بخش حمل و نقل منشاء  14 درصد گازهای گلخانه‌ای است

پرشین خودرو: نماینده سازمان بهداشت جهانی (who) در ایران گفت: طبق گزارش این سازمان، مهمترین منشاء گازهای گلخانه ای در جهان مربوط به حوزه حمل و نقل با ضریب نفوذ 14 درصد است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، دکتر کریستوف هاملمن روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی همایش بین المللی بهداشت محیط در زنجان افزود: سیاستگذاری برای مناسب سازی سامانه های حمل و نقل و استفاده از سوخت های غیر فسیلی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش اثرات زیست محیطی تغییر اقلیم هم داشته باشد.

وی اظهار داشت: برای مقابله با آثار سوء تغییر اقلیم و آلودگی هوا، برنامه و فعالیت های بین المللی و همچنین پیشگامی های ملی انجام گرفته که می توان به تشکیل کمپین های مرتبط با بهداشت و درمان، تهیه برنامه مقابله با آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار، تشویق و توسعه انرژی های نو در سطح کلان اشاره کرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: مرگ و میر ناشی از عوامل محیطی شامل آلودگی هوا، تغییر اقلیم و دیگر عوامل 23 درصد از کل مرگ و میر جهان را شامل می شود.
وی اظهار داشت: 50 درصد از مرگ های زودرس مرتبط با محیط و بر اثر آلودگی هوا رخ می دهد؛ در ایران هم 22 درصد کل مرگ و میرها در اثر عوامل محیطی است که 72 درصد آنرا بیماری های غیرواگیر موجب می شود.
هاملن افزود: تغییر اقلیم و آلودگی هوا در منطقه شرق مدیترانه و کشورهای با درآمد متوسط که ایران جزو آنها می باشد از اولویت برخوردارند و در این میان مجمع علمی ژورنال 'لنست' نیز تغییر اقلیم را بزرگترین مخاطره برای سلامتی در قرن 21 دانسته است.
وی اضافه کرد :گستره تاثیرات تغییر اقلیم فقط بر سلامت نیست، بلکه رسیدن به اهداف توسعه پایدار و دیگر اثرات مستقیم و غیر مستقیم اجتماعی و اقتصادی را هم در بر می گیرد که هریک از اثرات فرعی آنها نیز به سلامت و روان مرتبط هستند.
نماینده سازمان بهداشت جهانی (who) در ایران ادامه داد: بیماری های عفونی مانند مالاریا، اسهال، مننژیت و تب دانگ از جمله بیماریهایی هستند که تغییر اقلیم بر آنها اثرگذار است و بحرانهایی مانند سیل، طوفان و خشکسالی و چالش های سلامتی زیست محیطی مانند گرمازدگی، تابش اشعه ماورا بنفش و آلودگی هوا را نیز می توان تحت تاثیر این مهم دانست.
وی اظهار داشت: اگر به انتشار گازهای گلخانه ای به همین روال کنونی ادامه دهیم، پیش بینی ها بر اساس مدل های اقلیمی نشان می دهند که دمای ایران و برخی دیگر گشورها می تواند تا 6.2 سانتیگراد تا سال 2100 افزایش یابد، درحالی که اگر به کاهش انتشار بطور جدی در سطح جهانی پرداخته شود، می توان این افزایش را به 1.7کاهش داد.

 

حمل ونقل

 

هاملمن افزود: تغییر اقلیم و آلودگی هوا 2 سوی یک سکه هستند، از عوامل موثر در آلودگی هوا استفاده از سوخت های فسیلی و تجدید ناپذیر هستند که اگر کاهش یابد برای کاهش اثرات تغییر اقلیم نیز گام مهمی برداشته شده است.
نماینده سازمان بهداشت جهانی (who) در ایران ادامه داد: مطالعه ای برروی میزان هزینه مربوط به سلامتی آلودگی هوا (pm2.5) برای فقط شهر تهران نشان می دهد سالانه حدود 2.6 میلیون دلار است که این مبلغ با کاهش انتشار PM2.5 حدود 400 میلیون دلار با هر پنج میکروگرم بر متر مکعب می تواند کاسته شود.
هاملمن افزود: از دیگر مشکلات آب و هوایی در منطقه ایران، گرد و غبار است که بخشی از آن بر اثر تغییر کاربری زمین ها و تغییر اقلیم و بخش دیگر آن بطور طبیعی است؛ اما بطور متوسط در 100 سال گذشته 25 تا 50 درصد این پدیده بیشتر اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: از جمله اثر گرد و غبار بر سلامت، آسم، بیماریهای تنفسی، مرگ زود هنگام، نارسایی های قلبی و دیگر بیماری های حساسیتی می توان نام برد.
نماینده سازمان بهداشت جهانی (who) در ایران یاد آور شد: سازمان بهداشت جهانی نیز در برخی از این فعالیت ها نقش موثر داشته از فعالیتها و شبکه های ملی که بر بهبود سلامت جامعه تاثیرگذار هستند در آینده نیز حمایت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، همایش ملی بهداشت محیط از سال 1374 با محوریت انجمن علمی بهداشت محیط ایران و توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور تاکنون بصورت سالیانه و منظم برگزار شده است، این همایش از سال 95 بصورت بین المللی و امسال سومین همایش بین المللی و بیست و یکمین همایش ملی بهداشت محیط در زنجان برگزار می شود.
سخنرانان خارجی در هشت موضوع تعیین شده حضور می یابند و در کنار این همایش نیز هشت کارگاه تخصصی نیز برگزار می شود.
اهداف دیگر این همایش اشتراک مساعی اندیشمندان، به اشتراک گذاشتن آخرین یافته های پژوهشی در سطح ملی، منطقه ای و ارائه آموزش های تخصصی در ارتباط با مسائل خاص محیط زیست و بهداشت محیط به شرکت کنندگان است.
 سومین همایش بین‌المللی و بیست و یکمین همایش ملی بهداشت محیط با حضو اساتید برجسته بین‌المللی و صاحب نظر در بحث آلاینده‌ها در زنجان آغاز شد ه و تا پنجشنبه 9 اسفند ماه ادامه خواهد یافت.

کد خبر 110984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha