کد خبر 111020
۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
معاملات بازار پایه فرابورس، محدود می شود

پرشین خودرو: معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران از عملیاتی شدن دستورالعمل جدید بازار پایه از خردادماه 98 خبر داد که بر اساس آن محدودیت های بیشتری برای معاملات این بازار در نظر گرفته می شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، بازار پایه فرابورس که گاهی از آن به عنوان «بازار برزخ» نیز نام برده می شود، به دلیل نداشتن محدودیت معاملات شرکت های بورسی، همواره تحت ریسک های شدید قرار داشته؛ به طوری که نوسان های زیادی را تجربه می کند.

نوسان های شدید بازار پایه و فعالیت نوسان گیران در این بازار که باعث از دست رفتن سرمایه افراد کم تجربه شده، مسوولان بازار سرمایه را بر آن داشته است که ابزارهای کنترلی مختلف و محدودیت هایی را برای معاملات این بازار در نظر بگیرد.

قرار است تازه ترین این محدودیت ها از بهار سال آتی به اجرا گذاشته شود.
بهنام محسنی درباره تغییرات نحوه معاملات این بازار در دستورالعمل جدید گفت: اکنون معاملات در تابلو ج بازار پایه، سه روز در هفته انجام می‌شود اما مطابق با دستورالعمل جدید سه تابلو 'زرد'، 'نارنجی' و 'قرمز' را داریم که در این تابلوها در تمام روزهای هفته امکان معامله وجود دارد.
وی افزود: در طبقه‌بندی جدید، تابلو الف در عمل حذف شده است. تابلو ب به تابلو 'زرد' تبدیل شده و تابلو 'نارنجی' نیز به جای تابلو ج فعالیت می‌کند.
«همچنین یک تابلو جدید با نام تابلو 'قرمز' ایجاد شده و شرکت‌هایی که حکم‌های ورشکستگی را دریافت کرده‌اند یا در حال انحلالند یا اینکه سه سال متوالی اطلاعات مالی خود را منتشر نکرده‌اند، در این تابلو درج می‌شوند».
وی توضیح داد: دامنه نوسان قیمت در مراحلی که معاملات به صورت پیوسته انجام می‌شود، دامنه قیمت پایانی روز قبل مثبت یک ریال خواهد بود. با این کار در عمل نوسان معاملات پیوسته گرفته می‌شود. ‌
به گفته محسنی، در تابلو زرد 2 روز در هفته، در تابلو نارنجی یک روز در هفته و در تابلو قرمز یک روز در ماه، امکان حراج قیمت وجود خواهد داشت. نکته مهم دیگر آن است که بعد از اجرا شدن دستورالعمل جدید، سفارش‌ها در بازار پایه نمایش داده نمی‌شود و مانند روش بوک‌بیلدینگ مظنه‌های خریدوفروش منتشر نمی‌شود.
بازار پایه فرابورس با هدف تسهیل ورود شرکت‌های سهامی عام به بازار سرمایه و سهولت در انجام معاملات آنها، راه اندازی شده است اما بسیاری از الزامات شرکت های بورسی درباره آنها رعایت نمی شود.
شرکت‌های بازار پایه، الزامی در ارائه پیش‌بینی بودجه ندارند و ارسال این اطلاعات بنا به نظر شرکت متغیر است.
بیشتر شرکت‌های سهامی عام که خواهان درج در بازار پایه اند با 2 مشکل عمده روبرو می‌شوند که شامل فقدان شفافیت و نبود اطلاعات سهامداران است.

کد خبر 111020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha