کد خبر 111490
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
ایران، مسیر ترانزیت کالاهای پاکستانی به اروپا

پرشین خودرو: وزیر راه آهن پاکستان ضمن تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های ریلی این کشور با ایران، معتقد است شبکه ریلی ایران می تواند مسیر ترانزیتی مناسبی برای صدور کالاهای پاکستان به مقصد اروپا و آسیای میانه باشد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، «شیخ رشید احمد» وزیر راه آهن پاکستان که برای شرکت در مراسم افتتاح راه آهن قزوین – رشت و دیدار با مقامات بلندپایه کشورمان به ایران آمده، به تشریح دیدگاه ها و برنامه های اسلام آباد برای همکاری ریلی با ایران پرداخت.

وی معتقد است: ضروری است که تهران و اسلام آباد برای توسعه خطوط ریلی «تفتان – کویته» و «چابهار- گوادر» دست به دست یکدیگر داده و همکاری هایی مساعد در این زمینه داشته باشند

وزیر راه آهن پاکستان در پاسخ به این پرسش که «آیا پاکستان تمایل دارد کالاهای صادراتی خود را از این مسیر به سمت اروپا و آسیای میانه ارسال کند؟» می گوید: «قطعا، چرا که نه».

به عنوان وزیر راه آهن کشوری که از شبکه ریلی گسترده ای برخوردار است و راه آهن نقشی حیاتی در اقتصاد آن ایفا می کند، بفرمایید همکاری های ریلی ایران و پاکستان به عنوان دو قطب مهم منطقه چقدر می تواند برای توسعه همکاری های دو کشور و کمک به توسعه منطقه حائز اهمیت باشد؟
** احمد: ما خواهان گسترش روابط دوجانبه هستیم و باید گفت که در 70 سال گذشته به خوبی از زمان استفاده نکرده و وقت زیادی را هدر داده ایم. ما به عنوان دو کشور برادر، همسایه و هم مرز و با توجه به حجم زائران و مسافرانی که بین دو کشور در رفت و آمد هستند، نیاز مبرم به گسترش روابط ریلی داریم.
بنابراین، ضروری است که تهران و اسلام آباد برای توسعه خطوط ریلی «تفتان – کویته» و «چابهار- گوادر» دست به دست یکدیگر داده و همکاری هایی مساعد در این زمینه داشته باشند و از ظرفیت های موجود در دوکشور در راستای تحقق این امر به نحو مطلوب استفاده کنند.

سطح کنونی همکاری های ریلی میان ایران و پاکستان را چگونه ارزیابی می کنید؟
** احمد: پاکستان بعد از گذشت 70 سال در حال راه اندازی خطوط حمل و نقل جدید است که شامل قطارهای مسافربری و همچنین مجموعه ناوگان اتوبوسرانی می شود. مناقصه در این خصوص در تاریخ 26 مارس (فروردین 98) آغاز می شود و در مذاکراتی با طرف ایرانی، درخواست شد تا ایران نیز دراین مناقصه شرکت کند؛ طرف ایرانی نیز برای شرکت در مناقصه و همکاری در این زمینه اطمینان داد.
افزون بر این، از مسئولان ایرانی درخواست شد تا در زمینه ارائه خدمات ریلی استاندارد و مطلوب بین زاهدان و تفتان نیز از جانب ایران سرمایه گذاری صورت بگیرد که آنها قول مساعد در این زمینه را دادند؛ در واقع خط ریلی بین تفتان و زاهدان بسیار وسیع و در حدود 700 کیلومتر است، بنابراین جای کار بسیار زیادی برای هر دو کشور در جهت راه اندازی آن وجود دارد.

با توجه به اینکه در شرایط کنونی تقریبا و در بهترین حالت، فقط هفته ای یک بار شاهد تردد قطار باری بین دو کشور هستیم، آیا شرایط فعلی را راضی کننده می بینید؟
** احمد: میزان تردد به این اندازه در واقع بسیار کم است و دلیل این امر نیز وضعیت نامناسب خطوط ریلی بین کویته و زاهدان است. من 14 سال گذشته نیز وزیر راه آهن پاکستان بودم در آن زمان نیز وضعیت به همین شکل بود و تاکنون پیشرفتی در بهبود وضعیت این خطوط صورت نگرفته است؛ در واقع مسئولان در این زمینه اقدام مناسبی انجام نداده اند. اگرچه باید گفت که در حال یافتن سرمایه گذار و به مناقصه گذاشتن این طرح هستیم و از ایران برای شرکت در این مناقصه دعوت به عمل آورده ایم.

توسعه همکاری های ریلی نیازمند چه ملزوماتی است و دولت جناب آقای عمران خان چه برنامه هایی برای گسترش همکاری های ریلی با ایران دارد؟
**احمد: راه آهن نقش بسیار بزرگی در توسعه روابط ایران و پاکستان ایفا می کند و با توجه به محدود بودن خطوط کشتیرانی بین طرفین و بالانبودن روابط تجاری دو کشور باید گفت که تنها راه آهن می تواند در این زمینه کارگشا باشد. از طرفی با توجه به حجم گسترده زائرانی که به ایران سفر می کنند، توسعه خطوط راه آهن بین دو کشور در نزدیکی ایران و پاکستان نقشی موثر دارد.
در خصوص برنامه های نخست وزیر پاکستان دراین ارتباط نیز باید گفت که وی قطعا در این زمینه برنامه هایی را در دست اجرا خواهند داشت. چنانچه مستحضر هستید من در سفر کنونی خود حامل پیغامی از جانب نخست وزیر پاکستان برای رئیس جمهوری و رهبر انقلاب اسلامی ایران هستم.

در این ملاقات گفتگوهای شما حول چه محور هایی خواهد بود؟
** احمد: دیروز با «محمد اسلامی» وزیر راه و شهر سازی ایران گفتگویی بسیار مثبت و سازنده در زمینه راه آهن و روابط ریلی دو کشور داشتم و عمده ملاقات ها و دیدارهای من در این سفر سه روز نیز حول محور راه آهن و خطوط ریلی خواهد بود.
در ملاقات با رهبر انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری ایران نیز ضمن ارائه پیغام نخست وزیر پاکستان به محضر ایشان، در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و جهانی به گفتگو خواهم نشست.

آیا در دیدارهای مذکور قراردادی نیز بین طرفین به امضا خواهد رسید؟
** احمد: هم اکنون در حال تبادل تیم های فنی و تخصصی بین دو کشور برای بررسی ابعاد و زمینه های موجود در جهت ایجاد ساختارهای لازم در این خصوص هستیم و گفت و گو در این راستا همچنان جریان دارد.

آیا شما برنامه ای برای احداث خط آهن از گوادر پاکستان به چابهار دارید؟
**احمد: بله اما باید گفت که برای راه اندازی این خط سهم پاکستان تقریبا 40 کیلومترو سهم ایران چیزی حدود 100 تا 125 کیلومتر است؛ بنابر این گفت و گوها بین طرفین در این خصوص درجریان است و طبق برنامه هایی که دولت پاکستان در دست اقدام دارد، این پروژه تا پنج سال آینده به مرحله تکمیل خواهد رسید.

ایران به پیشرفت های خوبی در زمینه حمل و نقل ریلی و حتی ایجاد شبکه های ریلی درون شهری و مترو دست یافته است. آیا فکر می کنید این ظرفیت از سوی ایران می تواند زمینه برای برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور باشد؟
**احمد: قطعا، نقش بسیار مهمی می تواند در این زمینه ایفا کند.

مسیر ریلی قزوین - رشت در کریدور شمال - جنوب چه نقشی می تواند در تعاملات منطقه ای بین کشورهای همسایه داشته باشد؟
** احمد: درواقع این مسیر ریلی نقش و جایگاهی ویژه در روابط ایران و آذربایجان دارد. اما در گسترش روابط ایران و پاکستان همان مسیرهای ریلی «کویته- گوادر» «چابهار- گوادر» و «کویته-تفتان» است که از اهمیت ویژه ای برای دو کشور برخوردار است و منفعت بخش خواهد بود.

آیا پاکستان تمایل دارد کالاهای صادراتی خود را از این مسیر به سمت اروپا و آسیای میانه ارسال کند؟
**احمد: قطعا، چرا که نه.


با توجه به نقش احداث خط آهن زاهدان- چابهار در توسعه حمل و نقل ریلی ایران و پاکستان آیا شما تمایلی به سرمایه گذاری در احداث این خط آهن دارید؟
** راه اندازی این مسیر نقش بسزایی در نزدیکی ایران و پاکستان دارد اما در واقع با توجه به وضعیت اقتصادی پاکستان باید گفت که ما برای راه اندازی خطوط حمل و نقل جدید در خود پاکستان نیز از دیگران قرض گرفته ایم. بنابراین اگر سرمایه گذاری مشترک باشد می توان در آن سهم داشت، در غیر این صورت انجام این امر مشکل به نظر می رسد.

کد خبر 111490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha