کد خبر 111281
۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
چگونه خودروی CNG سوز امن تهیه کنیم؟

پرشین خودرو: نکات مفید و اطلاعات لازم در خصوص اینکه چه کنیم تا خودروی CNGسوز امن و مطئمنی برای خود تهیه کنیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، در کشور ما خودروهای دوگانه‌سوز یا به عبارتی CNG سوز به دو روش کلی تولید کارخانه‌ای و یا تبدیل‌ کارگاهی وجود دارند. خودروهای تولید کارخانه‌ای به دو صورت موتور پایه گازسوز و یا پایه بنزین‌سوز هستند که غالباً در این نوع خودروها از کیت‌های نسل چهارم با قابلیت سازگاری بیشتر برای بالابردن راندمان، استفاده می‌شود.


از محاسن دیگر خودروهای تولید کارخانه‌ای جانمایی مناسب‌تر مخزن و ادوات سیستم گاز است. خودروهایی که بنزین سوز بوده و طی فرایندی با نصب کیت و مخزن در کارگاه‌های مجاز به سیستم دوگانه‌سوز مجهز می‌شوند را تبدیل‌کارگاهی می‌نامند. یکی از عوامل نارضایتی در مشتریان این دسته از خودروها، پایین بودن پیمایش و قدرت موتور در خودروهای تبدیل‌ کارگاهی، نسبت به تولید کارخانه‌ای است. اگرچه علت این تفاوت به خاطر سرمایه‌گذاری و تحقیقات وسیع در واحدهای R&D و همچنین استفاده از کیت‌های نسل جدید در کارخانجات خودروساز بوده، ولی می‌توان خودروهای تبدیل‌کارگاهی را نیز تا حدودی ارتقاع و مصرف آنها را بهینه کرد.

نکته قابل توجه برای خریداران و یا مالکان خودروهای گازسوز تبدیل‌کارگاهی؛ حتماً از صحت استاندارد بودن تجهیزات منصوب روی خودرو مخصوصاً مخزن آن اطمینان حاصل نمایند. همانطور که در تصویر روند تولید و تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز موجود در ایران نمایش داده شده، مسیری که با خط‌چین قرمز مشخص شده مسیر غیراستاندارد (غیرمجاز) تبدیل خودروها به سیستم دوگانه‌سوز است که استفاده از این خودروها بسیار خطرناک است.
 

خودرو

 


چگونه از سلامت خودروی گازسوز مطمئن شویم؛ تشخیص اصالت در خودروهای تبدیل‌کارخانه‌ای با رویت واژه "دوگانه‌سوز" در کارت و مدارک خودرو معلوم می‌گردد. با توجه به اینکه در مدارک خودروهای تبدیل‌کارگاهی نشانی از خودروی دوگانه‌سوز یافت نمی‌شود، لذا برای تشخیص اصالت این دسته از خودروها مالک خودرو با مراجعه به مراکز مجاز خدمات خودروهای دوگانه‌سوز مورد تأیید اتحادیه سوخت‌های جایگزین و قطعات وابسته از صحت تبدیل خودرو مطلع گردد. ولی باید توجه داشت که هر خودرو تبدیل‌کارخانه‌ای و تبدیل‌کارگاهی می‌بایست دارای برگه معاینه‌فنی از مراکز مربوطه باشند.

* نکته مهم؛ اگر قصد خرید خودرو دوگانه‌سوز را داشتید، علاوه بر رعایت نکات فوق، حتی در صورت داشتن گواهی معاینه‌فنی، بازبینی مجدد تجهیزات مخصوصاً مخزن توسط متخصص در مراکز ذیصلاح ضروری است.

کد خبر 111281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha