آغاز عملیات دومین هواپیمای سازمان نقشه برداری کشور

پرشین خودرو: علی‎رغم تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران؛ دومین هواپیمای دورنیر سازمان نقشه برداری کشور به سیستم‌های اویونیکی مجهز و آماده پرواز شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، هواپیمای دورنیر 228 (EP-TZA) ساخت ۱۹۹۳ در آلمان است که در همان سال (۱۳۷۱) به ایران وارد شده است. از سال ۱۳۸۷ نصب سیستم‌های اویونیکی شامل TCAS11، GPS400W، SSFDR و TAWS در هواپیماهای سازمان از طریق عقد قرارداد نصب با شرکت آسمان آغاز شد ولی به دلیل تحریم‎ و مشکلات مالی طی چند سال، تنها یک فروند هواپیمای سازمان مجهز به آن شد. از ابتدای سال ۱۳۹۳ کارشناسان اداره کل مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشور به دلیل عدم نصب سیستم‌های اویونیکی هواپیمای EP-TZA، از تمدید اعتبار (C.OF.A) مربوطه خودداری نمودند که این مساله سبب زمین‌گیر شدن هواپیمای مذکور گردید.

با تلاش‌های انجام شده، برگزاری جلسات متعدد، تأمین قطعات، اورهال ملخ و رفع بسیاری از مشکلات مالی و با گذشت بیش از ۴ سال، هواپیمای دوم سازمان نقشه برداری کشور (دورنیر EP-TZA) نیز مجهز به این سیستم شد. علی‌رغم عدم حضور نمایندگان خارجی جهت بررسی و تأیید سیستم‌های نصب شده، با تکیه بر توان داخلی؛ پرواز تست این هواپیما در تاریخ ۱۳۹۷.۱۲.۲۲ با موفقیت به انجام رسید.

سیستم اویونیکی نصب شده روی این هواپیما (براساس ملزومات سازمان هواپیمایی کشوری) شامل TAWS – ACAS- GPS – VHF NAV- VHF COM – FDR – CVR و … است که قابلیت‌هایی چون تعیین موقعیت دقیق، سیستم هشدار جلوگیری از برخورد هواپیما، ضبط مکالمات و پارامترهای پرواز، مکالمات و هدایت رادیویی، افزایش توان سیستم‌های ناوبری هوایی، نمایش ترافیک هوایی و پستی و بلندی‌های سطح زمین و… را برای این هواپیما ایجاد کرده است.

این سیستم علاوه بر ارتقای ایمنی هواپیما، موقعیت دقیق آن را نیز شناسایی کرده و از بروز سوانح هوایی جلوگیری خواهد کرد. هزینه خرید قطعات و کارکرد نیروی انسانی با ۵۲۷۷ ساعت جهت نصب سیستم‌های مذکور، حدود دو میلیارد تومان هزینه دربرداشت.

آخرین پرواز این هواپیما مربوط به فروردین سال ۱۳۹۳ بود که پس از نصب این سیستم و راه‌اندازی مجدد، در ۲۲ اسفندماه سال جاری بار دیگر یک پرواز آزمایشی انجام داد. با توجه به آماده‌سازی هواپیمای مذکور، این هواپیما قابلیت انجام تمامی سفارش‌های در دست اجرای سازمان از جمله طرح کاداستر اراضی و جی‎نف را خواهد داشت.

در حال حاضر این هواپیما تنها هواپیمای فعال سازمان است؛ هواپیمای دورنیر دیگر سازمان که مجهز به این سیستم است نیز پس از نصب موتور عملیاتی خواهد شد.رررررررر

کد خبر 112200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha