نیمی از ظرفیت بندری ایران برای ترانزیت منطقه استفاده نمی شود

پرشین خودرو: معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: مجموع ظرفیت بنادر ایران 230 میلیون تن است، اما تنها نیمی از این ظرفیت برای حمل و نقل و ترانزیت بار در بین کشورهای منطقه و عضو اکو مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، «محمدعلی حسن زاده» روز چهارشنبه در پنجمین نشست روسای مراکز دریایی کشورهای عضو اکو در تهران افزود: حمل و نقل یکی از عوامل موثر در توسعه و رشد اقتصادی کشورها و عاملی مهم در ارتقای تولید ناخالص ملی آنهاست؛ به طوری که ارتباطات تجاری بین کشورهای منطقه بدون توسعه حمل و نقل موثر معنا نخواهد داشت.

وی برخی اشتراکات بین کشورهای عضو اکو را یادآور شد و گفت: موقعیت استراتژیک خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز، مشترکات دینی و تاریخی و همچنین توسعه حمل و نقل ترکیبی می تواند پتانسیل بالایی برای توسعه 10 کشور عضو اکو با بیش از 460 میلیون نفر جمعیت فراهم کند.

حسن زاده یادآور شد: وجود منابع سرشار انرژی در برخی از این کشورها پتانسیل خوبی برای ارتقای ارتباطات اقتصادی است.
به گفته این مقام مسئول، تجارت و ارتباطات اقتصادی این کشورها نیازمند توسعه زیرساخت های حمل و نقل است و توافقنامه چابهار بین کشورهای ایران، هند و افغانستان یکی از آخرین اقدام ها در این زمینه است.
وی اظهار داشت: حمل و نقل ترکیبی در سال های گذشته در بین کشورهای عضو اکو رشد نیافته و رفع این نقیصه نیازمند ایجاد چارچوب های قانونی لازم است تا زمینه برای فعالیت شرکت های چند ملیتی و بین المللی فراهم شود.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: این مهم موجب ایجاد درآمد، سرمایه و ارزش افزوده برای این کشورها خواهد شد.
وی تاکید کرد: باید فرایند های اداری و حقوقی بین کشورهای همسایه و عضو اکو را تسهیل کرد؛ همچنین قوانین و مقررات موثری را وضع و موانع تعرفه ای را از میان برداشت.
اکو یک سازمان منطقه ای دولتی محسوب می شود که در سال 1985 از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاری های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد. اکو در واقع جانشین سازمان همکاری منطقه ای برای توسعه ( RCD) است که از سال 1964 تا 1979 موجودیت داشت.
اکو در سال 1992 هفت کشور جدید شامل افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را به عضویت پذیرفت.

کد خبر 111475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha