کد خبر 111005
۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
شفاف سازی مسئولیت ها در راه آهن از ضرورت ها است

پرشین خودرو: قائم مقام راه آهن با اشاره به گذشت یک دهه خصوصی سازی در راه‌آهن تاکید کرد : اکنون شفاف سازی مسئولیت ها در راه آهن از ضرورت های اجتناب ناپذیر است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری در جلسه ای با حضور نمایندگان هیات رئیسه انجمن های حمل ونقل ریلی، مدیران کل بازرگانی داخلی و خارجی راه آهن، رئیس پلیس راه آهن تهران و جمعی از مدیران مناطق وستادی برگزار شد با بیان اینکه این شفاف سازی در بخشهای خصوصی یا دولتی متفاوت نیست، افزود: تشکیل دفتر تنظیم گری مقررات یکی از ابزارهای دستگاهی برای کمک به این شفاف سازی است .


عاشوری با اشاره به اینکه چنانچه قانون یا دستورالعملی برای شفاف سازی مسئولیت ها نیاز باشد از سوی این دفتر تدوین خواهد شد، اضافه کرد: در زمینه حق دسترسی گام های خوبی برداشته شده ، اما به اتمام نرسیده و لازم است در این زمینه جدی تر کار شود.

قائم مقام راه آهن با تاکید بر جایگاه بی طرفانه دفتر تنظیم گری مقررات گفت: از آنجایی که این دفتر مطالبات دو بخش خصوصی و دولتی را دنبال می کند، باید اطلاعات مربوط به اقدامات انجام شده در این زمینه در اختیار این دفتر قرار داده شود .

وی با اشاره به اینکه باید در مورد موضوعاتی مانند حق دسترسی، پروانه بهره برداری و خسارات متقابل هر دو طرف (راه آهن و بخش خصوصی) شفاف سازی انجام شود، گفت: موضوع واگن پول و استقرار واگن ها در ۵۰ ایستگاه از جمله مسائلی است که می طلبد بخش خصوصی آن را بررسی و راهکارهای خود را در این باره ارائه دهد.

ورود حاکمیتی راه آهن

از سوی دیگر عاشوری، ورود حاکمیتی راه آهن به برخی از مسائل را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: راه آهن برای همراهی با بخش خصوصی آمادگی کامل را دارد.

قائم مقام راه آهن با بیان اینکه استقرار نمایندگان بخش خصوصی در ایستگاه های اصلی راه آهن اقدامی هزینه بر محسوب می شود ، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد انجمن ها می توانند به اشکال مختلف برای خود منابع درآمدی ایجاد کنند و این امر می تواند هزینه های آنان را مدیریت کند.

عاشوری با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از خدمات شرکت های حمل و نقلی به راه آهن یا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ارائه می شود، افزود: تعریف عضویت در انجمن صنفی به مالک بودن منحصر نمی شود و هر چه انجمن بتواند گستره بیشتری از شرکت های حوزه ریلی را پوشش دهد، نماینده قوی تری برای این حوزه بوده و کمک بیشتری به راه آهن خواهد شد.

ایجاد شفافیت در قانون دسترسی آزاد بر شبکه حمل و نقل ریلی

همچنین در این جلسه سید مرتضی علی احمدی مدیر کل بازرگانی داخلی نیز از ایجاد شفافیت در قانون حق دسترسی و پرداخت خسارت خبر داد .

وی با اشاره به اینکه راه آهن بر اساس قانون دسترسی آزاد ( تبصره ۳ ماده ۸ ) مسئولیت سیر و سلامت ناوگان از زمان تحویل و صدور بازدید تست ترمزها بر عهده دارد ، افزود: اگر درآینده نزدیک بپذیریم که بایستی خساراتی را به واگن داران و صاحبان کالا بپردازیم این موارد باید در قراردادهای دسترسی آزاد وارد و در هیات مدیره تصویب شود .

وی بحث خسارت به واگن را جدا از بحث خسارت ناشی از سوانح دانست و اضافه کرد : نه تنها واگن داران بلکه در این زمینه باید خسارت صاحبان بار را هم در نظر بگیریم .

احمدی خاطر نشان کرد : در چند سال گذشته فرایند کامل از زمان وارد شدن خسارت به واگن یا سرقت را طراحی و دستور العمل را تشریح کرده ایم.

مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن از آماده سازی قرارداد حق دسترسی خبر داد و گفت: در این قرارداد رفتارهای تجاری، فنی و مالی راه آهن با شرکت های حمل و نقلی دیده شده و دستورالعمل آنها اخیراً به همه واحدها داده شده تا نظرات خود را در این باره بدهند.

احمدی با اشاره به اینکه بعد از تصویب هیات مدیره ، در مقابل خسارت ها، پرداخت صورت می گیرد افزود: راه آهن و شرکت های حمل و نقلی باید در بیمه مسئولیت خود این موارد را مد نظر داشته باشند تا اگر راه اهن در این زمینه مقصر بود از طرف شرکت بیمه خسارت پرداخت کرده و شرکت ها هم بتوانند از محل بیمه شرکت خود خسارت را دریافت کنند.

کد خبر 111005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha