کد خبر 112405
۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
ورود فناوری‌های جهاد دانشگاهی به حوزه مترو

پرشین خودرو: همکاری‌های جهاد دانشگاهی با صنایع به ایستگاه مترو رسیده است. در مهرماه سالی که گذشت تفاهم‌نامه ای میان جهاد دانشگاهی و شرکت راه‌آهن شهری امضا شد تا فناوری‌های جهاد دانشگاهی وارد مترو شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، تعداد قطارهای متروی تهران کافی نیست، این را می‌توان بعد از ظهر یک روز کاری در خطوط پر رفت و آمد راه‌آهن شهری فهمید. به شلوغی قطارهای مترو که جزئی از زندگی شهری میلیون‌ها شهروند شده احتمال خرابی قطارها را هم اضافه کنید؛ در شرایط دشوار تحریم تأمین تجهیزات مترو کار چندان ساده‌ا ی به نظر نمی‌رسد.

راه‌آهن شهری از حوزه‌هایی است که در صورت وجود تمایل دانشگاه و صنعت می‌تواند زمینه مناسبی برای همکاری این دو بخش باشد، در همین راستا جهاد دانشگاهی که نهادی برخاسته از بستر دانشگاه است فعالیت‌هایی در زمینه ساخت تجهیزات راه‌آهن شهری انجام داده است.

جهاد دانشگاهی در ادامه فعالیت‌های تعاملی خود با صنایع مختلف و در راستای تجاری سازی فناوری‌های خود در ۲۳ مهرماه سالی که گذشت تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت راه‌آهن شهری امضا کرد.  رئیس جهاد دانشگاهی در جلسه امضای این تفاهم نامه گفت: «برخی از فناوری‌های جهاد دانشگاهی در ارتباط با صنایع ریلی به صورت موردی تجاری‌سازی شده بود، اما اینکه در پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرند، مستلزم گذر زمان بوده است.» این گذر زمان ذکر شده در صحبت‌های دکتر طیبی ما را به یاد سال ۱۳۹۳ و هنگامی انداخت که خبر بومی‌سازی رکتی‌فایر تأمین‌کننده برق نیروی محرکه واگن‌های مترو منتشر شد. رکتی‌فایر دستگاه تأمین کننده برق نیروی محرکه واگن مترو است.

مرداد ماه سال ۹۳ بود که محققان جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت اعلام کردند که موفق به بومی‌سازی رکتی‌فایر تأمین‌کننده برق نیروی محرکه واگن‌های مترو شدند. طراحی و ساخت این دستگاه‌ها از سال ۸۹ آغاز شده بود و پس از طی مراحل طراحی، ساخت و انجام آزمایشات مربوطه مطابق استاندارد و دریافت گواهینامه بین المللی در سال ۹۱ بطور آزمایشی در یکی‬ از‬ ایستگاه های‬ مترو ، زیر بار قرار گرفت.

در همین راستا چندی بعد دومین دستگاه نیز در پست خزانه (‬ ایستگاه مترو‬ شهید‬ بخارایی) زیر بار قرار گرفت. سازندگان این دستگاه اعلام کردند با تولید داخلی این محصول، از خروج حدود یک میلیون دلار ارز به ازای هر خط مترو جلوگیری می‌شود. در زمان اعلام این خبر معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با استقبال از این طرح و حمایت قاطع از آن بر استفاده از رکتی‌فایر های مذکور در طرح‌های توسعه‌ای خطوط متروی تهران تاکید کرده بود اما سه سالی طول کشید تا قرارداد طراحی و ساخت رکتی‌فایرهای مترو بین جهاد دانشگاهی و مپنا امضا شود.

۲۷ اردیبهشت ۹۶ خبر قرارداد همکاری جهاد دانشگاهی و مپنا در زمینه حمل‌ونقل شهری منتشر شد. این قرارداد، قراردادی ۶ ماهه بود که به گفته علی اخوان، رئیس وقت جهاد دانشگاهی علم و صنعت تمام دانش فنی ساخت این تجهیزات در داخل کشور به دست آمده و این محصول ۱۰۰ درصد توسط کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است.

اما فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه راه‌آهن شهری فقط محدود به ساخت رکتی‌فایرها نیست. تفاهم‌نامه‌ای که امسال میان جهاد دانشگاهی و شرکت حمل‌ونقل راه‌آهن شهری امضا شد در زمینه‌های فناوری‌های مرتبط با سیستم رانش و واگن‌های مترو، سیستم‌های کنترل تردد و دسترسی (گیت)، سیستم علائم و ارتباطات، ساخت تجهیزات فلزی مورد نیاز صنعت مترو، طراحی و ساخت سیستم‌های کنترل واگن و تجهیزات تعمیراتی نیز هست.

در راستای همین همکاری‌ها، رئیس واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه خواجه نصیر هم آبان ماه سال جاری از بهره‌برداری از ۶۴ گیت کنترل تردد مترو در سه ایستگاه خط شش مترو تا آذرماه خبر داد.

محمد خدادادی پرشکوه ضمن اعلام این خبر گفت: قرار داد ساخت گیت‌های تردد توسط واحد جهاد دانشگاهی خواجه نصیر، برای کل ایستگاه‌های خط ۶ متروی تهران، یعنی حدود ۴۸۰ گیت منعقد شده و در حال اجرا است. قرار است باقی این گیت‌ها نیز تا ۱۸ ماه آینده تحویل داده شود.

دکتر طیبی در حاشیه جلسه امضای تفاهم‌نامه با شرکت راه‌آهن شهری از دستیابی کامل به ساخت تجهیزات مترو تا پایان سال خبر داده بود. بدین ترتیب بنا بر صحبت‌های رئیس واحد جهاد دانشگاهی خواجه نصیر اردیبهشت سال ۱۳۹۹ موعد تحویل ۴۱۶ گیت دیگر خواهد بود و بر اساس صحبت‌های دکتر طیبی پایان سال ۹۸ جهاد دانشگاهی به ساخت تجهیزات مترو به طور کامل دست پیدا خواهد کرد.

به گفته طیبی تجهیزاتی که جهاد دانشگاهی قرار است برای شرکت حمل‌ونقل راه‌آهن شهری تأمین کند بنا بر تفاهم‌نامه باید بر اساس استانداردهای مورد قبول کارفرما (شرکت مترو) ساخته شود و تضمین استانداردهای ساخت این تجهیزات از طریق تست‌های کنترل کیفیت صورت گرفته و مورد تأیید کارفرما خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی در حاشیه جلسه امضای تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی با شرکت راه‌آهن شهری گفته بود: آن‌هایی که علاقمند به تداوم واردات مربوط به این تجهیزات هستند ما را می‌ترسانند و توان مهندسی کشور را زیر سوال می‌برند. این در حالی است که در سال ۸۹ یا ۹۰، رکتی فایر ساختیم اما زمان بهره برداری از آن طولانی شد.

حال که اراده خوبی برای ارائه فناوری‌های جهاد دانشگاهی در مترو شکل گرفته باید بررسی کرد چه موانعی بر سر همکاری میان دانشگاهیان و صنایع در این عرصه وجود داشته که از ساخت رکتی‌فایر در تا بهره‌برداری از آن‌ها باید ۷ سال زمان صرف شود و این موانع در عرصه‌های دیگر چگونه برطرف می‌شوند تا تعامل میان دانشگاه و صنعت رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود بگیرد و وابستگی صنعت راه‌آهن شهری را به خارج از کشور کاهش دهد.

کد خبر 112405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha