اختصاص 70درصد تسهیلات 4000میلیاردی به قطعه سازان با سخنان وزیر مغایرت دارد!

پرشین خودرو: بر اساس گزارش وزیر صنعت در کمیسیون صنایع مجلس کل مبلغ 4 هزار میلیارد تومان باید در اختیار قطعه سازان قرار گیرد بنابراین طرح اختصاص 70 درصد این مبلغ به قطعه سازان با سخنان وزیر مغایرت دارد.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: تزریق تمام 4000 میلیارد تومان فقط مدت کوتاهی مشکلات قطعه سازان را مرتفع می کند از این رو باید نگران 3 ماه آینده بازار خودرو بود و در صورتی که فکر اساسی برای تامین منابع مالی قطعه سازان در ماههای آتی نشود در تابستان سال آینده شاهد بحران و مشکلاتی در بازار خودرو خواهیم بود.

رضا انصاری، همچنین با اشاره به تشدید مشکلات بازار خودرو در هفته های اخیر گفت: جلساتی که این روزها در دولت و کمیسیون های تخصصی مجلس برگزار می شود بدون شک تاثیر چندانی در رفع مشکلات بازار خودرو نخواهد داشت چرا که مسائل بازار خودرو با این گونه ای جلسات قابل حل نیست.

وی تاکید کرد : تنها راهکار اورژانسی در شرایط کنونی بازار خودرو ، افزایش ظرفیت تولید خودرو در درون صنعت و مدیریت بازار ارز در بیرون صنعت خودرو است اما در بلند مدت راهی جز اصلاح مالکیت بنگاههای خودروسازی وجود ندارد.


رضا انصاری

افزایش تولید و مدیریت بازار ارز 2 راهکار درونی و بیرونی برای ثبات بازار خودرو

وی با توجه به دو عوامل درونی و بیرونی اثر گذار در صنعت خودرو افزود : در شرایط فعلی بخشی از مشکلات بازار خودرو مربوط به درون حوزه صنعت خودرو و بخشی نیز به عوامل بیرونی صنعت خودرو است که عمدتا در اختیار حوزه وزارت صمت و مدیران صنعت خودرو نیز نیست.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد : به عنوان مثال سیاست های ارزی کشور و نوسانات بوجود آمده در این حوزه یک عامل تاثیر گذار در همه صنایع به خصوص صنعت خودرو است که به تبع بازار خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داد از این رو یکی از مشکلات اساسی بازار خودرو همین نوسانات ارزی است که در طول یک سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کردیم.

انصاری همچنین با اشاره به نقش عوامل خارج از حوزه صنعت بر بازار خودرو یاد آور شد : برای اینکه تلاطمات در بازار خودرو از بین برود باید در حوزه ارزی شاهد ثبت باشیم ضمن اینکه باید تمام تدابیر و راهکارها در جهت افزایش ظرفیت تولید خودروسازان باشند.

به گفته وی در چند ماه اخیر به دلیل مسائل ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم های صنعت خودرو ، تولید خودروسازان به شدت افت کرد و با این شرایط عرضه به بازار کاهش و با نوسان نرخ ارز تقاضا افزایش یافت و این اوضاع باعث شد که بازار خودرو به هم بریزد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با اشاره به برنامه و راهکار وزارت صنعت مبنی بر اختصاص 20 درصد از ظرفیت تولید خودروسازان به فروش فوری ، گفت : با افزایش تولید خودروسازان و عرضه 20 درصد از ظرفیت تولیدات روزانه خودروسازان به بازار تا پایان سال روند تقاضا در بازار تا حدودی کنترل گردیده و بازار خودرو به ثبات خواهد رسید.

انصاری با اشاره به مشکلات مربوط قطعه سازان در تامین قطعات و تولید خودروسازان خاطر نشان کرد : یکی از راهکارها تامین قطعات است که متاسفانه در ماههای اخیر این جریان مشکلات زیادی را برای قطعه سازان ایجاد کرد به طوری که یکی از اساسی ترین مشکل قطعه سازان در این مدت مطالبات آنها از خودروسازان است که موجب کاهش توان مالی در این صنعت شد.


باید فکر اساسی برای تامین منابع مالی قطعه سازان در ماههای آتی نشود


وی خاطرنشان کرد: با تسهیلات 4 هزار میلیاردی که بخشی از آن به قطعه سازان تزریق شده است به نظر می رسد تا حدودی مشکل نقدینگی این صنعت برای تامین مواد اولیه و تولید قطعات برای تحویل به خودروسازان حل خواهد شد و تا مدت کوتاهی افزایش تولید خودروسازان ادامه خواهد داشت اما باید نگران 3 ماه آینده بازار خودرو بود چرا که این رقم 4 هزار میلیارد تنها چند مدت کوتاهی مشکلات را مرتفع می کند و چنانچه فکر اساسی برای تامین منابع مالی قطعه سازان نشود به نظر می رسد در تابستان سال آینده مجددا شاهد مشکلاتی در بازار خودرو باشیم.

کد خبر 111203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha