تحریم ها، سوء مدیریت های چند ساله در صنعت خودرو را آشکار کرد

پرشین خودرو: یک کارشناس خودرو با اشاره به شرایط نابسامان صنعت خودرو در سال جاری گفت: تحریم های آمریکا بر صنعت خودرو ایران موجب شد تا دهه ها سوء مدیریت در صنعت خودرو ایران هویدا شود و پر نوسان ترین سال خودرویی ایران رقم بخورد.

بابک صدرایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، سال 97 را بدترین سال صنعت خودرو ایران دانست و اظهار داشت: عوامل مختلفی در رقم خوردن چنین سالی در صنعت خودرو ایران دخیل بود که از افزایش قیمت تا بازگشت تحریم ها در بروز این شرایط موثر بوده است.

وی گفت: تلاطم بازار، افزایش بی رویه قیمت خودرو و قدرت نمایی دلالان بخشی از عوارض سال 97 بود که موجب شد تا قیمت خودرو به صورت غیرمنطقی افزایش یابد و به تبع آن خریداران خودرو و خودروسازان متحمل ضرر و زیان هنگفتی شوند.

 

بابک صدرایی


صدرایی با بیان اینکه دولت برای سال آینده برنامه ای برای واردات خودرو ندارد، افزود: خودروسازان داخلی با مشکلات بی شماری دست و پنجه نرم می کنند و با توجه به اینکه نوسانات نرخ ارز همچنان ادامه دارد، انتظار می رود در سال 98 نیز به مثابه سال 97 با افزایش قیمت در بازار خودروهای وارداتی و داخلی به میزان 5 تا 10 درصدی مواجه شویم ضمن اینکه با رکود شدیدتری نسبت به سال قبل روبرو خواهیم شد.


این کارشناس بازار خودرو گفت: سیاست دولت در صنعت خودرو تغییری نکرده است و کماکان در حال کج دار و مریز کار کردن در این صنعت است که همین سیاست اجازه دورنمای جامع داشتن را از خودروسازان ایرانی و شرکای خارجی سلب می کند.


وی روزمرگی حاکم بر صنعت خودرو ایران را آفت این صنعت قدیمی برشمرد و ادامه داد: نداشتن دورنمای جامع از صنعت خودرو موجب شده است که خودروسازان و شرکای خارجی نتوانند به تدوین برنامه بلند مدت در بازار و صنعت خودرو بپردازند که ادامه این روند قطعا کار خودروسازان در سال آینده را سخت تر خواهد کرد.

صدرایی تصریح کرد: تغییر لحظه ای قوانین گمرکی، نوسانات نرخ ارز و تغییرات بی شمار در تعرفه واردات خودرو، خودروسازان را مجبور به برنامه ریزی روزانه و هفتگی کرده است که این سبک کار خصوصا برای معدود شرکای خارجی باقی مانده در ایران، قابل هضم نیست.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطر نشان کرد: جمیع این موارد، بازار و صنعت خودرو ایران را تبدیل به بی ثبات ترین صنعت کشور کرده است که اجازه کار کردن اصولی و مطابق با استانداردهای تعریف شده را از فعالان این صنعت، سلب کرده است.

کد خبر 111592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha