کد خبر 111615
۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
بررسی سوانح هوایی با تشکیل کمیته مستقل

پرشین خودرو: علت وقوع سوانح هوایی باید به صورت کارشناسی و مستقل مورد بررسی قرار گیرد، در این باره تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح حمل‌ونقلی از جمله سوانح هوایی، امری ضروری است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، ایمنی یکی از مهمترین مؤلفه‌های توسعه حمل‌ونقل هوایی است و وقوع حوادث و هزینه‌های بالای اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن از اساسی‌ترین چالش‌های این حوزه است.

طبق آمارهای رسمی، میانگین حوادث و سوانح هوایی در دنیا همواره در حال کاهش است؛ میزان سوانح هوایی در دنیا در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ میلادی، طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی( ایکائو - ICAO ) به ازاء یک میلیون پرواز ۳.۳۴ سانحه بوده است.


نرخ متوسط سوانح ایران در ۱۴ سال اخیر ۱۰.۶ سانحه در یک میلیون پرواز بوده است‌.

بررسی‌ کارشناسی نشان از آن دارد که برخی سوانح هوایی رخ داده در ایران، تکراری و دارای علت‌های مشابهی است و به اعتقاد‌ کارشناسان، می‌توان با بررسی ریشه‌ای علت این سوانح، از تکرار آن‌ها جلوگیری کرد.

اما با این وجود در ‌سوانح هوایی که در کشور پیش از این رخ داده است، مسئولان امر به جای تمرکز بر روی کشف علت دقیق حادثه به منظور جلوگیری از رویدادهای مشابه، تمرکز خود را بر روی معرفی مقصر حادثه معطوف می‌کنند.

در بسیاری از موارد نیز پس از معرفی‌ مقصر حادثه، پرونده سانحه نیز بدون بررسی ریشه‌ای علت حادثه، مختومه اعلام می‌شود.

از جمله مهم‌ترین موانع پیش روی بررسی دقیق سوانح هوایی، عدم وجود کمیته مستقل (غیر دولتی) سوانح در کشور است.

‌در حال حاضر بررسی سوانح مربوط به حمل‌ونقل (هوایی، ریلی و جاده‌ای) توسط سازمان‌ها و نهادهای متعددی در کشور انجام می‌شود، سازمان‌هایی که وظیفه تنفیذ مجوز و نظارت را به صورت مشترک بر عهده دارند و شاید سهل انگاری آن‌ها عامل بروز سوانح است، به همین دلیل در برخی مواقع شاید سعی بر تحریف واقعیت هم داشته‌اند.

‌سازمان هواپیمایی کشوری‌ به صورت هم زمان مسئولیت اعطای مجوز به ایرلاین‌ها و بررسی سوانح آن‌ها را بر عهده دارد، بنابراین ممکن است این سازمان در بررسی سوانح، گزارشی علیه خود منتشر نکند.

با توجه به اهمیت موضوع، پیشنهاد می‌شود نهادی مستقل از ذی‌نفعان حوزه حمل‌ونقل به منظور ارائه دستورالعمل‌ها و توصیه‌نامه‌های ایمنی و بررسی بدون واسطه و مستقل سوانح حمل‌ونقل ایجاد شود؛ موضوعی که در صورت تحقق، افزایش اعتماد جامعه به ایمنی حمل‌ونقل، افزایش سطح کیفی زیرساخت‌ها و کاهش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم حوادث و سوانح را به دنبال خواهد داشت.

یکی از اعضای کمیسیون عمران ‌مجلس شورای اسلامی ‌در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: ‌علت وقوع سوانح هوایی در ایران باید به صورت کارشناسی و مستقل مورد بررسی قرار گیرد.

شادمهر کاظم‌زاده با تأکید بر اینکه تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح حمل‌ونقلی از جمله سوانح هوایی امری ضروری است‌، ادامه داد: تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح هوایی دارای مزیت‌های فراوانی است که جلوگیری از تکرار برخی سوانح هوایی، شفافیت اطلاعاتی و غیره ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های تشکیل این کمیته است.

این نماینده مجلس ‌‌تأکید کرد: باید این امکان فراهم شود که ‌علت بررسی سوانح هوایی ‌به صورت ‌مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 111615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha