پایان تعطیلی بزرگ‌ترین ترمینال مسافری دریایی کشور

پرشین خودرو: کشتی کروز تایکو با خطوط مسافری چابهار ــ مسقط و چابهار ــ کراچی قرار است به تعطیلی دوساله بزرگ‌ترین و مجهزترین ترمینال مسافرت دریایی ایران در بندر شهید کلانتری چابهار خاتمه دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، مراودات قومی و سفرهای زیارتی-سیاحتی 7 میلیون بلوچ ساکن پاکستان و یک میلیون در عمان، بهانه‌ای قابل توجیه از نظر اقتصادی بود تا آبان ماه 95 بزرگ‌ترین و مجهز‌ترین پایانه مسافرت دریایی ایران در جنوب شرق ایران، بندر شهید کلانتری چابهار، افتتاح شود؛ جایی که با بندر مسقط عمان 4 ساعت و با بزرگ‌ترین بندر پاکستان، کراچی، 10 ساعت فاصله دریایی دارد. مسیری کوتاه برای بلوچ‌های عمان و امن برای بلوچ‌های پاکستان.



در ایران سه ترمینال مسافرت دریایی، یکی در بندر عباس، دیگری در خرمشهر و آخری در بندر چابهار است که به گواه سازمان بنادر پایانه چابهار هم‌مجهزتر و هم‌بزرگ‌تر است. پایانه مسافرت دریایی بندر شهید کلانتری چابهار در محوطه‌ای به مساحت 10 هزار مترمربع و زیربنای 4000 مترمربع با ظرفیت پذیرش حداقل 600 مسافر ورودی و خروجی به صورت همزمان و 6 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی به بهره‌برداری رسید و نخستین خط دریایی ایران-عمان نیز هم‌زمان با افتتاح این ترمینال راه‌اندازی شد؛ قرار بود خط دریایی چابهار-کراچی راه‌اندازی شود تا چابهار طلایه‌دار اشاعه فرهنگ مسافرت‌های دریایی باشد.

خط دریایی چابهار-مسقط هرچند در ابتدا با توجیه کامل اقتصادی برای جابه جایی حداقل بلوچ‌های دو طرف بیان می‌شد اما 4 ماه پس از راه‌اندازیش در فروردین 96 به‌دلیل آنچه توجیه‌ناپذیر بودن اقتصادی از سوی سرمایه‌‌گذار عنوان شد خوابید و خط چابهار-کراچی هم هرگز راه‌اندازی نشد. حالا در آستانه 2 سالگی تعطیلی بزرگ‌ترین ترمینال مسافرت دریایی ایران، قرار است کشتی تایکو که به همت یک سرمایه‌گذار خصوصی خریداری شده، جانی دوباره به ترمینال مسافرت دریایی چابهار بدهد و علاوه احیای خط چابهار-مسقط، چابهار-کراچی را هم راه‌اندازی کند.
 

چابهار


مقدمه‌ی این رونق دوباره پاکستان پیگیر شده است؛ وزارت بنادر و کشتیرانی پاکستان بارها بر راه‌اندازی خط دریایی چابهار-کراچی به‌دلیل امن بودن مسیر تاکید کرده بود؛ از جمله در سال 2014 این وزارت خانه بر راه‌اندازی سرویس دریایی میان ایران و پاکستان به دلیل ناامن بودن مسیر ایالت بلوچستان پاکستان به ایران در پی موج گسترده حملات تروریستی از قبیل انفجارهای بمب، انتحاری و یورش شبه نظامیان و جابه جایی امن زوار از سرویس دریایی اربعین تاکید کرده بود.

به گواه سازمان اوقاف و امور خیریه هم ماهانه بین 15 تا 20 هزار زائر پاکستانی برای زیارت مشهد و قم و هم‌چنین تشرف به کربلا وارد سیستان و بلوچستان می‌شوند که عمده آنان از طریق مرز میرجاوه وارد می‌شوند؛ هم‌چنین به گواه کمیته مردمی خدمت‌رسانی به زائران اربعین سیستان و بلوچستان، اربعین 97، حدود 35 هزار زائر پاکستانی از طریق میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شدند که با توجه به حجم بالای زوار و هم‌چنین امکانات محدود مرز خدمت رسانی در مرز میرجاوه با مشکل مواجه شد.

میرحاصل خان بزنجو وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان یک‌سال پیش-فروردین 97- در دیدار با عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی گفت: در نشست دو طرفه درباره چند پیشنهاد به بحث و بررسی پرداختیم که یکی از آن افتتاح خطوط دریایی مسافربری میان بنادر چابهار و کراچی است. ما فرآیند آن طرح را آغاز کرده‌ایم درحالی که طرف ایرانی نیز فرآیند مرتبط با خود را تکمیل کرده است. پاکستان نیز به زودی فرآیند مرتبط با خط دریایی چابهار-کراچی را تکمیل خواهد کرد.

وزیر سابق راه و شهرسازی ایران نیز در این نشست گفت: قرار شد دولت پاکستان برنامه های خود را در این خصوص و نوع کشتی و ظرفیت آن را به طرف ایرانی اعلام کند تا تهران نیز زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر فراهم کند.

 

بندر دریا




70 میلیارد تومان برای خرید کشتی تایکو سرمایه‌گذاری شده است

حالا زیرساخت‌ها فراهم شده، کشتی‌ خریداری شده و احتمالا نوروز 98 سفرهای دریایی آغاز می‌شود؛ سرمایه‌گذار راه‌اندازی خط مسافری چابهار-مسقط و چابهار-کراچی می‌گوید: کشتی مسافری تایکو مدل 2016 از نوع کروز‌های اصطلاحا رو-رو شیپ است که سازنده آن شرکت برند کشتی‌سازی هیوندای کره جنوبی است؛ این کشتی برای مسیر چابهار خریداری شده است و درحال رایزنی و گرفتن‌ مجوزها برای خروج از مبدا و ورود به آب‌های ایران است.

مسعود اکبرپور بازرگانی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه کشتی تایکو تمامی استاندارهای روز دریایی را دارد، می‌افزاید: این کشتی مسافری با ظرفیت 220 نفر و 38 تا 40 خودرو، با سرعت میانگین بالای 32 گره دریایی، مسیر چابهار-عمان را کمتر از 4 ساعت و چابهار-کراچی را کمتر از 10 ساعت می‌پیماید؛ کشتی از نوع مسافری صندلی‌دار است، به‌روزترین امکانات را دارد و مجهز به صندلی‌های وی آی آپی، معمولی، بوفه و رستوران و هم‌چنین عرشه و رخی بسیار زیباست.

وی تصریح می‌کند: تاکنون 75 میلیارد تومان برای خرید این کشتی و راه‌اندازی این دو خط سرمایه‌گذاری شده است و قرار این سرمایه‌گذری با ارایه یک پکیچ کامل اقامتی، حمل و نقل و تفریحی به بیش‌از 100 میلیارد تومان برسد.

این سرمایه‌گذار گردشگری ادامه می‌دهد: پکیج گردشگری ما برای ماندگاری و توجیه‌پذیر شدن خط دریایی چابهار-مسقط و چابهار-کراچی صرفا محدود به حمل و نقل نیست، ما در حال ساخت یک هتل مجهز نیم‌ دایره (هلالی) در پیکیره گردشگری منطقه آزاد چابهار هستیم که شامل یک مجموعه اقامتی-تفریحی و کمپینگ به ارزش بیش‌از 30 میلیارد تومان می‌شود.

اکبرپور تاکید می‌کند: دلیل عمده تعطیل شدن خط دریایی قبلی، ارائه خدمات گردشگری صرفا در حوزه حمل و نقل بود که قاعدتا و بنا به منطق سرمایه‌گذاری توجیه ندارد، ما برای اینکه خط پایدار بماند، توجه‌پذیر شود و ترمینال مسافری سرپا باشد، یک بسته گردشگری که شامل اقامت، تفریح و سفر دریایی با یک کشتی لوکس می‌شود را به گردشگر ارائه خواهیم داد.

پیش‌بینی ما نوروز 98 است

وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی ما بر راه‌اندازی خط‌های دریایی با ورود کشتی خریداری شده به آب‌های ایران در نوروز 98 است، ما تلاش خود را برای گرفتن مجوزهای خروج از کشور مبدا انجام می‌دهیم ولی احتمال تاخیر در برنامه‌ریزی وجود دارد. ساخت هتل هلالی و مجموعه اقامتی-تفریحی مکمل خط نیز از اردیبشت‌ماه سال آینده آغاز می‌شود و با برآورد مشاور و پیمانکار، 18 ماه بعد به‌بهره‌برداری خواهد رسید.

این سرمایه‌گذار می‌گوید: در فاز اول راه‌اندازی خط، برای یک دوره سه‌ماهه سفرهای هفتگی خط چابهار-مسقط-چابهار و چابهار-کراچی-چابهار آغاز می‌شود و پس از آن‌ برنامه خط دریایی توسعه می‌یابد و به بنادر داخلی و خارجی خلیج فارس هم خطوط دریایی مسافری از چابهار راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: ما در 5 سال آینده با نقل و انتقالاتی که هم‌اکنون از خلیج فارس به عمان درحال انجام است، شاهد سرمایه‌گذاری های کلان در حوزه عمان و بنادر کنارگذر آن خواهیم بود چراکه تاریخ انقضا بنادر حاشیه خلیج از جمله بنادر امارت گذشته است و به دلیل تحولات سیاسی-اقتصادی حاضر و پیش‌رو، سرمایه‌گذاری‌ها در حال آمدن به عمان است؛ علاوه بر این‌ها، روند بررسی آمار به ما می‌گوید، چابهار در چندسال اخیر با رشدی صعودی در جذب گردشگر و مسافر مواجه بوده‌است که همه این‌ها سرمایه‌گذاری ما را قابل توجیه‌تر می‌کند.

هرچه باشد؛ بزرگ‌ترین ترمینال مسافرت دریایی ایران، اوایل سال آینده با کشتی تایکو از تعطیلی 2 ساله در می‌آید و مسیری جذاب برای گردشگران داخلی و کوتاه، باصرفه و صدالبته امن را برای 8 میلیون بلوچ کشورهای همسایه، پاکستان و عمان ایجاد می‌کند که سالانه هزاران بار برای دید و بازدید‌های قومی و سفرهای زیارتی و سیاحتی به ایران می‌آیند.

کد خبر 111382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha