مردانه بودن فناوری‌های نوین به زنان آسیب می‌زند

پرشین خودرو: محققان هشدار می‌دهند بسیاری از فناوری‌های جدید بر مبنای ویژگی‌های جسمی و روحی مردان طراحی شده اند و این امر در درازمدت به زنان آسیب می‌زند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، بخش زیادی از مهندسان رشته‌های مختلف فنی و مدیران ارشد شرکت‌های فناوری را مردان تشکیل می‌دهند و همین مساله موجب شده تا نه تنها دنیای فناوری دنیایی مردانه باشد، بلکه تولیدات این عرصه هم عمدتاً بر مبنای شرایط مقبول برای مردان طراحی و عرضه می‌شوند.


این مساله موضوع تازه‌ترین کتاب کارولین اما کریادو پرز، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان در انگلیس است. وی در این کتاب که» «زنان نامرئی: قرار گرفتن در معرض داده‌های غیر بی طرفانه در جهان طراحی شده برای مردان» نام دارد، به بررسی این مساله پرداخته که مردانه بودن دنیای فناوری چگونه به تشدید شکاف جنسیتی در جهان دامن زده است.

بررسی‌های این روزنامه نگار نشان می‌دهد که حتی استانداردهای ایمنی در دنیای فناوری اغلب بر مبنای ویژگی‌ها و شرایط بدنی و جسمانی مردان و نه زنان طراحی شده اند و این امر می‌تواند به سلامت بانوان در محیط‌هایی مانند آزمایشگاه‌های شیمی لطمات جدی وارد کند.

بر همین اساس الگوریتم‌های هوشمند بررسی رزومه‌های کاری همگی توسط مردان و به نفع مردان طراحی شده اند و لذا زنان را از چرخه رقابت با مردان دور کرده و موجب می‌شود بسیاری از فرصت‌های شغلی از دسترس زنان خارج شود. همچنین بسیاری از پایگاه‌های داده مورد استفاده نرم افزارها و سرویس‌های هوشمند تنها حاوی اطلاعات مربوط به مردان هستند و لذا نمی‌توانند در پاسخ به سوالات طرح شده توسط زنان پاسخ‌هایی دقیق و مرتبط ارائه دهند.

امروزه فناوری هوش مصنوعی نقش مهمی در تشخیص بیماری‌های گوناگون ایفا می‌کند. اما تغذیه نرم افزارها و سرویس‌های هوش مصنوعی مذکور با استفاده از داده‌هایی صورت می‌گیرد که عمدتاً از مردان جمع آوری شده اند و لذا مشخص نیست تشخیص‌های آنها در مورد زنان تا چه حد دقیق و درست باشد. البته این موضوع تنها مختص به زنان نیست و مشخص نیست این داده‌ها از نظر نژادی، سنی و توانایی‌های فردی هم بی طرف هستند یا بی توجهی به این موضوعات منجر به اخذ تصمیماتی خطرناک در مورد بیماران خواهد شد.

این کتاب با عنوان اصلی " Invisible Women: Exposing Data Bias in a World Designed for Men" با قیمت ۱۴ پوند برای خرید عرضه شده است.

کد خبر 111747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha