کد خبر 111125
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
درخواست ناجا از دولت برای تامین خودرو

جانشین فرمانده ناجا از دولت خواست که برای تامین ۱۵۰۰ خودروی گشت پلیس، نصب سامانه سپهتن روی خودروهای ناوگان حمل و نقل و نصب شش هزار دوربین ثبت تخلف رانندگی در معابر و جاده‌ها با پلیس همکاری کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، سردار سلیمانی با سخنرانی در چهاردهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا که صبح امروز (شنبه) در ستاد مرکزی ناجا برگزار شد، اظهار کرد: امروز پلیس اگر چه از ابزار و قدرت قانونی برخوردار است، اما گرفتار خود برتر بینی و ضعف در برابر مجرمان نشده است و طبیعی است که در این شرایط این نیرو در معرض هجمه دشمنان انقلاب اسلامی و هنجار شکنان و مجرمان قرار بگیرد.

جانشین فرمانده ناجا با تاکید بر این که پلیس در تمام دنیا مورد احترام مردم است، در این رابطه گفت‌: متاسفانه در طی یکی، دو سال اخیر شاهد هستیم که گروه‌هایی که در همه جبهه‌ها از انقلاب اسلامی شکست خورده‌اند در فرصت‌هایی که به دست می آورد به پلیس راهور که پلیس بدون اسلحه است، تعرض می‌کنند.

وی با اشاره به مواجهه یکی از بازیکنان سابق فوتبال با مامور پلیس راهور، اظهار کرد: صرف نظر از نام و فرد، در نیمه‌های شب مامور پلیس در حین انجام وظیفه به فردی که خلاف قانون عمل کرده بود تذکر داد، اما این فرد در مقابل قانون ایستادگی کرد و با عدم تمکین به دستور پلیس سعی در قانون گریزی داشت و مامور پلیس با صلابت وظایفش را انجام داد. آیا این که تخلفی در یک اتوبان خلوت را فیلمبرداری کرده و در معرض دید همگان قرار دهیم چیزی جز قانون گریزی است؟ پدیده‌ای اخیرا در جامعه به وجود آمده است و فکر می‌کنند که باید همه مسائل را در معرض دید عموم قرار دهند که باید با نگاه آسیب شناسانه به این موضوع پرداخته شود.

سلیمانی با تاکید بر این که باید از مامور پلیسی که بدون توجه به نام و نشان و با اعتماد به نفس کامل با تخلفات برخورد می‌کند، تقدیر شود، گفت‌: امیدواریم که همه مردم بدانند که ماموران پلیس جان و زمان خود را صرف تامین امنیت و سلامت شهروندان کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث و آمار مرگ و میر ناشی از تخلفات رانندگی اشاره کرد و در این رابطه خاطر نشان کرد: در سال ۸۵ زنگ خطری رخ داد و آن زنگ خطر افزایش تلفات رانندگی بود، چرا که ۲۸ هزار نفر در آن سال جان خود را از دست دادند. پس از آن بود که پلیس با بسیج همه امکانات و نیروهای خود و نیز پشتیبانی دیگر دستگاه‌ها، کاری کرد تا طی یک دهه و علی‌رغم افزایش تعداد خودروها و رانندگان شمار جانباختگان به ۱۶ هزار نفر در سال رسید و این یعنی کاهش ۴۱ درصدی است.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به این که از سال گذشته شاهد کمی افزایش در شمار جانباختگان هستیم، بیان‌ کرد: پیش از وقوع این مساله ما هشدار دادیم و در مکاتبات و دیدار با مسئولان مختلف نیز اعلام کردیم که به دلیل افزایش دو برابری تعداد خودروها، عدم پشتیبانی از پلیس راهور و نیز عدم توفیق در نصب، کمبود امکانات کنترلی و تجهیزات پلیس، امکان افزایش جانباختگان حوادث رانندگی وجود دارد و باید نسبت به این موضوع فکر اساسی انجام شود، در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و همین طور هم شد و در سال ۹۶ ــ ۹۷ روند کاهشی تلفات رانندگی متوقف شده و کمی نیز افزایش داشت که لازم است فکر اساسی در این زمینه انجام شود، چرا که بر اساس برنامه ششم باید تلفات حوادث رانندگی ۳۶ درصد کاهش یابد و این یعنی شمار کشته شدگان تا سه سال آینده باید ۲۰۰۰ نفر کمتر شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا نیز قرارگاه جهادی کاهش تلفات و تصادفات رانندگی با دستور فرمانده ناجا تشکیل شد، در این رابطه خاطر نشان کرد: تهیه اطلس تصادفات و شناسایی و تدوین طرح‌ها و برنامه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت.

سلیمانی در ادامه اظهارات خود در این همایش با اشاره به این که در همین راستا اطلس چند ساله تصادفات و علل وقوع آنها شناسایی شده است، در این باره توضیح داد: این موارد و اولویت‌ها برای کاهش تصادفات نیز در قالب قرارگاه جهادی کاهش تلفات حوادث رانندگی به فرماندهان استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به حضور نوبخت، در این مراسم، اظهار کرد: پروژه‌ سپهتن که شامل نصب ردیاب روی خودروهای ناوگان حمل و نقل و خودروهای سنگین است یک تکلیف قانونی است که باید طبق برنامه چهارم اجرا شود که این سامانه در حال‌ حاضر روی ۱۵ هزار خودرو نصب شده است و در نتیجه‌ از دی ماه سال گذشته تاکنون بیش از ۹۴ درصد تصادفات اتوبوس‌های بین شهری کاهش یافته است. خب این نشان دهنده این است که ما باید از این تجهیزات بیشتر بهره ببریم و من امیدوارم که به زودی این سامانه روی تمامی خودروهای ناوگان حمل و نقل که حدود ۵۰۰ هزار دستگاه در کل کشور است نصب شود. البته این تکلیف قانونی است و امیدواریم با همکاری آقای نوبخت این تجهیزات هر چه‌ سریع‌تر نصب شوند.

جانشین فرمانده ناجا ابراز امیدواری کرد که عزم ملی برای توسعه و تجهیز سامانه "سپهتن" وجود داشته باشد تا شاهد کاهش تلفات و حوادث رانندگی باشیم.

وی با اشاره به این که بحث کیفیت خودرو مساله‌ای نیست که یک روزه حل شود ، در این رابطه خاطر نشان کرد: امروزه بخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی ناشی از استحکام و مقاومت کم خودروها است. اما باید به این توجه کرد که پلیس چقدر در این زمینه می‌تواند نقش داشته باشد و من امیدوارم تمام دستگاه‌ها وارد شده و به وظایف خود عمل کنند.

سلیمانی به تفاهم میان پلیس، وزارت راه و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای نصب بیش از شش هزار دوربین ثبت تخلف در جاده‌ها اشاره کرد و گفت‌: امروزه تعداد این دوربین‌ها به 2000 نمی رسد، اما آمارهای ما نشان می‌دهد تعداد تخلفا ت و حوادث نیز کاهش داشته است و من امیدوارم که جناب آقای نوبخت تدبیری بیاندیشند و در نیمه نخست سال آینده مساله تجهیز خودروهای عمومی به سا مانه "سپهتن" و نیز نصب دوربین در جاده‌ها حل شود و اگر امکان نصب دوربین وجود نداشته است و نصب دوربین ثابت هزینه داشت به ما کمک کنید تا دوربین‌های لیزرگان سیار ‌ در اختیار ما قرار بگیرد.

وی تامین خودروی ۱۵۰۰ گشت پلیس را یکی دیگر از مطالبات پلیس از دولت بر شمرد و در این باره خاطر نشان کرد: ما پارسال هم گفتیم که ۱۵۰۰ گشت پلیس راه کم داریم و علت اصلی آن نیز نداشتن خودروی مناسب است. ما خودمان فکری برای نیروها می‌کنیم، اما باید خودرو تامین شود تا ماموران ما با گشت زنی بتوانند در کاهش تصادفات موثر واقع شوند که امیدوارم این موضوع نیز محقق شود.

جانشین فرمانده ناجا با تاکید بر این که ما در کنار دولت و در خدمت دولت محترم هستیم، گفت‌: امیدوارم که دولت به ما نیز کمک کند تا مطالباتمان را که در راستای خدمت به مردم و عمل به تاکید معظم کل قوا برای کاهش تصادفات و تلفات حوادث رانندگی است اجرایی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در تمامی استان‌های کشور مشکل تصادفات جدی نیست، گفت‌: حدود ۱۳ استان دارای بیشترین تصادفات رانندگی هستند که ما امیدواریم مورد توجه و اولویت قرار گیرد و اگر مسئولان به میدان بیایند و مشکلات شهر و مناطق حادثه خیز آنها رفع شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. به عنوان مثال ما در کشور 5400 نقطه حادثه خیز در کشور داریم که ۱۵۸۵ نقطه آنها از نقاط بحرانی است و البته 1100 نقطه نیز در ۳۰ کیلومتری شهرها است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 111125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha