کد خبر 112264
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
گام بلند برای ایمنی سفرهای دریایی

پرشین خودرو: یکی از مولفه های مهم در توسعه صنعت گردشگری دریایی، ایمنی سفرهای دریایی است که با آغاز بکار طرح تسهیلات سفرهای نوروزی 98 از امروز با حضور وزیر راه وشهر سازی در بندر شهید حقانی بندرعباس گام بلندی به سوی ایمنی این سفرها برداشته شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، استان هرمزگان در جنوب ایران به دلیل داشتن آب وهوای بهاری و بسیار مطلوب در روزهای پایانی سال یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری کشور در ایام نوروز است و براساس آمارها، سال گذشته بیش از دو میلیون و 500 هزار مسافر تعطیلات خود را در استان هرمزگان سپری کردند.

این استان که به عنوان پایتخت سفرهای دریایی و استان نمونه در زمینه نوسازی واستاندارد سازی ناوگان گردشگری دریایی در کشور محسوب و تعیین شده با پیوست شناورهای استاندارد به ناوگان گردشگری دریایی، بازار این صنعت به شکل چشمگیری درحال رونق گرفتن است.

در راستای تاکید ویژه بر روی سلامت و ایمنی مردم در ترددهای دریایی، ارتقای ضریب ایمنی سفرهای دریایی و بهبود اقتصاد مردم منطقه با توسعه صنعت گردشگری دریایی، ضرورت نوسازی ناوگان گردشگری در نوروز 98 را دوچندان کرد.

**ارتقای ضریب ایمنی سفرهای دریایی
طرح تسهیلات سفرهای نوروزی 98 با هدف ارایه خدمات به مسافران نوروزی تا پایان تعطیلات عید نوروز از امروز (یکشنبه) با حضور 'محمد اسلامی وزیر راه وشهر سازی' در بندر شهید حقانی بندرعباس آغاز شد.
در ابتدای این مراسم، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ضابطه مند شدن سفرهای دریایی در این استان خبرداد و افزود: در راستای ارتقای ضریب ایمنی سفرهای دریایی، شناور فرماندهی در صحنه طرح نوروزی 98 برای نخستین بار در آب های جزیره کیش مستقر شده است.
الله مراد عفیفی پور بیان داشت: همچنین برای نخستین بار، شناور 'حجاز66' نیز به عنوان پایگاه دریایی چند منظوره، در حد فاصل بنادر چارک، کیش و آفتاب مستقر تا اهداف و ماموریت های محوله را در بازه زمانی طرح شروع کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: در ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی که افزون بر 25 عضو دارد، 800 نفر کار اجرایی را برعهده دارند.

** خدمات امدادی با 40 فروند شناور خدمات
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهارداشت: در اجرای طرح سفرهای نوروزی، 40 فروند شناور خدماتی غیر از شناورهای مسافری خدمات امدادی و نظارتی در طرح سفرهای نوروزی را برعهده دارند.
عفیفی پورافزود: تمام شناورهایی که در نوار ساحلی استان هرمزگان اقدام به کار تفریحی می کنند را در قالب تعاونی های محلی ساماندهی کرده ایم.
به گفته وی، در مسافرت دریایی در بخش بین المللی که از 2بندرلنگه و شهید باهنر سفر دریایی به کشورهای حوزه خلیج فارس تردد دارند و در سفرهای دریایی داخلی که عمدتا از بندر شهید حقانی انجام می شود، این شناورها ساماندهی شده اند.
عفیفی پور گفت: در راستای سرعت بخشی به طرح سفرهای نوروز98 و افزایش ضریب ایمنی گردشگران، با 24 ایستگاه همیار ناجی در ستاد تسهیلات نوروزی هماهنگی شده که در این ایستگاه ها از نیروی های مردمی استفاده می شود.
این مسوول اظهار داشت: تجربه نیز نشان داده استفاده از نیروی مردمی در ایجاد ایمنی و فرهنگ دریایی کار بسیار ارزشمندی است.

**خدمات رسانی 59 فروند لندی کرافت در نوروز98
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه ظرفیت حمل مسافران در شناورها را بین 63 نفر تا 250 مسافر اعلام کرد و افزود: در مجموع 109 شناور داریم که از این تعداد 49 شناور مسافری است و 5هزار و 361 صندلی دارد.
عفیفی پور گفت: همچنین 59 فروند لندی کرافت با قابلیت حمل یکهزار و 960 خودرو به مردم و گردشگران خدمات رسانی می کند.
این مسوول ابراز داشت: در مجموع 5 هزار و 961 صندلی بر روی شناورها در استان هرمزگان وجود دارد.
وی ادامه داد: همچنین 2هزار و 85 شناور لندی کرافت ظرفیت حمل خودرو دارند که از این تعداد 4هزار و 90 در بندر شهید حقانی مستقر است و عمده لندی کرافت ها در بندر پل و لافت مستقر هستند.
عفیفی پور همچنین گفت: 12 مسیر تردد دریایی مسافری درهرمزگان وجود دارد و 24 نقطه گردشگری نیز شناسایی شده که از این تعداد 9 نقطه در جزیره قشم است.
وی یکی از مزیت های طرح تسهیلات سفرهای نوروزی و دریایی را اشتغال پایدار و اثرگذار در بین جوامع محلی عنوان کرد و افزود: به عنوان نمونه در بندر سهیلی یک نفر بیکار وجود ندارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: همچنین برای نخستین بار امسال تعاونی گردشگری ابوموسی راه اندازی شده است و می توان از این ظرفیت برای سفرهای دریایی دور جزیره نیز استفاده شود.
عفیفی پور کنترل فنی شناورها، افزایش بازرسی ها و کاهش دوره زمانی این بازرسی ها، پایش مسیرهای دریایی، تعیین مسیر تردد، آموزش مهمانداران شناورها را بخشی از فعالیت های صورت گرفته در راستای افزایش ضریب ایمنی دریانوردی و اجرای موثر طرح تسهیلات سفرهای دریایی در نوروز98 عنوان کرد.
وی تامین تجهیزات رادیویی، ارتباطی و مخابراتی برای بنادر گردشگری، انجام عملیات لایروبی و هیدروگرافی آن ها، نصب علائم کمک ناوبری در مسیرهای دریایی و همچنین خروج و پاکسازی لاشه شناورهای مغروق به منظور افزایش ضریب ایمنی دریانوردی را از دیگر اقدام ها صورت گرفته برشمرد.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، 13 بندر در هرمزگان به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی کشور وجود دارد که 95 درصد از حجم کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و حدود 100 درصد عملیات حمل خودرو در مسیر سرزمین اصلی به جزیره های خلیج فارس را بر عهده دارد.
عفیفی پور در پایان صحبت های خود به قابلیت های سامانه هوشمند کنترل بندرشهید حقانی بندرعباس اشاره کرد و افزود: تعداد فروش بلیط های در جزیره ها، نوع شناورها و جنسیت مسافران از طریق این سامانه به صورت لحظه ای مشخص می شود.

**آماده شدن 80 فروند شناور مسافری برای سفرهای دریایی نوروز
وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم اظهار داشت: 80 فروند شناور با ظرفیت 5 هزار و 900 صندلی برای سفرهای دریایی نوروزی 98 پیش بینی شده است.
محمد اسلامی افزود: شناورهای یاد شده دارای صلاحیت، کیفیت و لوازم ایمن هستند و در تمام شبانه روز در مسیرهای دریایی تردد دارند.
وی بیان داشت: با توجه به ساماندهی صورت گرفته، در شهر بندرعباس نیز حدود 40 شناور آماده هستند که می توانند سفرهای دریایی مردم را از اسکله شهید حقانی برقرار کنند.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: امکانات پشتیبانی و تسهیل گری نیزدر این راستا صورت گرفته که مهم ترین آن خرید اینترنتی بلیت های شناوری بوده که مردم خیلی راحت می توانند آن را تهیه کنند.
اسلامی ادامه داد: خدمات پسکرانه ای که با همت استاندار هرمزگان ایجاد شده و تعاملی که مردم برای پشتیبانی سفر دارند، شرایط مناسبی را برای ایمنی سفرها بوجود آورده است.
وی اظهارامیدواری کرد که در جزیره های، سواحل و در سفرهای تفریحی و گردشگری نوروز 98، مردم ایران سفرهای ایمن و سلامتی را داشته باشند.

**آمادگی ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و زمینی در نوروز 98
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه بخش های حمل و نقل و ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و زمینی کشور آمادگی اجرای سفرهای نوروزی 98 هستند.
اسلامی اضافه کرد: در ناوگان هوایی کشور حدود 22 هزار صندلی، ریلی 22 هزار صندلی با 235 رام قطار، اتوبوسرانی بین شهری 14 هزار و 500 دستگاه اتوبوس و دریایی نیز 5 هزار و 900 صندلی آماده عملیات هستند.
وی اظهارداشت: این ضریب آمادگی و کمیتی عرضه شده نسبت به سال گذشته در همه بخش های حمل و نقلی حدود 15 درصد افزایش دارد که پیش بینی می شود در جذب و میزان سفر نیز نسبت نسبت به سال قبل افزایش داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه از رانندگی که در جاده ها هستند خواست رعایت مقررات را داشته باشند و با بی احتیاطی ایام نوروز را به کام مردم و دیگران تلخ نکنند.

**ایمنی اولویت های اصلی در گردشگری دریایی است
استاندار هرمزگان نیز گفت: با توجه به ظرفیت های مهم در این استان، رونق گردشگری به ویژه گردشگری دریایی از اولویت های مهم کاری است اما مهم تر از آن ایمنی سفرهای دریایی است.
فریدون همتی توصیه کرد: تمامی دستگاه های اجرایی عضو ستاد تسهیلات سفر، موظف هستند تا با آمادگی لازم سفر خوبی را برای گردشگران نوروز98 رقم بزنند.
وی تصریح کرد: به تمامی اعضای ستاد تسهیلات سفرهای دریایی توصیه شده است در بخش گردشگری فعال باشند و با اجرای برنامه های مناسب از جاذبه های گردشگری، آمادگی پذیرایی از گردشگران را داشته باشند.
استاندار هرمزگان اظهار امیدواری کرد با آمادگی که از سوی بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای تامین امنیت گردشگری دریایی وجود دارد، انتظار داریم گردشگران نیز همکاری های لازم با عوامل اجرایی داشته باشند تا سفر خوبی در نوروز98 شاهد باشیم.
بندر شهید حقانی بندرعباس بزرگترین پایانه مسافری دریایی ایران محسوب می شود که دارای بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور با 40 فروند شناور استاندارد و پیشرفته و ظرفیت ترابری درجای افزون بر جهارهزار نفر برای سفر دریایی به جزایر قشم، هرمز و لارک است.
طرح نوروزی تسهیل سفرهای دریایی استان هرمزگان در سه بخش ایمنی مسیرهای تردد، بنادر و شناورها از امروز آغاز شده و به مدت 20 روز، تا 15 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

کد خبر 112264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha