اگر شهرداری به موضوع عوارض زوج و فرد رسیدگی نکند، شکایت خواهم کرد

پرشین خودرو: رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه خط متروی تهران – کرج زیان‌ده است، گفت: متاسفانه دولت و شهرداری کرج سهم خود را پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایلنا، محمد علیخانی در نشست خبری کمیسیون حمل و نقل و شورای شهر تهران که پیش از ظهر امروز با حضور محسن هاشمی، محمد علیخانی و افشین حبیب‌زاده برگزار شد، در پاسخ به انتقاد در مورد برخی از عزل و نصب‌ها در شهرداری تهران گفت: تاکید ما همیشه این بوده از افرادی استفاده شود که از بدنه شهرداری و آشنا به امور باشند. اگر موردی وجود دارد که شاخص‌‌های درست را ندارد، به ما اطلاع‌دهید تا از جنبه نظارتی آن را بررسی کنیم.

وی در خصوص اقدامات در زمینه حمل و نقل گفت: با اشرافی که اعضای کمیسیون حمل و نقل شورا و به خصوص آقای هاشمی در این زمینه دارند از زمان آغاز به کار شورای پنجم پیگیری‌های خود را برای اجرای تعهدات در این زمینه آغاز کردیم و در مواردی مثل قانون صرفه‌جویی مصرف سوخت و مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۵ پیگیری‌هایی انجام دادیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۵ کمک در خرید واگن برای مترو بود. آقای هاشمی در این راستا پیگیری انجام دادند و مصوبه‌ای را که از گذشته مغفول مانده بود، به عقد قرارداد برای خرید ۶۳۰ واگن رساندند. البته این موضوع زمان‌بر است و در زمان کمتر از ۲۰ ماه امکان تحویل واگن وجود ندارد. اگر استارت این کار از سال ۹۵ زده می‌شد امروز شاهد تحویل این واگن‌ها بودیم.

علیخانی اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که انجام دادیم در خصوص قانون صرفه‌جویی مصرف سوخت بود هفت شهرداری کلانشهر از جمله تهران با وزارت نفت تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که بر منبای آن از محل صرفه‌جویی سوخت هم واگن‌های مترو و هم اتوبوس به شهرداری داده شود.

وی با اشاره به بودجه سال ۹۸ هم گفت: در بحث شرکت واحد اتوبوسرانی ۷۰ میلیارد تومان بودجه نسبت به سال قبل اضافه شد ضمنا برای اولین بار قرار شد ۴۹۰ میلیارد تومان از منابع غیرنقد به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یابد و با اطلاعی که گرفته‌ام قرار است تمام یا اکثر پروژه‌های نیمه تمام در سال ۹۸ تکمیل شوند.

او در خصوص اختلاف نظر میان شورا و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: قطعا اگر هماهنگی میان شورا و این معاونت وجود داشته باشد کارها بهتر پیش می‌رود و قبل از رسانه‌ای شدن مسائل باید این هماهنگی صورت بگیرد. بعضا این ناهماهنگی‌ها سر موضوعات کوچک است. برخی نمی‌خواهند جایگاه نظارتی شورا را بپذیرند و فکر می‌کنند تصمیمات خودشان درست‌تر است. شاید هم تصمیمات این افراد درست باشد اما در تصمیمات جمعی درصد اشتباه کمتر است. یکی از موضوعاتی که در آن ناهماهنگی وجود دارد مربوط به رانندگان مینی‌بوس‌ها است که شاهد تجمع آنها روبروی شورا هم هستیم.

وی افزود: در مصوبه سال ۹۷ شهرداری در لایحه خود در خصوص تخفیف‌ها فراموش کرده است نام رانندگان مینی‌بوس را هم بیاورد. خیلی راحت می‌شد با یک لایحه این نقیصه اصلاح شود و برای رانندگان مینی‌بوس نیز تخفیف ۷۰ درصدی لحاظ شود من پس از تجمع این افراد از شهرداری خواستم تا آنان را نیز مشمول تخفیف ۷۰ درصدی کنند. اما متاسفانه هنوز شاهد ایجاد هماهنگی از سوی شهرداری نبوده‌ایم.

علیخانی در انتقاد از روند رسیدگی به تذکرات شورا بیان کرد: زمانی که ما تذکری به یک مدیر می‌دهیم شهردار تذکر مربوطه را برای آن مدیر می‌فرستد و مدیر پاسخ می‌دهدکه کارش درست بوده است شهردار عین همان پاسخ را برای ما ارسال می‌کند اما این رسیدگی نیست و من از آقای هاشمی می‌خواهم این موضوع را پیگیری کنند. شهردار باید تذکرات را به دستگاه مستقل مثل بازرسی شهرداری بفرستد و تذکرات نباید برای خود فرد تذکر گیرنده فرستاده شوند.

محسن هاشمی در پاسخ به انتقاد علیخانی گفت:‌ ما شبیه مجلس نیستیم در شورای شهر فقط شهردار را انتخاب می‌کنم و به هیئتی که با شهرداری همکاری می‌کنند اشراف انتخابی نداریم. در مجلس به وزرا هم رای داده می شود و تذکرات هم خطاب به وزرا است اما در شورا تذکرات خطاب به خود شهردار است.

 

طرح زوج وفرد


رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شان تذکر باید حفظ شود زمانی که اعضای شورا از پاسخ به یک تذکر قانع نمی‌شوند در مرحله بعد می‌توانند از شهردار در صحن شورا سوال کنند. ما از ابتدای شورای پنجم تاکنون ۳۷۵ تذکر داشته‌ایم و خانم نژادبهرام در این زمینه رکورددار بوده‌اند و خانم آروین هیچ تذکری نداشته‌اند اما هیچ تذکری نداریم که پس از پاسخ شهردار طرح سوال از شهردار صورت گرفته باشد و این یعنی اعضا از پاسخ شهردار قانع شده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر اعضا نمی‌خواهند تذکری را پیگیری کنند و قرار است آن را رها کنند، نباید آن را مطرح کنند و شان تذکر باید حفظ شود.

پس از سخنان هاشمی، علیخانی به سخنان خود ادامه داد و در خصوص کرایه اتوبوس و مترو پیشنهاد شهرداری این بود که قیمت‌گذاری بر اساس نرخ تورم صورت گیرد اما از دید ما این غلط است چون در این صورت باید هر چند وقت یک بار قیمت‌ها را بر اساس نرخ تورم تغییر دهیم. دیدگاه ما این است که باید قیمت‌ها به میزان درصدی ثابت افزایش داده شوند اکنون برای بلیت مترو و اتوبوس ۲۵ درصد افزایش در نظر گرفته‌ایم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: خط کرج به تهران مترو واقعا زیان‌ده است؛ چون شهرداری کرج و دولت سهم خود را نمی‌پردازند خط پنج بین تهران و کرج مشترک است پیشنهاد مشخص ما این بود که این خط را تقسیم کنیم و در هر ۲۰ کیلومتر نرخی بگذاریم؛ یعنی تا وردآورد نرخی باشد و از وردآورد تا تهران نرخی دیگر.

علیخانی در خصوص عوارض زوج و فرد که امسال از مردم دریافت شده است گفت: ما ابتدا نمی‌دانستیم و بعدا متوجه شدیم که شهرداری این عوارض را دریافت می‌کند بعد هم اعلام کردیم که این کار غیرقانونی است. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نامه‌ای به شورا زد که آقای هاشمی به کمیسیون حمل و نقل ارجاع داد و ما هم پاسخ خود را اعلام کردیم. آقای پورسیدآقایی اعلام کرد که من استفسار کرده‌ام و پاسخم را باید شورا بدهد و این در حالی است که فقط شهردار می‌تواند استفسار کند.
 

ی افزود: در این زمینه در شورای شهر اختلاف‌نظر وجود دارد برخی حق را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری می‌دهند و برخی حق را به کمیسیون حمل و نقل شورا می‌دهند اگر همه متفق‌القول بودند این اتفاق نمی‌افتاد و نظر عمومی شورا اعلام می‌شد.

معاونت حمل و نقل و ترافیک از اختلاف نظر موجود استفاده کرده و تا این لحظه به کار خود ادامه داده است اگر شهرداری این موضوع را حل نکند خود من می‌روم و شکایت می‌کنم.


سوال از شهردار تبدیل به یک چالش شده است

علیخانی در بخش بعدی سخنان خود گفت: در تهران ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه داریم که قرار است در سال ۹۸ همه بزرگراه‌ها برداشت شوند تا معلوم شود کدام قسمت‌ها باید مرمت شود. پس از سخنان علیخانی افشین حبیب‌زاده ضمن اشاره به اینکه باید آیین‌نامه‌ای برای نحوه رسیدگی به تذکرات اعضای شورا ایجاد کنیم گفت: سوال کردن از شهردار تبدیل به یک تابو شده که برای سال ۹۸ باید این تابو را از بین ببریم. من به شخصه در سال ۹۸ در خصوص آن دسته از تذکراتم به نتیجه نرسند طرح سوال خواهم کرد.

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر در پاسخ به انتقادی در مورد کارگاه‌های عمرانی مثل کارگاه میدان هفت تیر که تردد مردم را سخت کرده است گفت:‌ وقتی کاری در حال انجام است حتی اگر به ایام نوروز هم برسیم نمی‌توانیم کارگاه را جمع‌آوری کنیم.

وی در بخش بعدی سخنان خود اظهار کرد: در موضوع بودجه در حوزه عمرانی نسبت به سال ۹۷ افزایش ۶۰ درصدی داشته‌ایم و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان را به ردیف‌های مربوط به معاونت عمرانی اضافه کرده‌ایم.

حبیب زاده ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۲۰ پروژه بزرگ و نسبتا بزرگ را افتتاح کردیم که البته این شامل پروژه‌های منطقه‌ای نمی‌شود. پل دسترسی غیرهمسطح بزرگراه امام علی(ع) به ارتش، احداث تونل آرش، دوربرگردان غیرهمسطح بزرگراه شهید مدرس، دوربرگردان جنوب به جنوب یادگار امام، دوربرگردان ثامن و تقاطع غیرهمسطح باقرشهر از جمله این پروژه‌هاست.

وی با بیان اینکه برای سال ۹۸، ۳۲ پروژه پیش بینی کردیم تا در این سال تکمیل شود گفت: ۱۷ عدد از این پروژه‌ها مربوط به سازمان مهندسی و عمران است که پروژه‌هایی مثل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌های چمران و جلال آل احمد، پارکینگ طبقاتی شهید آژیده و کندروی بزرگراه نواب از آن جمله است. همچنین قرار است ۱۰ پروژه بزرگ و نسبتا بزرگ را شرکت خاکریزها به نتیجه برسانند و پنج پروژه توسط یادمان سازه و چهار پروژه توسط سازمان عمرانی مناطق به نتیجه برسد.

حبیب‌زاده خاطرنشان کرد: منابع مالی این ۳۲ پروژه ۱۱۶۴ میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حفره‌های زیرزمینی گفت: ما برای اسکن معابر دستگاه خوبی داریم اما این دستگاه ثابت است و نیاز به دستگاه متحرک داریم ما باید دائما معابر را رصد و اسکن کنیم چرا که خاک اساسا غیرقابل پیش بینی است. البته تحریم‌ها می‌تواند در وارد کردن دستگاه متحرک به کشور اثرگذار باشد.

او در خصوص قرارگیری پیمانکاران در بلاک‌لیست شهرداری هم گفت: پیمانکارانی که کار خود را خوب انجام نداده باشند پیمانشان لغو می‌شود و طبق قانون نامشان در بلاک لیست قرار می‌گیرد.

کد خبر 112326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha