اصلاح چندباره قوانین ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک +جزئیات

پرشین خودرو: با توجه به انعکاس برخی از ابهامات توسط گمرکات اجرایی جهت ترخیص خودروهای سواری، اصلاحاتی صورت گرفت و ابلاغ شد.

به گزارش پرشین خودرو، بر اساس ابلاغیه جدید، مبنی بر لغو ثبت سفارش‌های خودرو (اعم از بانکی و غیر بانکی) با توجه به اینکه در بند ۷ مصوبه فوق الاشاره ابلاغ ضوابط ورود و ترخیص خودروهای موضوع تصویب نامه و دستورالعمل اجرایی آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است، در صورت اظهار و پرداخت حقوق ورودی جهت ثبت سفارش‌های بدون انتقال ارز بند ۱۷ و در خصوص ثبت سفارش‌های بانکی بند ۲ دستور العمل ابلاغی ملاک عمل است.

همچنین در صورت ورود خودرو در سال ۱۳۹۶ مستند به قبض انبار معتبر، خودروهای وارده به استناد تبصره یک ماده شش قانون امور گمرکی مشمول پرداخت عوارض قانونی بودجه امسال به میزان ۱۰ درصد نمی‌شود. مفاد این بند مشمول ثبت سفارش‌های تأیید نشده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و اسامی اعلامی توسط سایر مراجع ذی‌صلاح در این خصوص نمی‌شود.

طبق اعلام گمرک، رعایت بخشنامه اخیر مبنی بر لزوم تابید vinخودروها توسط سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین تأیید سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان جهت کلیه خودروهای اظهاری حتی از محل مجوزهای خاص (جانبازی و معلولین) با توجه به مفاد بخشنامه ۳۷۴ قبل از ترخیص خودرو به صورت سیستمی تاکید می‌گردد.

براساس بند ۱۶ دستورالعمل خودروهای موضوع مصوبه ابلاغی مشمول ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات نبوده و ابهامی در اجرای این بند مشاهده نمی‌شود. هر گونه مغایرت ثبت سفارش خودروهای وارده و تخلف واردکنندگان قبل از ترخیص خودرو به این مرکز اعلام شود.

طبق این ابلاغیه، در خصوص اشخاص حقیقی و حقوقی که علیه آنها بابت خودروهای وارده در مراجع قضائی اعلام جرم شده است، حتی اگر دارای ثبت سفارش معتبر جهت سایر خودروها باشند از ترخیص، ابطال اظهارنامه یا اعاده به خارج از کشور خودروهای موجود جدا خودداری شود.

در خصوص بند ۱۰ دستور العمل کنترل و رعایت سال ساخت خودروها حداکثر به مدت یکسال از تاریخ تولید تا تاریخ ورود و مطابقت کامل مشخصات خودروی وارده با ثبت سفارش ارائه شده تاکید می‌گردد.

ثبت سفارش‌هایی که به اعتبار بخشنامه‌های صادره فاقد اعتبار اعلام شده است منوط به ارائه ثبت سفارش جدید است و این موضوع شامل ثبت سفارش‌هایی که اصالت آنها مورد تأیید صنعت، معدن و تجارت قرار نگرفته و با اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام شده توسط مرجع قضائی نمی‌شود.

در صورت اظهار خودرو با رویه بانکی رعایت بند ۱۲ دستور العمل مبنی بر دریافت تعهد از وارد کننده توسط بانک عامل و صدور اعلامیه تأمین ارز عنوان گمرک بابت پرداخت تفاوت نرخ ارز دریافتی تا نرخ سامانه سنا الزامی است.

در ارتباط با بند ۷ مصوبه ابلاغی شناسه خودرو همانند سایر کالاهای مشمول ارائه شناسه کالا است که توسط دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی و در سامانه سازمان توسعه تجارت ایران قرار می‌گیرد.

کد خبر 112058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha