مسیر خط آهن شلمچه-بصره، عامل رونق تجارت با غرب آسیا

پرشین خودرو: راه اندازی خط آهن 32 کیلومتری شلمچه-بصره، صادرات ایران به عراق و از این مسیر به کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا را رونق می بخشد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، برای تکمیل مسیر ریلی شلمچه-بصره، پروژه خط آهن خرمشهر به شلمچه به طول 17 کیلومتر به منظور اتصال خطوط ریلی ایران به عراق در سال 90 به بهره‌برداری رسید و مقرر شد این خط آهن در ادامه به شهر بصره بپیوندد.

با آغاز بکار دولت یازدهم تکمیل خط آهن شلمچه به بصره مورد توجه جدی دولت قرار گرفت تا برای تسهیل تردد زائران ایرانی به خصوص در ایام اربعین حسینی، هموطنان بتوانند با استفاده از این خط آهن از ایران از طریق بصره به کربلا و سایر شهرهای زیارتی عراق سفر کنند.

هم اکنون، در مسیر ریلی بصره تا کربلا قطارهای مسافری و باری عراق تردد می کنند و چند سالی است که در ایام اربعین حسینی زائران ایرانی با قطار از تهران به شلمچه می روند و از آنجا پس از طی مسیر 32 کیلومتری با اتوبوس تا بصره در نهایت بار دیگر با سوار بر قطارهای عراقی از بصره به کربلا عزیمت می کنند.
برای ساخت این خط آهن قرار بود طرف عراقی نسبت به ساخت 32 کیلومتر خط آهن در داخل خاک عراق از شلمچه تا بصره اقدامات لازم را به عمل آورد، اما به علت مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی، دولت عراق از ساخت این قطعه از شلمچه تا بصره تاکنون خودداری کرده است.
با وجود اهمیت ساخت این خط آهن (شلمچه به بصره) و با وجود امضای تفاهم نامه بین ایران و عراق برای ساخت این پروژه ریلی هنوز هم برای تکمیل آن اقدامات لازم به عمل نیامده است و در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق تکمیل این پروژه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
برای تکمیل این پروژه ریلی طبق توافقی که با مقامات عراقی در این زمینه به عمل آمده است، قرار بود ایران نسبت به ساخت یک پل 700 متری بر روی رودخانه اروند اقدام تا پس از گذر این خط آهن از روی این رودخانه و طی 32 کیلومتر به ایستگاه راه آهن بصره متصل شود.
چندی پیش وزیر راه و شهرسازی در بازدید از منطقه شلمچه در خصوص ضرورت احداث این پروژه ریلی تاکید کرد: اتصال خط ریلی خرمشهر - بصره از اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی است و در این راستا توافق های اولیه با کشور عراق نیز به عمل آمده است.
«محمد اسلامی» یادآورشد: دائمی بودن جریان جابجایی بار و مسافر بین ایران و عراق سبب شده اتصال ریلی ایران به کشور عراق از مهمترین برنامه های دولت باشد و برای تسهیل تردد بار و مسافر بین دو کشور ساخت این پروژه همواره مورد تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران است.
خط آهن شلمچه به بصره می تواند به عنوان یکی از مسیرهای کم هزینه انتقال بار و مسافر به کشور عراق مورد استفاده قرار گیرد ضمن اینکه هرگونه ترانزیت در این مسیر می تواند درآمدهای بیشتری را نصیب کشور کند.
با تکمیل این خط آهن زمینه رشد صادرات ایران به کشورهای عراق، سوریه و حتی کشورهای اطراف دریای مدیترانه بیش از پیش تقویت می شود تا از طریق این خط آهن حجم زیادی از کالاهای صادراتی ایران به کشو رهای منطقه صادر شود.
برخی از کارشناسان هزینه ساخت پل مورد نیاز این مسیر بر روی رودخانه اروند را بیش از 220 میلیارد تومان پیش بینی کرده اند که قرار است به دستور رئیس جمهوری بر روی این رودخانه ساخته شود.
با توجه به اینکه دولت عراق اعلام کرده به علت مشکل کمبود منابع مالی نمی تواند خط آهن را تا بصره تکمیل کند، دولت تصمیم گرفته با ساخت این خط آهن در داخل خاک عراق هزینه های آن در بلند مدت از سوی دولت عراق دریافت کند.
پیشتر «سعید رسولی» سرپرست شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هم اکنون با بنیاد مستضعفان مذاکراتی انجام شده و آنها نیز برای تامین منابع مالی این پروژه اعلام آمادگی کرده اند، اظهارداشت: برآوردهای اولیه نشان می دهد اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه حدود 400 میلیارد تومان است که مقرر شده 60 درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و 40 درصد باقی مانده آن توسط دولت در بودجه سنواتی تامین شود که پس از تکمیل آن هزینه های آن از طرف دولت عراق به دولت ایران پرداخت شود.
طبق طرح اولیه قرار است این پل به صورت «بازشو » بر روی رودخانه اروند ساخته شود تا برای تردد شناورهای دریایی در رودخانه اروند و عبور قطارهای مسافری و باری در این مسیر مشکلی پیش نیاید.
«سید محمد موسوی» مدیر کل خط و سازه های فنی شرکت راه آهن پیش از این با اشاره به ضرورت ساخت راه‌آهن شلمچه به بصره، گفت: برای اتصال ریلی ایران به عراق باید بر روی اروند رود پل ریلی بازشو ساخته شود.
وی یادآورشد: با تکمیل خط آهن شلمچه - بصره شبکه ریلی دو کشور از بصره به خرمشهر، آبادان و پس از آن به بندرامام خمینی (ره) متصل می شود و از طریق بندر امام که به خطوط ریلی کشور متصل است، تردد بار بین دو کشور در خطوط ریلی بیش از پیش تسهیل خواهد شد.
با وجود منافع زیادی که احداث این خط آهن برای ایران و عراق دارد، دو کشور باید برای تکمیل این پروژه اهتمام بیشتری داشته باشند تا با رفع موانع و مشکلات احداث خط آهن شلمچه به بصره طرفین از منافع مالی و اقتصادی اتصال ریلی بین دو کشور بهره مند شوند.

کد خبر 111854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha