70درصد از تسهیلات 4000میلیاردی به قطعه سازان پرداخت می شود!

پرشین خودرو : با توجه به اوضاع مالی و افزایش هر روزه مطالبات قطعه سازان، باید از محل فروش جاری خودروسازان نیز سهمی برای مطالبات قطعه سازان در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو ، در حالی اظهارات اخیر برخی مدیران وزارت صمت و قطعه سازان مبنی بر اختصاص 100 درصد از تسهیلات 4 هزار میلیاردی به قطعه سازان بود که بنا به گفته یکی از فعالان بزرگ قطعه سازی کشور به رغم وعده های داده شده قرار است تنها 70 درصد از تسهیلات 4 هزار میلیاردی به قطعه سازان اختصاص یابد .

به گفته این عضو انجمن قطعه سازان ، بر اساس توافق بانک مرکزی و وزارت صمت قرار است 70 درصد از تسهیلات 4 هزار میلیاردی بر اساس لیستی که به بانک های عامل ارائه شده به قطعه سازان پرداخت شود.

رضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به شروط پیشنهادی قطعه سازان در خصوص حداقل مطالبات دریافتی ، گفت : بر اساس بخشی از شروط پیشنهادی در مذاکرات دولت و قطعه سازان حداقل رقم پرداختی 3 تا 4 میلیارد دلار بود که با تغییراتی به 800 میلیون دلار کاهش یافت و در ادامه با پی گیری و نامه مجلس و هماهنگی با بانک مرکزی پرداخت 4 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بابت مطالبات مصوب شد و پرداخت بخشی از این رقم از هفته گذشته به صنعت قطعه سازی که در حال احتضار آغاز شد.


تنها 70 درصد از مطالبات 120 روزه قطعه سازان با تسهیلات 4 هزار میلیاردی پرداخت می شود

وی گفت : در ادامه پس از توافق بانک مرکزی و تعیین سهمیه برای بانک ها ، بانک صنعت و معدن و تجارت در این جریان پیش قدم شدند و بر اساس توافقات از هقته گذشته تاکنون بخشی از مطالبات پرداخت شده و بنا است تا حداقل 70 درصد از مطالبات 120 روزه معوق توسط تسهیلات 4 هزار میلیاردی پرداخت شود .

به گفته وی تاکنون قطعه سازان حدود 30 درصد از نقدینگی تخصیصی را دریافت کردند و طی هفته آتی الباقی تسهیلات اختصاصی تا رقمی که در نظر گرفته شده پرداخت می شود.

 

رضا رضایی


30 درصد از نقدینگی تخصیصی به قطعه سازان پرداخت شد


این فعال در صنعت قطعه سازی کشور با اشاره به نتایج تزریق این تسهیلات بر جریان تولید خاطر نشان کرد : با اختصاص بخشی از این تسهیلات خوشبختانه صنعت قطعه سازی از بن بست خارج شد و با تزریق این میزان نقدینگی تولید قطعه سازان و در ادامه خودروسازان افزایش یافت.

رضایی افزود : در هفته جاری با سرعت بخشی به تولید برنامه تولید روزانه ایران خودرو به 2700 دستگاه و و سایپا به 2000 هزار دستگاه سایپا رسید.

وی تاکید کرد : تزریق این میزان نقدینگی تنها جلوی مرگ قطعه سازان را گرفت و جنانچه تا پایان سال تداوم نداشته باشند اوضاع قطعه سازان به کانال گذشته بازگشته و پیش از پایان سال شاهد بحران جدیدی در این صنعت خواهیم بود.

وی افزود : باید تزریق نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه سازان ادامه یابد و قطعه سازان در موعد مقرر 4 ماهه پول خود را دریافت کنند.

به گفته این عضو انجمن قطعه سازان در شرایطی هر روز به مطالبات 120 روزه قطعه سازان افزوده می شود که همچنان قیمت مواد اولیه در حال افزایش است و شرایط محیطی و فضای تولید و ارز دچار نوسانات جدی است.

رضایی در ادامه با اشاره اختصاص 20 درصد از تولیدات خودروسازان به فروش فوری ، گفت : با توجه به اوضاع مالی و افزایش مطالبات قطعه سازان، باید از محل فروش جاری خودروسازان نیز سهمی برای قطعه سازان درنظر گرفته شود.
 

خط تولید قطعه سازی


در اصلاح قیمت قطعه سازان موضوع درصد مطرح نیست / پرداخت مابه التفاوت قیمت مواد اولیه 6 ماه گذشته قطعه سازان

وی همچنین در خصوص موافقت خودروسازان با افزایش 70 درصدی قیمت قطعه سازان یاد آور شد : بر اساس این توافق قرار است تنها مابه التفاوت قیمت مواد اولیه پرداخت شود در حالی در 70 درصد تولید یک قطعه را قیمت مواد اولیه و 30 درصد آن مربوط به هزینه های دستمزد و دیگر هزینه های مستقیم و غیر مستقیم است که متاسفانه در 3 سال گذشته این رقم تغییری نداشته است.

وی افزود : بر اساس توافق خودروساز و قطعه سازان بنا است که ما به التفاوت قیمت مواد اولیه قطعاتی که 6 ماه قبل تحویل خودروسازان شده با ارائه مدارک قطعه سازان پرداخت شود که اگر این اتفاق عملی شود پرداخت این ارقام به سال آینده موکول خواهد شد.

این عضو انجمن قطعه سازان در پایان با اشاره به طرح افزایش 70 درصدی قیمت قطعه سازان خاطرنشان کرد : در اصلاح قیمت قطعه سازان موضوع درصد مهم نیست بلکه مقرر گردیده تا قطعه ساز براساس میزان مواد اولیه بکار رفته و افزایش قیمت آنها با ارائه مدارک مستند به خودروساز ، این هزینه را دریافت کنند.

کد خبر 111032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha