پلیس پاکستان هزاران لیتر بنزین قاچاق ایرانی را توقیف کرد

پرشین خودرو: اینترنشنال نیوز پاکستان روز دوشنبه از شهر سوکور گزارش داد که پلیس این کشور موفق شد هزاران لیتر بنزین ایرانی قاچاق شده از کویته به کراچی را توقیف و مصادره کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، پلیس شهرهای جنوبی 'لارکانا' و 'جاکوب آباد' این کشور امروز موفق شد در یک عملیات مشترک هزاران لیتر بنزین قاچاقی از مقصد ایران را که از کویته به کراچی حمل شده و در پمپ بنزین بازار 'کَندکوت' توزیع می شد را توقف و مصادره کنند.

این گزارش بدون اشاره به حجم دقیق محموله های قاچاق، نوشت: بطور نمونه در پنج تانکر از این محموله های قاچاق، 15 هزار لیتر بنزین ایرانی بطور غیرقانونی وارد کراچی شد که صبح امروز توقیف شد.
پلیس همچنین یک تانکر بنزین دیگر را توقیف و پس از دستگیری راننده آن به نام 'عبدالله بروحی'، او را برای بازجویی بیشتر به پلیس گمرک تحویل داد.
 19 بهمن ماه بود که دولت پاکستان 15 پمپ بنزین که سوخت قاچاق از ایران را در کویته توزیع می کردند را مهر و موم کرد.
در عین حال گمرک مرزی پاکستان نیز کامیونی با محموله 6 هزار و 350 کیلوگرم خشکبار و اجناس ایرانی از جمله تایرهای کهنه و نو، تجهیزات جوشکاری و صفحه‌های خورشیدی قاچاق را توقیف کرده بود.
به خاطر کاهش ارزش برابری ریال با ارزهای خارجی، بنزین ایران برای مصرف‌کنندگان غیرایرانی بسیار ارزان‌ تمام می‌شود و همین امر پدیده قاچاق سوخت به کشورهای همسایه را رونق داده است.
ماه گذشته نیز یک تانکر سوخت حامل بنزین قاچاق ایران با یک اتوبوس در نزدیکی کراچی تصادف کرده بود. در این تصادف دستکم 27 نفر کشته شدند.
بیش از 90 درصد از سوختی که از مرزهای سیستان و بلوچستان به پاکستان قاچاق می‌شود، از عمق کشور یا استان‌های کرمان و یزد و اصفهان و تهران و قم حتی استان‌های دور‌تر به این کشور می‌رسند؛ به گونه ای که ماهانه بیش 150میلیون لیتر فقط گازوئیل ایران از طریق مرزنشینان به پاکستان و افغانستان قاچاق می‌شود.
براساس گزارشات، قاچاق 20 لیتر بنزین از ایران به پاکستان و افغانستان به طور متوسط 14 دلار، به ترکیه 21 دلار و به عراق 11 دلار سود دارد.
چندی پیش بود که محمد محبی، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان گفته بود: تا زمانی که نیاز پاکستان و افغانستان به سوخت ایران از راه قانونی برآورده نشود، قاچاق ادامه خواهد یافت.
به گفته وب، در برخی از نقاط مرزی با افغانستان، قاچاقچی‌ها برای ارسال سوخت، حتی لوله‌کشی کرده‌اند.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز به تازگی نسبت به تداوم قاچاق سوخت هشدار داده و گفته اگر قاچاق سوخت ادامه پیدا کند، ناچار می‌شویم بنزین وارد کنیم.

کد خبر 111343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha