آغاز فرآیند ثبت‌نام دریافت گواهی سلامت خودرو‌های دوگانه‌سوز

پرشین خودرو: مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از آغاز فرآیند ثبت‌نام دریافت گواهی سلامت خودرو‌های دوگانه‌سوز بر اساس مصوبه هیئت دولت خبر داد

به گزارش پرشین خودرو به نقل از صداوسیما، حمید قاسمی ده‌چشمه گفت: همه دارندگان خودرو‌های دوگانه‌سوز می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه اطلاعات جامع خودرو‌های گازسوز کشور به نشان www.irngv.ir نسبت به دریافت گواهی سلامت خودروی گازسوز خود اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه فرآیند ثبت‌نام تا تاریخ یکم آبان ۹۸ به صورت اختیاری ادامه خواهد یافت و پس از این تا تاریخ یکم دی‌ماه ۹۸ به صورت اجباری انجام خواهد شد، افزود: طبق مصوبه هیئت دولت از تاریخ یکم دی ماه ۹۸ به بعد امکان سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) تنها برای خودرو‌های دوگانه‌سوزی که در کارت شناسایی آن‌ها عبارت «دوگانه‌سوز» یا «دوگانه‌سوز تبدیلی» درج شده و دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند، امکان‌پذیر خواهد بود.

قاسمی افزود: مالکان خودرو‌های دوگانه‌سوز می‌توانند در مهلت تعیین شده وارد این سامانه شوند و با ثبت مشخصات اولیه خود، نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین مرکز تبدیل را انتخاب و از طریق پیامک یا سامانه نسبت به دریافت نوبت اقدام کنند.
مدیر طرح سی‌ان‌جی با تاکید بر اینکه این اقدام در جهت تامین ایمنی به ویژه در جایگاه‌های سی‌ان‌جی و ایجاد آرامش‌خاطر برای هموطنان به منظور استفاده از این سوخت پاک اجرایی شده است، گفت: تاکنون فرآیند مناسب و یکپارچه‌ای برای بازدید‌های دوره‌ای و تامین ایمنی این خودرو‌ها وجود نداشته و در جایگاه‌های سوخت‌گیری با خودرو‌هایی روبه‌رو بودیم که به صورت غیرمجاز به گازسوز تبدیل شده‌اند. با ابلاغ این مصوبه همه‌جانبه و کامل که در آن وضعیت آینده توسعه صنعت سی‌ان‌جی نیز مدنظر قرار گرفته است، افزون بر تامین ایمنی خودرو‌های دوگانه‌سوز، مشکلات مالکان این دسته از خودرو‌ها در هنگام نقل و انتقال خودرو‌ها برطرف خواهد شد.
قاسمی با اشاره به اینکه با هماهنگی یک هزار و ۱۰۰ شرکت تبدیلی از سمت وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) زیرساخت‌های این فرآیند فراهم شده و این شرکت‌ها از طریق اتحادیه سوخت‌های جایگزین آماده ارائه خدمات به مالکان خودرو‌های گازسوز هستند، گفت: ضمن هماهنگی با شرکت‌های بازرسی فنی، ناظران فنی نیز در این مراکز حضور خواهند داشت و بر عملیات تبدیل و بازنگری خودرو‌ها نظارت خواهند کرد که در صورت سلامت خودرو‌ها گواهی سلامت صادر خواهد شد و در صورتی که خودرو نیاز به اصلاحاتی داشته باشد، پس از انجام اصلاحات، این گواهی صادر و پس از آن به صورت سیستماتیک، پلیس نسبت به اصلاح مدارک خودرو‌ها اقدام خواهد کرد و مشکل سندی و هویتی این خودرو‌ها برطرف می‌شود.
وی با اشاره به درنظر گرفتن تسهیلات و امتیاز‌های تشویقی برای مراجعه کنندگان گفت: به ازای تعویض هر مخزن ۴۵۰ هزار تومان کمک هزینه (معادل ۵۰ درصد هزینه تعویض مخزن) و ۵۰ درصد هزینه‌های تست و بازرسی به دارندگان این خودرو‌ها اعطا خواهد شد و امیدواریم بتوانیم سرویس‌های خاص دیگری از جمله سوخت‌گیری رایگان را در اختیار این افراد قرار دهیم.
قاسمی با اشاره به اینکه مشکلات و نقایص مخازن سی‌ان‌جی با معاینات چشمی قابل ملاحظه نیست، افزود: همین موضوع سبب شده بود که معایب این مخازن مخفی بماند و در نتیجه شاهد انفجار‌هایی در خودرو‌های دوگانه‌سوز باشیم.
وی با اشاره به لزوم ثبت‌نام سریع‌تر دارندگان با توجه به محدودیت ظرفیت کارگاه‌ها گفت: از طریق ثبت‌نام در این سامانه و دریافت گواهی سلامت از سوی دارندگان خودرو‌هایی که به صورت شخصی نسبت به گازسوز کردن خودروی بنزینی خود اقدام کرده‌اند، از سلامت این خودرو‌ها مطمئن خواهیم شد.
قاسمی با اشاره به لزوم هوشمندسازی تمامی جایگاه‌های سی‌ان‌جی تا تاریخ اول آبان ماه سال ۹۸ بر اساس مصوبه هیئت دولت گفت: از یک هفته گذشته دستورعمل هوشمندسازی جایگاه‌ها به تمامی مناطق اعلام شده است و پس از هوشمندسازی کامل جایگاه‌ها، به مدت یک سال به ازای هر مترمکعب ۱۳۷ ریال هزینه هوشمندسازی به حساب جایگاه‌داران منظور خواهد شد.
بر اساس این مصوبه وزارت نفت موظف شده است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی و ایجاد زمینه لازم برای اتصال سامانه هوشمند جایگاه‌های سوخت به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) و سامانه اطلاعات خودرو‌های گازسوز وزارت صنعت، معدن و تجارت به نحوی اقدام کند که از تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۱ امکان سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی صرفا برای خودرو‌های دوگانه‌سوز که در کارت شناسایی آن‌ها عبارت «دوگانه‌سوز» یا «دوگانه‌سوز تبدیلی» درج شده و دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند، وجود داشته باشد. دولت همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا را موظف کرده است نسبت به اصلاح و تعویض مدارک شناسایی آن دسته از خودرو‌هایی که به صورت کارگاهی تا قبل از ابلاغ این مصوبه دوگانه‌سوز شده و «گواهی سلامت سامانه سوخت‌رسانی گاز خودرو» را مطابق دستورعمل مربوط اخذ کرده‌اند، اقدام و در کارت آن‌ها عبارت «دوگانه‌سوز تبدیلی» را درج کند.
بر پایه این مصوبه، سازمان ملی استاندارد ایران نیز موظف شده است حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه بر اساس مستندات دریافتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت (استاندارد‌های بین‌المللی معتبر)، استاندارد‌های موردنیاز برای تبدیل سامانه سوخت‌رسانی خودرو‌های مایع‌سوز درحال تردد به گازسوز را تدوین کند.

کد خبر 111695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha