیط‌زیست با گردشگری پایدار مشکلی ندارد، افزود: جزیره شیدور از جزایر میزبان پرستوها و لاک‌پشت‌های تخمم گذار بوده و فلسفه انتخاب این جزیره به‌واسطه خالی از سکنه بودن، امنیت و آرامش آن است که این‌گونه از حیوانات و پرندگان به این جزیره می‌آیند.

میثم قاسمی با اشاره به اینکه باید برنامه‌ای برای مدیریت گردشگری این جزیره آماده کرد، خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های گردشگری در سرزمین اصلی و همچنین جزیره لاوان در جوار جزیره شیدور ایجاد شود تا گردشگر در این جزایر در زمان و مکان مشخص و در فصولی که برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها مشکلی ایجاد نکند، اجازه ورود داشته باشد.

معاون فنی محیط‌زیست هرمزگان ادامه داد: باید تعداد و ظرفیت مشخصی گردشگر به جزیره شیدور وارد شوند زیرا ظرفیت این تعداد گردشگری در که تعطیلات گذشته بدون مجوز حضور داشتند در این جزیره وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون برخی اقدامات آموزشی نیز انجام‌شده اما همچنان نیاز به کار بیشتر و فرهنگ‌سازی بیشتر دارد، تصریح کرد: باید هماهنگی‌های جانبی با دستگاه‌های ذی‌ربط برای مهیاکردن بستر ورود گردشگر طبیعت به جزیره شیدور صورت گیرد.

قاسمی با بیان اینکه گروه‌های مختلف بدون مجوز و بدون رعایت مسائل محیط‌زیستی و ایجاد شرایطی برای عدم حضور لاک‌پشت‌ها جهت تخم‌گذاری به این منطقه آسیب می‌زنند، اضافه کرد: اکنون به دلیل قرار گرفتن در فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها نیز ورود گردشگر به جزیره شیدور ممنوع است و تنها گروه‌های گردشگری به‌قصد بازدید دور جزیره با کسب مجوز لازم از اداره کل حفاظت از محیط‌زیست می‌توانند دور جزیره شیدور را طی کنند.

وی اضافه کرد: ورود گردشگر به سواحل ماسه‌ای از یک‌سو سبب عدم حضور لاک‌پشت‌ها و از طرف دیگر پاکوب کردن جزیره شیدور سبب از بین رفتن تخم‌های لاک‌پشت‌ها می‌شود.

معاون فنی محیط‌زیست هرمزگان در پایان گفت: با همکاری دادستان و دریابانی در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد شرایط و بستر مناسب و امن برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها هستیم.

کد خبر 110917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha